DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of the School Cultures on the School Members' Satisfaction

학교문화가 학교구성원의 학교만족도에 미치는 영향

  • Received : 2013.04.29
  • Accepted : 2013.06.12
  • Published : 2013.07.28

Abstract

This study investigates the influence of school cultures, specifically culture of teachers' collaboration, principals' leadership, students' peer relation, on school satisfaction of school members such as students, parents, teachers, and principals. To achieve the goal, this study analyzed the data from the survey for the Seoul education longitudinal analysis during 2010 and 2011, and conducted the following statistical meth5ods: descriptive statistics, correlation, and multiple regression. There were significant effects of students' peer relations and culture of teachers' collaboration on students' and parents' school satisfaction. This study found two implications. Culture of teachers' collaboration is the common factor to effect students' parents', and teachers' school satisfaction. Overall, this study attempted to review school satisfaction and school culture at the same time from students', parents', teachers', and principals' perspectives, even though previous literature on school satisfaction has generally focused on each groups' perspective separately.

이 연구는 학교문화, 구체적으로는 교사의 협력문화, 학교장의 지도성, 학생의 교우관계가 학생, 학부모, 교사, 학교장 등 학교구성원의 학교만족도에 미치는 영향을 탐색적으로 살펴보았다. 이를 위하여 2011년에 조사된 서울교육종단연구의 설문자료를 활용하여 기술통계 분석, 상관관계 분석, 다중회귀분석 등을 실시하였다. 연구 결과, 학생과 학부모의 학교만족도에는 학생의 교우관계와 교사의 협력문화가, 교사의 학교만족도에는 학교장의 지도성과 교사의 협력문화가 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 연구는 학교 단위에서 교사의 협력문화가 학생, 학부모, 교사의 학교만족도에 공통적으로 영향을 미치는 요인임이 밝혀졌고, 각각 연구되는 경향이 강했던 학생과 학부모, 교사와 학교장의 학교만족도와 학교문화를 제한적으로나마 동시에 살펴보았다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김효정, 교사의 학교 개혁.실행 영향 요인간 구조적 관계, 서울대학교 박사학위논문, 2011.
  2. R. Cooper and W. Jordan, "Cultural Issues in Comprehensive School Reform," Urban Education, Vol.38, No.4, pp.380-397, 2003. https://doi.org/10.1177/0042085903038004003
  3. OECD, Education at a Glance, Paris: OECD, 2009a.
  4. OECD, Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS, Paris: OECD, 2009b.
  5. 정우진, "교사 직무 만족에 영향을 미치는 변인들의 인과 관계", 한국교원교육연구, 제26권, 제3호, pp.289-310, 2009.
  6. 황여정, 김경근, "일반계 고등학생의 학교만족도 결정요인", 교육사회학연구, 제16권, 제2호, pp.181-203, 2006.
  7. 민희자, "학교장 지도성과 학생의 학교만족도와의 관계에서 교사사기의 매개효과", 교육행정학연구, 제29권, 제3호, pp.101-117, 2011.
  8. 박삼철, "학교조직 변화과정 모델탐색: 학교문화와 기술구조적 접근의 수용적 통합", 교육행정학연구, 제23권, 제1호, pp.49-69, 2005.
  9. K. E. Watkins and V. J. Marsick, In Action: Creating the Learning Organization, Alexandria, VA: American Society for Training and Development, 1996.
  10. A. S. Bryk and B. Schneider, Trust in schools: A Core Resource for Improvement, Chicago: Univ. of Chicago Press, 2003.
  11. A. Hargreaves, Teaching in the Knowledge Society: Education in the Age of Insecurity, NY: Teachers College Press, 2002.
  12. 김효정, 김민조, "학교 내 교사 협력이 교사의 학교 개혁 실천에 미치는 영향 탐색", 교육행정학연구, 제29권, 제3호, pp.77-99, 2011.
  13. 오승희, 박세훈, "학교조직 효과성의 연구경향 분석", 교육행정학연구, 제25권, 제2호, pp.21-44, 2007.
  14. 박상완, "학교장의 지도성에 관한 국내 연구동향 분석(1988-2008)", 교육행정학연구, 제27권, 제1호, pp.349-378, 2009.
  15. J. W. Keefe and J. M. Jenkins, Instructional Leadership Handbook, Reston. VA: National Association of Secondary School Principals, 1984.
  16. 박희경, 이성은, "초등학교 학교장의 수업지도성측정도구의 타당화", 열린교육연구, 제15권, 제2호, pp.51-70, 2007.
  17. 송영명, 이현철, "한국 청소년의 교우관계 결정 요인 분석: 자아개념, 부모관계, 교사관계, 교우스트레스를 중심으로", 한국교원교육연구, 제28권, 제1호, pp.91-112, 2011.
  18. 최지은, 신용주, "청소년이 지각한 부모-자녀 관계, 또래 관계, 교사와의 관계가 학교생활 적응에 미치는 영향", 대한가정학회지, 제41권, 제2호, pp.199-210, 2003.
  19. 박삼철, "고등학교 학생들의 삶의 질(Quality of School Life)을 결정하는 학교변인들의 효과", 교육행정학연구, 제25권, 제4호, pp.141-162, 2007.
  20. 이재덕, 허은정, "위계적 선형 모형을 활용한 교사의 직무 만족도 영향 요인 분석", 한국교원교육연구, 제25권, 제3호, pp.51-71, 2008.
  21. 신동한, "학교장의 감성리더십이 학교조직의 의사소통과 학교조직 효과성에 미치는 영향", 교육행정학연구, 제29권, 제4호, pp.339-364, 2011.
  22. 김천기, 임순일, 최원진, "교사의 학교만족도 관련 요인", 교육사회학연구, 제19권, 제3호, pp.79-99, 2009.
  23. 김혜진, 곽경련, 홍창남, "교장공모제 효과 분석: 학교풍토에 대한 초등학교 교사의 인식을 중심으로", 교육행정학연구, 제29권, 제4호, pp.439-460, 2011.
  24. 윤설민, 임철환, 한진수, "전문계 고등학교의 교육서비스와 만족도에 관한 연구: 관광 전공 고등학생을 대상으로", 호텔경영학연구, 제18권, 제3호, pp.249-266, 2009.
  25. 김성식, 김정민, 임현정, 서울 교육 만족도 조사 연구, 서울: 한국교육개발원, 2008.
  26. 김은영, 공공조직의 학습조직 수준이 조직몰입에 미치는 영향: 동기부여와 직무만족을 매개변인으로, 숭실대학교 박사학위논문, 2011.
  27. 김기은, 학교장의 수업지도성이 교사효능감과 직무만족을 매개로 교사의 수업활동에 미치는 영향, 중앙대학교 박사학위논문, 2010.
  28. 정병연, 교사 직무만족에 대한 교장 수업지도성, 학교풍토, 학교 의사결정의 인과구조 분석, 목포대학교 박사학위논문, 2006.
  29. 김희애, 윤종애, 김리진, "인문계열 남자 고등학생의 학교생활만족도에 영향을 미치는 생태체계 변인분석", 한국청소년연구, 제21권, 제2호, pp.177-201, 2010.