DOI QR코드

DOI QR Code

Kinetic Typography study on TV Entertainment Programs - Focused on <2 Days & 1 Night>, , -

TV 예능 프로그램의 키네틱 타이포그래피 연구 - <1박2일>, <런닝맨>, <무한도전>을 중심으로 -

  • 김현기 (남서울대학교 애니메이션학과 대학원) ;
  • 방윤경 (남서울대학교 영상예술디자인학과)
  • Received : 2013.11.01
  • Accepted : 2013.11.30
  • Published : 2013.12.31

Abstract

Up until about ten years ago, the use of typography played only an auxiliary role on broadcast television programs, primarily by transmitting information in order to facilitate a basic understanding of content. Recently, however, kinetic typography has become an important component in broadcast production. In fact, kinetic typography has developed into a visual language and a means of artistic expression, one that is increasingly used in the production of entertainment programs on television. This paper analyzes six aspects of kinetic typography: manner of development, location, intent, expressive techniques, color and font selection. Particular attention is placed on their use in three highly rated television entertainment programs: "2 Days & 1 Night", "Running Man", and "Infinite Challenge". The development way consists of the technique : starts off with cut and ends with cut. While, other techniques show conversation and situation representation using Z axis : zoom-in, zoom-out in , X axis : pan in <2 Days & 1 Night>. and Y axis : tilt in . Typographic design elements, expression technique, color, font are shown up according to the feature of each program. The resulting analysis suggests new ways for motion arts designers and the broadcast media to use kinetic typography in the development of television programs.

TV 방송 프로그램에서의 '타이포그래피'는 10여 년 전만해도 단순히 영상의 이해나 정보 전달을 위한 보조 역할에 불과했지만, '키네틱 타이포그래피(Kinetic Typography)'라는 새로운 형태의 타이포그래피 방식을 사용하여 방송제작에 중요한 구성요소로 자리 잡았다. 더 나아가 비주얼로서의 기능과 예술 표현의 수단이 되었으며, 특히 이러한 키네틱 타이포그래피는 TV 예능 프로그램에서 자주 접할 수 있다. 본 논문에서는 TV 예능 프로그램 중에서도 시청률이 높게 나타난 <1박2일>, <런닝맨>, <무한도전> 세 프로그램을 전개방식, 위치, 자막의도, 표현기법, 색상, 서체 등 여섯 가지로 나누어 분석하여 키네틱 타이포그래피의 활용 요소와 디자인적 요소를 알아보고자 한다. 키네틱 타이포그래피의 활용 요소인 전개방식에서는 Cut에서 시작해 Cut으로 끝나는 기법이 주를 이루지만, 그 외의 기법은 <무한도전>의 경우 Z축인 줌인(Zoom-In), 줌아웃(Zoom-Out), <1박2일>은 X축인 펜(Pan), <런닝맨>은 Y축인 틸트(Tilt)를 주로 사용하여 대화와 상황표현을 나타냈다. 타이포그래피의 디자인적 요소를 나타내는 표현기법, 색상, 서체에서는 큰 공통점을 제외한 나머지 요소는 각 프로그램의 개성에 따라서 다르게 나타났다. 이와 같은 분석을 토대로 도출되는 결과는 앞으로 TV 예능 프로그램의 발전과 방송매체 관계자들에게 앞으로 나아갈 키네틱 타이포그래피의 활용방안을 제시해 본다.

Keywords

References

  1. 신수현, 이선하, Digital Typogaphy와 방송자막, 태학원, 2008.
  2. 안연희, 현대미술사전, 미진사, 2011.
  3. 엘런 럽튼, 제니퍼 콜 필립스, 원유홍 역, 그래픽 디자인 새로운 기초, 비즈앤비즈, 2009.
  4. 조지 릭키, 윤난지 역, 키네틱 아트, 열화당, 1988.
  5. 김아름, "TV 드라마 타이틀에 나타나는 키네틱 타이포그래피에 관한 연구 : 트렌디 드라마를 중심으로", 건국대학교 신문방송대학원 석사논문(2010), p.14-15.
  6. 김진영, "무빙 타이포그래피의 움직임과 시각적 구조에 관한 연구 : 영상 언어를 기반으로 한 무빙 타이포그래피 무비", 상명대 예술.디자인대학원, 커뮤니케이션디자인 학과, 석사논문(2001), p.15.
  7. 박남수, "키네틱 타이포그래피(Kinetic Typography)에 대한 시청자의 인지유형에 관한 연구", 중앙대학교, 디자인.공예학과 시간디자인전공 석사논문(2006), p.26.
  8. 배영애, "현대미술과 키네틱아트의 관련성에 관한 연구", 숙명여자대학교 디자인대학원, 석사논문(2005), p.12.
  9. 성민경, 이진영, "키네틱 타이포그래피(Kinetic Typography)에 관한 연구", 연구센터논문집 제4집, 동서대학교 연구센터(2001), p.322-324.
  10. 이기복, 홍영일, "타이포그래피의 체계적 이론을 활용한 그래픽디자인의 실무적 발전 방안", 한국콘텐츠학회논문지" 제10권 제11호, 한국콘텐츠학회(2010년 11월), p.81. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.11.080
  11. 이영주, 이정교, "공간디자인에서 색채 대비를 위한 시지각적 연속성에 관한 연구", 한국공간디자인학회논문집, 제5권 제2호 통권12호, 한국공간디자인학회(2010), p.92-93.
  12. 윤나라, 강효순, "예능프로그램의 보조자막 오남용에 관한 연구", 한국해양정보통신학회 추계학술대회, 한국정보통신학회(2011), p.869.
  13. 이영주, "웹상에서의 키네틱 타이포그래피에 관한 연구", 디지털디자인학 연구, 제8권 제3호 통권19호(2008), p.108.(표 2)
  14. NAVER 두산백과, http://terms.naver.com/entry.nhn?cid= 200000000&docId=1130806&categoryId=200000789, 검색어: 운율, 검색날짜: 2013.01.29.
  15. NAVER 시사용어사전, http://terms.naver.com/entry.nhn?cid=1389&docId=72874&categoryId=1389, 검색어: 캘리그라피, 검색날짜: 2013.01.29.
  16. AGB닐슨 미디어리서치, http://www.agbnielsen.co.kr.

Cited by

  1. Development of Video Caption Editor with Kinetic Typography vol.17, pp.3, 2014, https://doi.org/10.9717/kmms.2014.17.3.385