장기현장실습 제도의 성공적인 운영을 위한 아시안 대학의 코업 프로그램 사례분석

A Case Study of Asian Colleges's Co-op Program for Successful Operations of IPP Program

  • 투고 : 2013.04.26
  • 심사 : 2013.06.13
  • 발행 : 2013.06.30

초록

본 논문에서는 한국기술교육대학교에서 새롭게 도입예정인 장기현장실습 제도(IPP:Industry Professional Practice)를 성공적으로 운영하기 위해 아시아(일본, 홍콩 및 태국) 대학의 코업 프로그램 사례들을 분석한다. IPP(Industry Professional Practice) 제도는 학부교육과 기업체 근무를 통합시킨 한기대의 새로운 산학협력 교육모델로 대학 졸업생의 취업역량을 강화하고, 기업에서 필요로 하는 산업인력을 양성하고자 하는 제도이다. 한기대의 장기현장실습(IPP) 프로그램을 성공적으로 운영하기 위해 아시아 대학 중 일본의 교토산업대학, 홍콩의 홍콩 폴리텍 대학 그리고 태국의 Suranaree 대학에서 실시하고 있는 코업프로그램들의 특징, 역사 및 운영현황 등을 살펴보고, 장단점등에 대해 비교분석하였다. 이러한 다양한 아시안 대학의 코업프로그램들의 사례분석을 기초로, 한기대의 장기현장실습(IPP) 프로그램이 나아가야할 방향을 제시한다.

This paper presents several case studies of asian colleges's co-op program for successful operation of KOREATECH IPP(Industry Professional Practice) program. The IPP program is a new educational model that combines academic study and industrial work through university-industry cooperation. The IPP experience will lead the university graduates to improve their employment competencies and will be a key to solve the problems of the labor mismatch between university and industry. We will discuss and analyze the strengths and the weaknesses of the Co-op programs of the Kyoto sangyo university, the Hong Kong polytechnic university and the suranaree university in thailand. Based on these case studies, we summarized several benchmarking points for the successful operation of IPP program.

키워드

참고문헌

  1. Moon-Su Lee, etc, "A Case Study for Critical Success factors of US and Canadian Co-op Programs," The Journal of Korean Institute for Practical Engineering Education, Vol. 3, No. 2, 2011.
  2. Chang-Heon Oh, etc, "Industry-Government -University Related Professional Practice Model for Higher Education," The Journal of Korean Institute for Practical Engineering Education, Vol. 3, No. 2, 2011.
  3. Chang-Heon Oh, etc, "Study on Pilot Implementation Plan of Industry Professional Practice, Final Report of Koreatech HRD Research Center, 2012. 12.
  4. Chang-Heon Oh, etc, A Case Study and Spreading Method of Co-op Education Model, Final report of Koreatech HRD Research Center, 2012. 11.
  5. The Hong Kong Polytechnic University, www.polyu.edu.hk
  6. Suranaree University of Technology, web.sut.ac.th
  7. Kyoto Sangyo University, www.kyoto-su.ac.jp