DOI QR코드

DOI QR Code

Impacts of the TPM Activity Factor on Corporate's Performances

TPM 활동요인이 기업성과에 미치는 영향

  • Received : 2011.10.24
  • Accepted : 2011.11.29
  • Published : 2012.01.28

Abstract

In this study, we performed an empirical study to decide whether the use of the TPM and TPM level of understanding of the parameters affect directly the TPM performances or not. In a TPM analysis of TPM activity factors, all factors directly affect the level of understanding. Especially individual improvement activities and autonomous activities are directly affect the performance, rather than depending on the degree of understanding of TPM to influence utilization and analyzed. In addition, training on the utilization and directly or indirectly to affect performance were analyzed. Companies take advantage of the TPM and TPM activities, the company's level of understanding of the factors and the TPM factors are closely dependent upon. Ongoing communication among TPM activities and the steady profits and sharing of comments on the risk based on the level of understanding of a TPM will be an important element in the company's performance.

본 연구에서는 TPM의 이해정도가 TPM의 활용성과에 영향을 미치는 매개변수로 작용할 것인지를 분석하고자 하였다. 분석결과 TPM 활동요인 모두는 TPM의 이해정도에 직접 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 개별개선활동과 자주보전활동은 TPM활동성과에 직접 영향을 미친다는 것보다는 TPM의 이해 정도에 따라 활용성과에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 교육훈련은 활용성과에 직, 간접으로 성과에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이는 기업의 TPM활용성과가 기업의 TPM활동요인과 TPM에 대한 이해정도와 밀접하게 의존하고 있다는 것을 의미한다. 결국 TPM활동요인들 간의 꾸준하며 지속적인 의사소통과 이익 및 위험에 대한 의견을 공유하는 것을 근거로 한 TPM의 이해정도는 기업의 TPM활용성과에 중요한 요소가 된다는 것이다.

Keywords

References

  1. 이순용, 생산관리론, 무역경영사, pp.721-723, 2004.
  2. Terry Wireman, Developing Performance Indicators for Managing Maintenance, Industrial Press, Inc., pp.4-7, 1998.
  3. U-Win 컨설팅, http://www.uwins.co.kr/ education/ material/TPM전문가실무과정_TPM개론.pdf
  4. P. Willmott and D. McCarthy, TPM-A Route to World-Class Performance, Elsevier Inc., pp.14-16, 2001.
  5. KTI, http://www.cybertpm.com
  6. B. Render and J. Heizer, Principles of Operations Management, 2th ed., Prentice Hall, pp.518-520, 1997.
  7. H. S. Gitlow, A. J. Oppenheim, R. Oppenheim, and D. M. Levine, Quality Management, 3rd ed., McGraw-Hill/ Irwin Co., Inc., pp.37-44, 2005.
  8. 한국표준협회 2, TPM의 구성 및 전개방법의 핵심,http://www.q-korea.net /productionreform/tpm/ menu_ read.jsp?idx =327&cpage=4
  9. 강병석, "한국 제조기업의 TPM 운용에 관한 연구", 전북대학교 박사학위논문, 2000(9).
  10. T. Nakagawa, "Modified Periodic Replacement with Minimal Repair at Failure," IEEE Transaction Reliability, Vol.30, No.1, pp.165-168, 1981. https://doi.org/10.1109/TR.1981.5221018
  11. Kelly and Anthony, "The Uses and Limitation of Total Productive Maintenance," Journal of Maintenance, October 1993
  12. Nakajima, S., "Introduction to TPM," Productivity Press, 1988.
  13. R. B. Chase, F. R. Jacobs, and N. J. Aquilano, Operations Management for Competitive Advantage, 10th ed., McGraw-Hill/Irwin Co., Inc., pp.436-438, 2004.
  14. C. W. Gits, "On the Maintenance Concept for a Technical System : 1. Design Considerations," Maintenance Management International, Vol.6, pp.131-146, 1986.
  15. 한진환, "e-Learning에 대한 태도가 e-Learning 유효성에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.6, No.6, p.105, 2006.
  16. 연경화, "파트너십이 IT 아웃소싱의 성과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.7, No.7, p.175, 2007.