Associations of Aggression, Maternal Rejection/Neglect, Child Temperament, and Daycare Experience: The Moderating Effect of Self-Regulation

어머니 거부/방임적 양육태도, 유아의 기질 및 보육 경험이 유아의 공격성에 미치는 영향: 자기조절의 중재효과를 중심으로

  • Lee, Sung-Bok (Dept. of Child & Family Studies, The Catholic Univ.) ;
  • Shin, Yoo-Lim (Dept. of Child & Family Studies, The Catholic Univ.)
  • Received : 2010.03.12
  • Accepted : 2010.06.21
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study investigates the relationships between aggression and rejection/neglect by mothers, child temperament, day care experience for preschoolers; in addition, the moderating effect of self-regulation was investigated. The subjects were 338 preschool children. Teachers completed questionnaires that assessed aggression and self-regulation. Mothers reported on the temperament of children and parenting behavior. The rejection/neglect by mothers, child temperament, and daycare experiences were significant predictors of aggression. The moderating effect of self-regulation was found only in daycare experience, which suggests that high self-regulation protects aggression from day care experience.

Keywords

References

  1. 김성애 . 박성연(2009). 유아에 대한 양육자의 애착, 유아의 정서조절 능력 및 공격성간의 관계: 시설보호유아와 일반 유아의 비교. 아동학회지, 30(1), 43-57.
  2. 김숙령(1997). 영유아기의 탁아 경험과 유아의 부모에 대한 애착 및 사회 정서적 문제행동과의 관계. 아동학회지, 18(2), 5-18.
  3. 김은미(2006). 가정의 사회경제적 지위 및 어머니 변인과 유아의 자기조절능력과의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위청구논문.
  4. 김지윤(2007). 유아의 기질 및 부부갈등과 유아의 정서조절 능력이 유아의 문제행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김지현 . 박경자(2006). 아동의 공격성에 영향을 미치는 개인 내적 외적 요인에 대한 구조방정식 모형 검증. 아동학회지 . 27(3), 149-168.
  6. 박윤조 . 송하나(2008). 부모의 일상적 스트레스와 유아의 일상적 스트레스가 유아의 공격성에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 11, 139-149.
  7. 박경자(1992). 영유아기 타인양육이 학령전 어린이의 사회 정서적 행동에 미치는 영향. 아동학회지, 13(2), 217-227.
  8. 박지숙 . 임승현 . 박성연(2009). 아동의 성, 기질, 어머니 양육행동과 아동의 정서조절능력이 사회적 위축 및 공격성에 미치는 영향. 아동학회지, 30(3), 85-98.
  9. 윤진주 . 강신영 . 이복주(2005). 유아의 공격성과 관련변인들의 관계성 연구 : 유아의 기질과 자기조절 및 어머니의 양육효능감과 양육행동을 중심으로. 한국생활과학회지, 14(5), 761-770.
  10. 이정란(2003). 유아의 자기조절 구성 요인 및 관련변인에 대한 구조분석. 덕성여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  11. 정영미(1996). 유아의 기질과 적응에 관한 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  12. 정은희 . 이미숙(2004). 아동이 지각한 부부갈등, 아동의 공격성과 또래 괴롭힘 가해 및 피해와의 관계. 한국가정관리학회, 22(40), 115-126.
  13. 조혜진 . 이기숙(2004). 유아의 사회, 정서 발달에 미치는 가족특성, 보육경험 및 기질 변인 분석. 한국유아교육학회, 24(4), 263-284.
  14. 최정윤(2008). 보육시설 아동의 코티솔 수준 : 보육 경험, 사회 계층, 어머니 양육행동, 아동의 사회적 유능성과의 관계. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문..
  15. 황혜정 . 김경회(1999). 유아의 사회적 능력과 정서지능과의 관계에 대한 연구. 한국아동학회지, 24(3), 139-151.
  16. Aureli, T., & Procacci, M. A.(1992). Day-car experience and children's social development. Early Child Development and Care, 83(1), 45-54. https://doi.org/10.1080/0300443920830104
  17. Belsky, J.(1988). The "effects" of infant day care reconsidered. Early Childhood Research Quarterly, 3(3), 235-272. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90003-8
  18. Calkins, S. D.(1994). Origin and outcomes of individual differences in emotion regulation: Biological and behavioral considerations(pp.53-72). Monographs of the Society for Research in Child Development(vol.59, serial no. 240). Chicago: University of Chicago Press.
  19. Brown, S. A., Arnold, D. H., Dobbs, J., & Doctoroff, G. L.(2007). Parenting predictors of relational aggression among Puerto Rican and European American school-age children. Early Childhood Research Quarterly, 22(1), 147-159. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2006.11.002
  20. Crick, N. R., & Grotpeter, J. K.(1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child Development, 66(3), 710-722. https://doi.org/10.2307/1131945
  21. Hart, C. H., Nelson, D. A., Olsen, S. F., Robinson, C., Jin, S., Win, P., Olsen, S. F. & Newell, L. D.(2000). Peer acceptance in early childhood subtypes of social withdrawal behavior in China, Russia, and the United States. International Journal of Behavioral Development, 24(1), 77-81.
  22. Eisenberg, N., & Fabes, R. A.(1992). Emotion, regulation, and the development of social competence. In M. S. Clark(Ed.), Review of personality and social psychology(Vol.14). Newbury Park, CA : Sage.
  23. Goodman, S. H, Brogan, D., Lynch, M. E., & Feilding, B.(1993). Social and emotional competence in children of depressed mothers. Child Development, 64(3), 516-531.
  24. NICHD Early Child Care Research Network(2003). Dose amount of time-spent in child care predict socioemotional adjustment during the transition to kindergarten? Child Development, 74(3), 976-1005.
  25. Rohner, R. P.(1986). The warmth dimensions: Foundations of parental acceptance-rejection. Thousand Oak, CA: Sage.
  26. Olweus, D.(1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford, UK: Blackwell Publishers.
  27. Patterson, G. R.(1982). Coercive family process. Eugene, OR: Castalia.
  28. Phillips, D., McCartney, K., & Scarr, S.(1987). Child care quality and children's social development. Developmental Psychology, 23(4), 537-532.
  29. Shields, S. A., & Cicchetti, D.(1998), Reactive aggression among maltreated children: The contribution of attention and emotion dysregulation: Journal of Clinical Child Psychology, 27(4), 381-395. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2704_2
  30. Tremblay, R. E.(2000). The development of aggressive behavior during childhood; What have we learned in the past century? International Journal of Behavioral Development, 24(2), 129-141. https://doi.org/10.1080/016502500383232
  31. Vaillancourt, T., Miller, J. L., Fagbemi, J., Cote, S., & Tremblay, R.(2007). Trajectories and predictors of indirect aggression. Aggressive Behavior, 33(4), 314-326. https://doi.org/10.1002/ab.20202
  32. Walker, M., Berthelsen, D., & Irving, K.(2001). Temperament and peer acceptance in early childhood: Sex and social status differences. Child Study Journal, 31(3), 177-192.