대한수학교육학회지:학교수학 (School Mathematics)
- 제14권1호
- /
- Pages.1-28
- /
- 2012
- /
- 1229-4322(pISSN)
문제 해결 과정에서 나타나는 수학적 시각화의 구성 요소 및 활용에 관한 분석
Analysis on Factors and the Application of Mathematical Visualization in Problem Solving Process
- Joo, Hong-Yun (Yongdong Middle School) ;
- Kwean, Hyuk-Jin (Korea University)
- 투고 : 2011.12.20
- 심사 : 2012.03.08
- 발행 : 2012.03.31
초록
본 연구는 30명의 고등학교 2학년 학생들을 통해서 수학적 시각화의 구성 요소를 알아보고, 시각화 구성 요소들이 수학 문제 해결 과정에서 어떻게 활용되는지를 알아보는 것이다. 특히, 30명의 학생들 중 시각성 평가가 높은 5명의 학생들에 대해서 질적 사례 연구를 실시하였다. 분석 결과를 보면, 시각화의 구성 요소는 크게 정신적 이미지, 외적 표상, 이미지의 변형 및 조작, 공간 시각화 능력으로 범주화 (Guti
The purpose of the study are to identify factors of mathematical visualization through the thirty students of highschool 2nd year and to investigate how each visualization factor is used in mathematics problem solving process. Specially, this study performed the qualitative case study in terms of the five of thirty students to obtain the high grade in visuality assessment. As a result of the analysis, visualization factors were categorized into mental images, external representation, transformation or operation of images, and spacial visualization abilities. Also, external representation, transformation or operation of images, and spacial visualization abilities were subdivided more specifically.
키워드