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Structural Relationship among Regional Identity, Team Identification, and Re-attend Intention

지역정체성과 팀정체성, 재관람의도의 구조적 관계 : 프로축구 산업을 중심으로

  • Received : 2010.12.24
  • Accepted : 2011.03.10
  • Published : 2011.04.28

Abstract

The research for the regional identity including relationships with professional sport team was caused by local autonomy system and localism. This study was to verify structural relationships among regional identity, team identification and re-attend intention of professional soccer spectators. Data were collected from spectators of professional soccer game in 'D' metropolitan city. Using purposive sampling method, a total of 397 samples were used for analysis. The statistical techniques for data analysis were descriptive analysis, frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, confirmatory factor analysis, and structural equation modeling by SPSS 15.0 and AMOS 7 programs. The results of this study were that regional identity have a positive effects on team identification. Also, team identification have a positive effects on re-attend intention. Theoretical and practical implications and future research directions were provided.

최근 지역사회에 대한 관심 증대와 로컬리즘의 강화로 지역 간 경쟁이 치열해지면서 지역정체성에 대한 연구가 활발히 진행되고 있으며, 지역정체성에 대한 연구 분야 중 하나가 지역연고제를 바탕으로 운영되는 프로스포츠와의 관계에 대한 연구이다. 본 연구는 프로축구단을 대상으로 지역정체성이 팀정체성과 재관람의도에 미치는 영향을 규명하기 위해 수행되었다. 연구 대상은 D지역의 프로축구단 관람객이며 유의표본추출법에 의해 표집하고, 설문지를 통해 자료를 수집하였으며, 총 234명의 자료를 분석에 이용하였다. 자료처리는 SPSS 15.0과 AMOS 7을 이용하였고, 분석 방법은 빈도분석, 기술분석, 신뢰도분석, 상관분석, 확인적요인분석, 구조방정식 모형분석 등을 실시하였다. 연구결과, 지역정체성이 강할수록 해당 지역 연고팀에 대한 정체성이 높게 나타났다. 또한 팀정체성이 높을수록 재관람의도가 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 프로스포츠팀의 운영에 있어서 연고지역의 정체성에 대한 이해와 연구가 필요하다는 점을 시사해준다.

Keywords

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