An Analysis about the Transition of Introduction and the Actual Situation of Management in Open-planned Elementary Schools

오픈플랜형 초등학교 도입추이 및 운영실태 분석

  • Published : 2009.05.30

Abstract

This study is carried out to understand application type and change of learning space and to find out actual situation of management in open planned elementary schools. The twelve elementary schools were selected based on case studies and fundamental data of the agencies performing basic plan, the actual situation of management was studied by interviews of principals and teachers. By the results, open planned elementary schools have been notably reduced after the year of 2004 and corridor expending type was broadly chosen as a plane type for open space. It was also shown that learning space was transformed to the independent type integrating open space to the unit classroom in most part of twelve cases. In addition, whole sliding doors fixed in open classrooms by some Provincial Office of Education didn't need certain physical shut-offs, and it was considered as one of useful alternatives to manage open space.

Keywords

References

  1. 김승제 역, 長倉康彦 저, 오픈스쿨, 산업도서출판공사, 1989
  2. 류호섭 외 4인 역, 長倉康彦 편저, 학교건축의 변혁, 열린학교의 설계.계획, 도서출판 국제, 1995
  3. 류호섭, 초등학교의 다목적스페이스에 대한 건축계획적 연구, 한국교육시설학회지, 2권 2호, pp.27-39, 1995. 6
  4. 류호섭, 일본 초등학교의 평면구성에 관한 건축계획적 연구, 한국교육시설학회지, 14권 2호, pp.25-34, 2007. 4
  5. 정주성.임영배, 열린교육에 대응하는 국민학교 건축계획에 관한 연구(I), 대한건축학회논문집, 8권 9호, pp.89-101, 1992. 9
  6. 정주성.조순옥.임영배, 열린교육에 대응하는 국민학교 건축계획에 관한 연구(II), 대한건축학회논문집, 9권 1호, pp.85-97, 1993. 1
  7. 정주성.오양기.최일, 열린교육을 위한 초등학교 단위학습공간의 밀도비교, 대한건축학회논문집, 14권 3호, pp. 59-67, 1998. 3
  8. 정주성, 초등학교 다목적 공간의 이용실태 및 요구분석, 대한건축학회논문집, 15권 8호, pp.29-36, 1999. 8
  9. 정주성.오양기.최일, 학교시설에 대한 사용자 요구 분석 및 건축계획적 대응방안 연구, 교육부, 1999. 12
  10. 정주성.류호섭, 오픈플랜형 초등학교 평면구성 및 운영의식 분석, 한국교육개발원수탁연구CR2009-06, 2009. 3
  11. 長澤悟 외 4인, SCHOOL REVOLUTION, 彰国社, 2001. 7
  12. School Amenity, ボイックス, 1987. 7-2005. 12
  13. 文敎施設協會, 文敎施設, 2001-2007