Abstract
An Education-Industrial cooperative system is a systematic effort that industrial body and educational body cooperate with each other in order to achieve two different purposes. This paper suggested an education-industrial cooperative system model based on the experiential learning through cooperating with the industry. SEARIM, the research activities company is received the guideline for the improvement and management of quality regarding products by using TRIZ/6-sigma. Also, we evaluated and analyzed the product of this study result based on the result a survey.
본 연구는 기술 인력들의 공동과제를 놓고 산학협동을 통해 문제를 해결하는 체험적 학습을 기반으로 하는 산학협동모델을 제안하고, 이를 위한 가이드라인을 구성하여 현장에 적용한 사례연구이다. 대상 기업인 (주)서림에 6시그마 방법론과 창의적 문제해결이론인 TRIZ를 연계시킴으로써 효과적인 문제 진단 및 해결 관련 교육을 실시 및 적용하였고 품질 관리 및 개선에 대한 지침을 제공하였다. 또한, 기업 내 관리 및 생산 부서 사원의 설문조사 결과를 바탕으로 본 연구의 성과를 평가 및 분석하였다.