A Study on the Design of Knit be based Knitting Technique -Focused on the Exhibition-

니트의 편직기법에 의한 디자인 연구 -작품제작을 중심으로-

  • 이선희 (백제예술대학 패션디자인과) ;
  • 이순홍 (성신여자대학교 의류학과)
  • Published : 2003.01.01

Abstract

Knit is classified into two such as basic texture and applied one according to knitting principle, and the basic texture of weft knitting consists of single knit. rib knit, purl knit and interlock knit. The basic texture of warp knitting consists of double knit texture, double code knit texture and double vandyke knit texture. Fourteen costumes were produced with eighteen (18) different types and twenty four (24) raw materials, and we were trying to show a wide range of costumes produced with knitting by making two different brands at random and making different designs depending on four seasons. Knitting technique is very important element in that it allows special surface effectiveness and decides the characteristic of knitting materials. Knit designer plays very important roles such as selection of raw thread, deciding knitting technique and type of knitting machine in designing the knit. Therefore, the knit designer requires the ability to utilize the function of knitting machine to the maximum, the effort to acquire the variety of knitting technique, develop the new knitting technique and for the improvement of knitting design.

Keywords

References

  1. A Tremelloni, et al.(1976). Msnusle Tecnico per L'industria della Maglieria Vol.2(MiIano: NIC Editrice). p. 3
  2. Norma Hollen. Jane Saddler. Anna L. Langford, Sara J. Kadolph(저), 신정숙(역) (1993). 피복재료학. 서울: 경춘사. p 356
  3. 김정규, 박정희 (2001), 패션소재기획 서울: 교문사. p. 110
  4. 정순영 (1978), 직물학요론. 서울. 학문사. p, 131
  5. 이해영. 안현숙, 김선희 (1996), 의생활과 패션. 서울. 경춘사. p, 168
  6. 김석근 (1970). 메리야스공학. 서울. 문연당, p. 46
  7. 김정규, 박정희 (2001), 패션소재기획 서울: 교문사. p. 111
  8. 김은애, 김혜경, 나영주, 신윤숙, 오경화, 전게서. p. 124
  9. Joseph J. Pizzuto, 전게서. p. 171
  10. 김석근 (1970). 메리야스공학. 서울. 문연당, p. 267
  11. 라사라패션교육개발원 (1992), 니트디자인과 니팅. 서울: 도서출판라사라. p. 57
  12. 김문상, 박신웅 (1991), 제편공학. 서울: 문운당, p. 335
  13. 김석근 (1970). 메리야스공학. 서울. 문연당, p.48
  14. David Holborne (1989), The book of machine knitting. London, B T Batsfrd LTD. p. 14
  15. David Holborne (1989), The book of machine knitting. London, B T Batsfrd LTD. p. 15
  16. Joseph J. Pizzuto, 전게서. p. 164
  17. 남윤자, 박영희, 한승희 (2000) 소비자를 위한 피복재료. 서울: 경춘사. p. 24
  18. 권오경, 고재운, 김진섭, 김태규 (2001). 패션소재기획과 신소재 서울: 도서출판한림원, P. 71
  19. 大韓메리야스工業協同組合聯合會(1999). 신니트기술교본(II) 니트산업 pp. 113-114
  20. 이근 (1979) 경편기의 발전근황과 제품용도확대. 니트산업. p. 82
  21. Norma Hollen. Jane Saddler. Anna L. Langford, Sara J. Kadolph(저), 신정숙(역) (1993). 피복재료학. 서울: 경춘사. p. 272
  22. Betty F. Smith & Ira Block (1982). Textile in Perspective NJ: Prentice-Hall. p. 239
  23. 메리볼프 저, 양숙희 역 (1995). 패션, 서울: 경춘사. p. 199
  24. 이순홍 (1997). 편물. 서울. 수학사. p. 3
  25. 이정희 (1990), 니들아트. 서울: 경춘사, p. 6
  26. 이은영 외 (1999), 패션. 서울. 교학연구사. pp. 160-161
  27. D. Naroska, Finishing knitwear containing Dorlastan. Melliand Textilberichte International Textile Reports, 82(7-8), pp. 148-149
  28. Sarah E. Braddock & Marie O'Mahony (1998). Techno Textiles. New York: Thames and Hudson, p. 80
  29. 최경희, 현대니트의 표현기법에 관한 연구 패션비지니스학회지. 4(3) , p. 117
  30. 김은숙 (1987). 위편직물의 편환밀도에 따른 물성변화에 관한 연구. 성신여자대학교 석사학위논문. p. 64
  31. 이순홍 (1997). 편물. 서울. 수학사. p. 50