A Study on the Service Quality, Quality of Relationship, and Relationship Continuity Intention of Rental Clothing Store

의류 대여 점포의 서비스 품질, 관계의 질, 관계지속의도

  • Kim Yong-Sook (Major in Clothing & Textiles, Chonbuk National University, Researcher, Research Institute of Human Ecology, Chonbuk National University)
  • 김용숙 (전북대학교 생활과학대학 의류학전공)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

The purposes of this study were to identify the service quality, quality of relationship, and relationship continuity intention of rental clothing store. Questionnaires developed by researcher were collected from 212 consumers who experienced rental clothing. Data was analysed by use of factor analysis, path analysis, and covariance structure analysis. The results were; 1. Factors of service quality of clothing rental store were tangibility & promotion, shop assistant & store atmosphere, customer empathy, customer reliability strategy, customer management, and customer convenience. And factors of relationship quality were satisfaction, trust, emotional involvement, and calculational involvement, and factors of relationship continuity intention were longitudinal relationship propensity & word-of-mouth and rerental intention. 2. Service quality of rental store affected significantly on relationship quality, and relationship quality affected significantly on relationship continuity intention. And service qualify of rental store affected significantly on relationship continuity intention through relationship qualify.

Keywords

References

  1. Rifkin, J.. 이희재 옮김. (2000). 소유의 종말. 서울: 민음사
  2. 김용자 (1999). 생활용품 대여행동에 관한 연구. 경제교육연구, 4, pp. 211-241
  3. 김용숙 (2003). 의류대여시 위험지각과 만족도. 복식, 53(7), pp. 29-36
  4. 심준영, 김용숙 (2004). 의류 대여경험에 따른 추구혜택과 대여의도. 한국생활과학회지, 13(4), pp. 599-607
  5. 맹준호 (2004. 7. 26). 명품의류 매일 갈아입는다. 일간 스포츠. 자료검색일 2004. 7. 26, 자료출처 http://ucc.media.daum.net
  6. 이종화 (2004. 6. 16), 불황에 강한 비즈니스 렌탈이 뜬다. 국정브리핑. 자료검색일 2004. 7. 26. 자료출처 http://www.erent.co.kr
  7. Berry. L. L. (1983). Relationship marketing. In Emerging Perspectives on Services Marketing, Berry, L. L.. Shostack. G. L.. & Upah, G. D.(Eds.). Chicago: American Marketing Association. pp. 25-28
  8. 김은정, 이선재 (2001). 의류점포의 대고객 관계마케팅에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(6), PP. 1079-1090
  9. 두산세계대백과 Encyber. 자료검색일 2004. 2. 18. 자료출처 http://www.naver.co.kr
  10. 렌탈이란? 자료검색일 2004. 2. 18. 자료출처 http://ww.erent.co.kr
  11. 미국의 대여시장. 자료검색일 2004. 2. 18. 자료출처://www.erent.co.kr
  12. 신산업'대여시장', (2000. 11. 25). 자료검색일 2004. 2. 18, 자료출처 http://www.erent.co.kr
  13. 불황인데 살까? 말까? 렌탈이 답이다. (2003. 7. 15). /Weekly. 자료검색일 2004. 2. 18. 자료출처 http://www.erent.co.kr
  14. 장난감...한복...뭐든지 빌려줘요. (2002. 3. 26.) 동아일보. 자료검색일 2004. 2. 18. 자료출처 http:www.erent.co.kr
  15. 천기저귀 렌탈 세탁배달 (2003. 9. 4) 일간스포츠. 자료검색일 2004. 2. 18. 자료출처http:www.ebabyart.co.kr
  16. 맹준호 (2004. 7. 26). 명품의류 매일 갈아입는다. 일간 스포츠. 자료검색일 2004. 7. 26, 자료출처 http://ucc.media.daum.net
  17. 김용숙 (2003). 의류대여시 위험지각과 만족도. 복식, 53(7), pp. 29-36
  18. 심준영, 김용숙 (2004). 의류 대여경험에 따른 추구혜택과 대여의도. 한국생활과학회지, 13(4), pp. 599-607
  19. 이유재 (1994). 서비스 마케팅. 서울: 학현사
  20. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), pp. 12-40
  21. Cronin, J. J. Jr. & Taylor, S. A. (1992). Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(July), pp. 55-68
  22. 김성희, 김가영, 이선재 (1999). 의류점포의 서비스 품질 차원. 한국의류학회지, 23(3), pp. 435-446
  23. Gagliano, K. B. & Hathcote, J. (1994). Customer expectations and perceptions of service quality in retail apparel speciality stores. Journal of Services Marketing, 8(1). pp. 60-69 https://doi.org/10.1108/08876049410053311
  24. 진선경 (1998). 의류점포의 서비스 품질에 관한 연구. 한양대 석사학위논문
  25. 황선진, 황경순, 이종남 (2000). 패션점포의 서비스품질 차원이 소비자 만족에 미치는 영향. 한국의류학회지, 24(3), pp. 323-334
  26. 김지연, 이은영 (2004). 의류점포의 서비스품질, 제품 품질과 가격이 점포애고에 미치는 영향. 한국의류학회지, 28(1), pp. 12-21
  27. Crosby, L. A., Evans, K. R., & Cowles, D. (1990). Relationship quality in services selling: An international influence perspectives. Journal of Marketing, 54, pp. 68-81 https://doi.org/10.2307/1251817
  28. Kotler, P. & Armstrong, G. (1994). Marketing: An introduction. 조봉운, 윤훈혁 옮김, New York: The Free Press. 서울: 석정, p. 230
  29. Morgan, R. M. & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationships marketing. Journal of Marketing, 58. pp. 20-38
  30. Speckman, R. E. (1988). Strategic supplier selection understanding long-term buyer relationship. Business Horizons, 7-8. p. 79
  31. Gruen, T. W., Summers. J. O., & Acito, F. (2000). Relationship marketing activities, commitment. and membership behaviors in professional associations. Journal of Msrketing, 64, pp. 34-49 https://doi.org/10.1509/jmkg.64.3.34.18030
  32. 김은정, 이선재 (2001). 의류점포의 대고객 관계마케팅에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(6), pp. 1079-1090
  33. 이지현, 이승희, 임숙자 (2003). 패션제품의 e-CRM에 관한 연구(1보). 한국의류학회지, 27(6),pp. 685-695
  34. 조현주 (2003). 의류제품 소비자의 신뢰와 만족 및 애호도와 구전의 구조적 관계. 복식문화연구, 11(6). pp. 793-807
  35. 신혜봉, 임숙자 (2003). 패션 점포 판매원의 노력이 중상층 노년 여성고객의 관계지속의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 27(6), pp. 675-684
  36. 김은정, 이선재 (2001). 의류점포의 대고객 관계마케팅에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(6), pp. 1079-1090
  37. 김성희, 김가영, 이선재 (1999). 의류점포의 서비스 품질 차원. 한국의류학회지, 23(3), pp. 435-446
  38. 이지현, 이승희, 임숙자 (2003). 패션제품의 e-CRM에 관한 연구(1보). 한국의류학회지, 27(6),pp. 685-695
  39. 신혜봉, 임숙자 (2003). 패션 점포 판매원의 노력이 중상층 노년 여성고객의 관계지속의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 27(6), pp. 675-684
  40. 조현주 (2003). 의류제품 소비자의 신뢰와 만족 및 애호도와 구전의 구조적 관계. 복식문화연구, 11(6). pp. 793-807
  41. Reynolds, K. E. & Beatty, S. E. (1999). Consumer benefit and company consequencies of consumer-sales person relationship in retailing. Journal of Retailing. 75(1), pp. 11-32 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(99)80002-5
  42. 정현주, 고준, 김영걸 (2002). 고객관계관리에서 고객 정보와 고객지식 품질에 영향을 미치는 요인: 서비스 산업을 중심으로. 경영과학, 19(2), pp. 1-23
  43. 박정훈, 강기두, 주희엽 (2000). 가상 상점의 서비스품질 측정. 경영과학, 17(3). pp. 131-145
  44. 정현주, 고준, 김영걸 (2002). 고객관계관리에서 고객 정보와 고객지식 품질에 영향을 미치는 요인: 서비스 산업을 중심으로. 경영과학, 19(2), pp. 1-23
  45. 김은정, 이선재 (2001). 의류점포의 대고객 관계마케팅에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(6), pp. 1079-1090
  46. 이지현, 이승희, 임숙자 (2003). 패션제품의 e-CRM에 관한 연구(1보). 한국의류학회지, 27(6),pp. 685-695
  47. 김은정, 이선재 (2001). 의류점포의 대고객 관계마케팅에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(6), pp. 1079-1090
  48. 이지현, 이승희, 임숙자 (2003). 패션제품의 e-CRM에 관한 연구(1보). 한국의류학회지, 27(6),pp. 685-695
  49. 배병렬 (2004). 구조방정식모델을 위한 SIMPLIS활용과 실습. 서울: 청록출판사