Research on the Difference in the influences upon consumers' Response Recoveries of Reward Method in the dissatisfaction Situation - Focusing on the Moderating Effects of Reward Timing and Reward Intensity -

불만족 상황에서의 보상방식이 소비자의 반응회복에 미치는 영향의 차이에 관한 연구 - 보상시기와 보상강도의 조절효과를 중심으로 -

  • Kim, Sook-Hee (Dept. of Distribution Management, Catholic University of Pusan) ;
  • Kim, Yong-Ho (Dept. of Business Administration, Catholic University of Pusan)
  • 김숙희 (부산가톨릭대학교 유통경영학과) ;
  • 김용호 (부산가톨릭대학교 경영학과)
  • Received : 2014.05.28
  • Accepted : 2014.06.24
  • Published : 2014.06.30

Abstract

An effect of reward program related to promotional activity has the limitation of being concentrated on a short-term performance or of inducing temporary re-purchase. Accordingly, this study verified the influence of reward method upon consumers' response recovery centering on interactive effects of reward timing and reward intensity, in order to expand a research of dissatisfaction situation. As for the objective of this study, first, the aim is to verify the difference in the influence of economic, non-economic, and combined rewards, which are reward methods of dissatisfaction situation, upon consumers' cognitive response recovery and emotional response recovery. Second, the aim is to confirm a moderating role of reward timing and reward intensity in the effect of consumers' response recovery according to reward methods. To design a research, the perfect factor design between subjects in 3X2X2 was used. As a result of major research, first, there was a difference in the influence upon consumers' response recovery depending on reward methods. Second, the influence of reward method upon consumers' response recovery had a difference depending on reward timing. Third, the influence of reward method upon consumers' response recovery had a difference depending on reward intensity. Consumers' response recovery level was confirmed to have the greatest influence in the combined reward. This study has a significance in newly applying the reward timing, in the dissatisfaction situation which is addressed in the general reward program. Through this study, the aim was to support the empirically analytical results of prior researches and to expand its role in several angles.

촉진 활동과 관련된 보상 프로그램의 효과는 단기적 성과에 집중되거나 일시적인 재구매를 유도하는 한계를 지니고 있다. 이에 본 연구는 불만족 보상 연구의 확장을 위해 보상방식이 소비자의 반응회복에 미치는 영향에 있어 보상시기와 보상강도의 상호작용 효과를 중심으로 검증하였다. 본 연구의 목적은 첫째, 보상방식인 경제적, 비경제적 그리고 결합보상이 소비자의 인지적 반응회복과 감정적 반응회복에 미치는 영향의 차이를 검증하는 데에 있다. 둘째, 보상방식에 따른 소비자의 반응회복 효과에 있어 보상시기와 보상강도의 조절적 역할을 확인하는 데에 있다. 연구의 설계를 위해 3X2X2의 피험자 간 완전 요인설계를 이용하였다. 주요 연구 결과 첫째, 보상방식에 따라 소비자의 반응회복에 미치는 영향의 차이가 있었다. 둘째, 보상방식이 소비자의 반응회복에 미치는 영향은 보상시기에 따라 차이가 있었다. 셋째, 보상방식이 소비자의 반응회복에 미치는 영향은 보상강도에 따라 차이가 있었으며, 소비자 반응 회복정도는 결합보상에서 영향력이 가장 큰 것을 확인하였다. 본 연구는 일반적인 보상 프로그램에서 다루어지는 보상 시기를 소비자들의 불만족 상황에 새롭게 적용시키는 것에 의의를 두고 있으며, 본 연구를 통해 선행 연구들의 실증분석 결과를 지지하고 그 역할을 여러 각도에서 확장시키고자 하였다.

Keywords