만화애니메이션 연구 (Cartoon and Animation Studies)
- 통권13호
- /
- Pages.115-131
- /
- 2008
- /
- 1738-009X(pISSN)
애니메이션 속성이 관람 후 평가에 미치는 영향 : 네티즌 평점.리뷰 게시판을 중심으로
Spectator Evaluation Process for Animation : Focusing on Netizen Grades and Review Bulletin Board
초록
본 연구는 관객이 극장용 애니메이션을 관람하고 평가하는 과정에서 어떠한 요인들이 영향을 끼치는지 분석하였다. 연구대상은 관람 후 네티즌 평점 리뷰 게시판의 평점과 언급된 평가 내용들을 중심으로 하였고, 소비형태의 평가를 측정하기 위해 선행연구를 기초로 실용적 속성과 감성적 속성으로 분류하였다. 연구결과, 실용적 속성에서는 스토리, 캐릭터, 연출, 배경미술, 배경음악 성우더빙, 특수효과 제작사 등이 평가변인들로 나타났고, 감성적 속성에서는 재미 감동, 만족, 매력, 환상, 긴장 등의 평가변인들이 나타났다. 특히 두 속성간의 변인들은 개별적으로 유의미한 정적 상관관계를 보였으며, 두 속성간의 관계가 관람 후 애니메이션 평가에 영향을 끼치는 것으로 예측되었다. 결론적으로, 애니메이션 관객은 구체적인 실용적 속성들에 대한 감성적 경험을 매개과정으로 작품 전체를 평가한다는 해석이 가능하다.
This research analyzed whether some loading persons influence at process that spectator sees and evaluates animation for theater. Research target did netizen grades and review bulletin board and mentioned estimation contents after inspection and sorted virtue research by attribute practical attribute and emotional attribute to foundation to measure assessment of consumption form. As research result, that story, character, directing, background art, background music, actor dubbing, special effect, publisher etc. are review variableness in practical attribute by appeared emotional enemy in attribute review variableness of fun, emotion, satisfaction, fascinating, fantasy, excitement etc. be appear. Specialty, showed positive correlation that do individually is between two attributes, and predicted that relation between two attributes Influences in animation estimation after inspection. Conclusively, animation spectator emotional enemy about specific practical Intensive experience analysis that evaluate whole work by intermediation process possible.
키워드