DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of Traffic Crash Characteristics Using Spatio-temporal Analysis in GIS-T

GIS-T 환경에서 시공간분석을 이용한 교통사고 특성 비교 - 도로 폐쇄 전후비교를 중심으로-

  • Kim, Ho-Yong (Department of Civil, Architecture and Environment, Missouri University of Science and Technology) ;
  • Baik, Ho-Jong (School of Air Transport, Transportation, Logistics and Air & space Law, Korea Aerospace University) ;
  • Kim, Ji-Sook (Interdisciplinary Graduate Program in Geospatial Information, Pusan National University)
  • 김호용 (미주리대학교 토목.건축.환경공학과) ;
  • 백호종 (항공대학교 항공.교통.물류.우주법학부) ;
  • 김지숙 (부산대학교 대학원 지형정보협동과정)
  • Received : 2010.03.29
  • Accepted : 2010.06.10
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Traffic safety assessment is often accomplished by analyzing the number of crashes occurring in some geographic space over certain specific time duration. In this paper, we introduce a procedure that can efficiently analyze spatial and temporal changes in traffic crashes before-and-after implementation of a certain traffic controlling measure. For the analysis, crash frequency data before-and-after closing a major highway around St. Louis in Missouri was collected through Transportation Management System(TMS) database that is maintained by Missouri Department of Transportation (MoDOT). In order to identify any spatial and temporal pattern in crashes, each crash is pinpointed on a map using the dynamic segmentation in GIS. Then, the identified pattern is statistically confirmed using an analysis of variance table. The advantage of this approach is to easily assess spatial and temporal trend of crashes that are not readily attainable otherwise. The results from this study can possibly be applied in enhancing the highway safety assessment procedure. This paper also makes several suggestions for future development of a comprehensive transportation data system in Korea which is similar to MoDOT's TMS database.

도로상에서 발생하는 교통사고의 원인을 정확하게 파악하기 위해서는 사고지점의 도로 기하구조, 교통시설물, 교통운영방식, 날씨 등 주변적 요인과 사고특성과의 상관관계가 시공간적으로 분석되어야 한다. 본 연구에서는 도로 폐쇄 전후 교통사고의 특성을 비교하기 위하여, 미국 미주리주 교통부가 개발, 활용중인 통합교통관리시스템의 교통사고 자료 및 GIS기법을 이용하여 세인트루이스의 주요도로인 I-64 도로를 대상으로 분석을 하였다. 이러한 시공간적 분석은 일반적 통계분석으로 획득하기 어려운 공간적 특성을 용이하게 파악할 수 있는 장점이 있으며, 분석을 통해 얻어진 결과는 추후 교통사고 감소를 위한 개선책 마련에 근거자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. 또한 본 연구에서는 교통자료의 통합관리를 위해 개발된 통합교통관리시스템의 구성요소 및 자료의 특성을 살펴봄으로써, 향후 우리나라의 실정에 맞는 통합 교통 데이터 시스템 구축의 고려사항으로 삼고자 한다.

Keywords

References

  1. 국토연구원. 2009. 교통사고 사상자 절반 줄이기는 교통사고 분석 DB로부터. 도로정책 Brief vol 25. 7-8쪽.
  2. 김호용, 남광우, 이성호. 2004. 통합적 도시하천 관리를 위한 Network GIS 활용방안에 관한 연구. 국토계획 39(2):295-307.
  3. 유환희. 2001. 무선 인터넷 GIS를 이용한 도시재해 관리시스템구축. 한국측량학회지 19(1):55-66.
  4. 이건학. 2004. GIS와 데이터마이닝을 이용한 교통사고의 공간적 패턴 분석. 대한지리학회지 39(3):457-472.
  5. 이봉규, 송지영. 2004. DMB 환경에서 GIS 기반의 교통정보 전송에 관한 연구. 한국지리정보학회지 7(2):29-36.
  6. 이주형, 손동혁, 윤문교. 1990. 교통사고 발생 특성과 그에 따른 사고요인 분석에 관한 연구. 국토계획 25(1):135-154.
  7. 임미, 신용은, 백태경. 2008. 교통시설 DB구축과 환승시설 설계 적용에 관한 연구. 한국지리정보학회지 11(3):127-135.
  8. 정수진, 임승현, 조기성. 2006. WebGIS 기반 교통사고정보관리 시스템 개발에 관한 연구. 대한토목학회논문집. 26(6):1003-1010.
  9. Hauer, E. 2002. Estimating Safety by the Empirical Bayes Method. Transportation Research Record 1784:126-131. https://doi.org/10.3141/1784-16
  10. Hauer, E. 2005. Observational Before- After Studies in Road Safety. Pergamon, Oxford, UK. 171pp.
  11. Laudon, K.C. and J.P. Laudon. 2002. Management Information Systems: Managing the Digital Firm. Prentice Hall. Upper Saddle River, NJ.
  12. Li, L., L. Zhu and D.Z. Sui. 2007. A GIS-based Bayesian approach for analyzing spatial-temporal patterns of intra-city motor vehicle crashes. Journal of Transportation Geography 11:274-285.
  13. Load, D. and F. Mannering. 2010. The statistical analysis of cranes-frequency data: A review and assessment of methodological alternatives. Transportation Research Part A 44:291-305.
  14. Loo, BPY. 2006. Validating crash locations for quantitative spatial analysis: A GIS-based approach. Accident Analysis and Prevention 38:879-886. https://doi.org/10.1016/j.aap.2006.02.012
  15. Miller, H.J. and S.L. Shaw. 2001. Geographic Information System for Transportation: Principles and Applications. Oxford university press, New York, NY, USA. pp.360-364.
  16. MoDOT. 2004. Assessment of MoDOT's Transportation Management Systems Part II, MO, USA. pp.1-2.
  17. MS&T. 2010. Crash Analysis Before and After I-64 Closure Annual Report, MO, USA. pp.9-18.
  18. US Department of Transportation, Bureau of Transportation Statics. 2001. Transportation Annual Report 2000, BTS01-02. Washington D.C. http://www.bts.gov/ publications/transportation_statistics_ann ual_report/2000/index.html.
  19. Massachusetts Department of Transportation: Highway division, Crash Rate Procedures. http://www.mhd.state.ma.us/downloads/fo otprint/roads/procedures09.pdf.
  20. FHWA Safety Program. http://safety.fhwa.dot. gov/hsip/fivepercent/2009/09ga.htm.

Cited by

  1. GIS Simulation을 이용한 태양광에 의한 교통사고 위험지역 분석 vol.13, pp.4, 2010, https://doi.org/10.11108/kagis.2010.13.4.091