Abstract
In term of inaccuracy of information and increasing channel occupancy time, the use of voice communication in Air Traffic Control has many problems. In order to improve it, ICAO proposed digital communication and ADS-B system that is more effective for voice communication in ATC. For improvement of effectiveness to add additional parameter to designated ADS-B In-Out data group, many studies being performed. In this paper, we analysis voice communication for reduce the communication traffic in ATC and simulate to add aiming altitude parameter for comparative effect analysis of communication traffic between pilot and controller. The result of the analysis were successfully validated that reduction of communication traffic in ADS-B environments.
항공관제 시에 음성통신의 사용은 정보전달의 부정확성과 주파수 측면에서 채널 점유시간을 증가시키는 문제점을 가지고 있다. 이를 개선하기 위하여 ICAO는 디지털 음성통신과 항공관제에 보다 효과적인 ADS-B 시스템 구축을 제안하고 있다. ICAO는 지정된 ADS-B IN, OUT 데이터 외에 추가적인 파라미터를 통한 효율성 개선에도 많은 연구를 수행하고 있다. 이에, 본 논문은 국내 ADS-B 도입을 위한 기반 연구로 항공관제 시에 음성통신량을 줄이고자 항공관제 음성통신 내역을 분석하였으며, 시뮬레이션을 통해 ADS-B 환경에서 목적고도의 제공 유무에 따라 관제사와 조종사 사이의 음성통신량에 있어서 어떠한 효과가 있는지 비교 분석하였다. 분석 결과 제시한 목적고도 파라미터를 추가할 때 기존 환경보다 음성통신량이 현저히 감소함을 확인하였다.