A Study on the Presentation of Easy-Order Prototype in the Internet Shopping Mall using the Cyber Fitting Type's 3D Avatar

Cyber Fitting형 3D Avatar를 이용한 인터넷 쇼핑몰 Easy-Order Prototype 유형 제시를 위한 연구

  • 최성원 (동명대학교 영상애니메이션학과) ;
  • 임지영 (동명대학교 패션디자인학과)
  • Published : 2006.05.31

Abstract

The most important issue the online shopping mall for clothes is facing in the rapid growth of the online shopping mali is the high rate of the return of the goods alter purchase. The high rate of the return leads to the dissatisfaction md lack of trust from the consumers in the online shopping mall for clothes, which in turn leads to the bleak prospect for the online shopping mall for clothes as a result of the consumers' dissatisfaction. Although a type of online shopping mall using the cyber-fitting technology has emerged recently, it has succeeded only in provoking a visual interest, for it is also not satisfying the demand of the consumers by falling short in providing information. Thus, this research seeks for the resolutions of the problems related to the user-oriented online shopping. First of the resolutions is the development of a new prototype which the consumers can easily access; second is the visualization of the information using the 3D virtual-reality of he prototype through interface, which will help the consumers to make more accurate judgments. In other words, this study seeks to provide a type of prototype of an online shopping mall that meets the demand of the consumers using the 3D avatars, unlike the unilateral and conventional malls out there.

인터넷 쇼핑몰 시장의 급성장 속에서 의류 쇼핑몰이 선결해야 할 가장 중요한 과제는 바로 구매 후의 높은 반품률이다. 이러한 반품률은 감성적 구매를 요구하는 소비자들의 인터넷 의류 쇼핑몰에 대한 불만족과 불신으로 이어지고, 이로 인한 고객 만족의 하락으로 인터넷 의류 쇼핑몰의 미래를 어둡게 하는 가장 큰 장애요소로 부각되고 있는 상황이다. 즉 보고, 만져보고, 느껴보려는 소비자들의 감성적 구매요구를 충족시키지 못하고 있다는 것이다. 최근에는 사이버 피팅(cyber fitting)형 쇼핑몰이 등장해 이 같은 인터넷 쇼핑의 단점을 보완해 주고 있지만 시각적 흥미를 유발시키는 데는 성공했지만 기존 서술형 사이트에 비해 정보 제공성이라는 면에서 그리고 구매자의 필요한 감성적 욕구를 충족시키지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 사용자 중심의 인터넷 홈쇼핑에 대한 해결 방안을 다음과 같이 모색하고자 한다. 첫째, 사용자들이 쉽게 접근할 수 있는 새로운 형태의 프로토타입(Prototype)의 개발이며, 둘째, 프로토타입(Prototype)에 따른 인터페이스를 통해 3D 가상현실로 내용적으로 그리고 감성적 욕구를 충족 시켜 소비자들이 정확한 판단을 이끌어낼 수 있도록 정보를 시각화하여 전달하고자 한다. 즉, 현재까지의 일방적이고, 정형화되어진 인터넷 전자 상거래 쇼핑몰을 소비자의 감성적 요구를 충족시킬 수 있는 사용자 중심의 3D 아바타를 이용한 인터넷 쇼핑몰 프로토타입(Prototype) 유형을 제시 하고자 한다.

Keywords