Abstract
As the need for quantitative qualities of IT investment performance heightens, numerous research organizations are developing various measurement methods for the quantitative evaluation and its currency value conversion. Corporations utilizing these methods to evaluate IT investment performance are gradually increasing. However, working-level staff in the corporations that have introduced the quantitative evaluation can not assure if the evaluation sufficiently reflects the actual effect provided by IT since the results arising from the conversion of currency value can't be visibly confirmed. This study tries to identify whether the quantitative evaluation of IT investment performance can be explained in terms of the level of consumer satisfaction proven by the qualitative evaluation by analyzing the level of consumer satisfaction and quantitative evaluation of a case company and identifying the correlation between them. As the result of the case study, the following points have been concluded. Firstly, the currency value of IT effect correlates with the level of consumer satisfaction. Secondly, in order to come up with a rational currency value of IT effect, developing an indicator as well as managing data on currency conversion that will enable the internal system's efficiency to become more quantitative is essential. Thirdly, IT ROI is not appropriate to compare the performance between systems and is utilized as a measurement standard for each system's performance and efficiency. Lastly, quantitative evaluation is still inadequate in the evaluation of the system's strategic side, and consumer satisfaction can be utilized as a supplementary method.
IT 투자성과의 정량화에 대한 필요성이 높아짐에 따라 학계와 연구단체에서 IT 투자성과의 화폐가치 전환 및 정량적 평가를 위한 다양한 측정방법들을 개발하여 제시하고 있으며, 이들 기법을 활용하여 IT 투자성과를 정량적으로 평가하는 기업들이 점차 늘고 있다. 그러나 이와 같은 IT 투자성과의 정량적 평가 기법을 도입한 기업의 실무자들은 화폐가치로 전환되어 도출된 결과들이 가시적으로 확인될 수 있는 것이 아니기 때문에 IT가 제공하는 실 효과를 제대로 반영하여 평가되었는지에 대하여 확신하지 못하고 있다. 이에 본 연구는 IT 투자성과의 정량적 평가 결과를 기존의 많은 연구를 통해 IT 투자성과의 정성적인 평가로 입증된 사용자 만족도로써 설명이 가능한지 파악하여 보기 위하여 기업의 사례 분석을 통해 그 상관관계를 분석하였다. 사례 연구 결과, 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 정보화 효과금액은 사용자 만족도와 상관관계가 있다. 둘째, 합리적인 정보화 효과금액의 도출을 위해서는 조직 내에서 시스템의 효과를 정량화할 수 있는 지표 개발 및 화폐전환 데이터의 관리가 중요하다. 셋째, IT ROI는 시스템 간의 성과를 비교하는 것에는 부적절하며 개별 시스템의 성과 및 효율성 측정 기준으로 사용하는 것이 적절하다. 넷째, 정량적 평가가 여전히 시스템의 전략적인 부분 등에 대한 평가에는 미흡하기 때문에 이를 보완하기 위한 방법으로 사용자 만족도를 함께 사용하는 것이 바람직하다.