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Application of Conjoint Analysis to Evaluating Alternatives for Outlet Shopping Center Development

컨조인트 분석을 활용한 아웃렛 쇼핑센터 개발대안 평가

  • 신종칠 (건국대학교 부동산학과) ;
  • 박정현 (건국대학교 부동산학과) ;
  • 백민석 (건국대학교 부동산학과)
  • Received : 2011.11.25
  • Accepted : 2012.01.02
  • Published : 2012.01.28

Abstract

With the maturity of department stores and discount stores, many Korean retail companies have an interest in developing outlet shopping centers such as Yeoju Premium Outlet so on. To develop a successful outlet shopping center, developers should understand consumer's preferences on many attributes of development alternatives. This study analyzes consumer's preferences on outlet shopping center and evaluates various development alternatives by using conjoint analysis. With empirical research for outlet shopping center development, this study can elicit potential shopper's preference for outlet shopping center. The empirical result shows discount rate is most important attribute to develop outlet shopping center. The potential shoppers have higher preference for higher discount rate. Location is the second important attribute. Brand is the least important attribute. By using utilities derived from analysis, this study performs various choice simulations. Through choice simulation analysis, this study tries to find the best development alternative for new outlet shopping center.

백화점과 할인점시장이 확대됨에 따라 많은 유통기업들은 여주프리미엄아웃렛과 같은 아웃렛 쇼핑센터 개발에 관심을 가지게 되었다. 개발주체들은 아웃렛 쇼핑센터의 성공적인 개발을 위하여 개발대안들에 대한 소비자의 선호를 파악해야 한다. 본 연구는 컨조인트 분석을 활용하여 아웃렛 쇼핑센터의 개발대안에 대한 소비자의 선호를 분석하였다. 실증분석 결과 아웃렛 쇼핑센터에 대한 잠재 소비자의 선호요인과 관련하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 아웃렛 쇼핑센터의 개발대안에 대하여 소비자들은 정상가대비 할인율을 가장 중요한 선호요인으로 평가하는 것으로 나타났다. 다음으로 아웃렛 쇼핑센터의 입지, 아웃렛 쇼핑센터의 입점브랜드가 선호요인으로 나타났다. 이러한 결과를 활용하여 다양한 형태의 아웃렛 개발대안에 대한 소비자의 선호를 시뮬레이션 하였다. 이를 통하여 신규 아웃렛 쇼핑센터의 최적의 개발대안을 도출하게 되었다.

Keywords

References

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