An Analysis of the Change of the Plan Composition in High School through the Checking of Present Use of Migratory Class by Level

수준별 이동식 수업에 따른 고등학교의 평면구성 변화에 대한 분석

  • Published : 2009.05.30

Abstract

The purpose of this research is to find out the problem of plan composition by use the school building. The research was performed through the checking of 13 high schools which were built after 1997 in Busan. Followings are the result of the research. Presently, all the schools are divided classes into different levels and teach students, however, it is only limited to English and Mathematics and being carried on mostly for 1st graders. Moreover, although the plan is composed Department System plan which intended to ues new various learning method, schools have changed their plan into Usual with Variation type which is old educational program and renovated a few classes for certain subjects. Due to above reasons, the new kinds of space for Department System plan is used only as a study room by reform or even not used at all. Therefore, improvement of those problems are significant in schools.

Keywords

References

  1. 류호섭, 교과교실형 중학교의 평면구성 지침에 관한 연구, 대한건축학회 논문집 v.4 n.4, 2002. 11
  2. 하승민, 중.고등학교 교사의 공간 사용 현황에 관한 연구-제 7차 교육과정 이후 신설된 부산 지역의 학교를 대상으로-, 동의대학교 석사학위논문, 2009. 2
  3. 정주성.정금호, 교과교실형 운영에 따른 중등학교 교육환경 선호경향 분석, 대한건축학회 논문집(계획계), v.20 n.6, 2004. 6
  4. 박영숙, 수준별 이동식 수업을 위한 교과교실형 교사 도입의 가능성과 한계, 한국교육시설학회 추계학술발표대회 논문집, 1998. 11
  5. 이광석, 중등학교의 면적구성과 교육방법의 실시현황에 관한 연구, 대한건축학회 추계학술발표대회 논문집(계획계), v.17 n.2, 1997. 10
  6. 윤준선, 고등학교 리모델링의 경향분석 및 방향설정에 관한 기초적 연구, 교육시설(한국교육시설학회지), v.14 n.2, 2007. 4
  7. 정금호.정주성, 표준형교사에서의 교과교실 운영에 따른 학생 이용형태 및 공간의 중요도 분석, 대한건축학회 논문집(계획계), v.20 n.11, 2004. 11
  8. 이화룡, 제7차 교육과정에 따른 초중등학교 교실 운영 변화에 관한 연구, 대한건축학회 논문집(계획계), v.18 n.8, 2002. 8
  9. 류호섭, 제7차 교육과정 대비 기존 고등학교시설 기본모델 개발계획 연구, 한국교육시설학회 추계학술발표대회 논문집, 2001. 11
  10. 간삼파트너스 종합건축사사무소,'건국대학교 서울캠퍼스 마스터플랜', 2003.12