Proceedings of the Korea Association of Information Systems Conference (한국정보시스템학회:학술대회논문집)
Korea Association of Information Systems
- Semi Annual
Domain
- Economics/Management > Management Information/e-Business
2004.05a
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본 연구에서는 현실 세계에서의 교육을 보완하는 수단으로서가 아닌 실질적으로 교육이 이루어지는 가상교육시스템을 XML기반으로 설계하고, 그 설계를 바탕으로 시스템을 구현 했다. 따라서 본 연구는 가상교육시스템의 요구사항을 분석하여, 강의자
${\cdot}$ 학습자${\cdot}$ 관리자 하위 시스템을 XML기반으로 설계하였다. 또한 본 연구에서는 XML기반의 가상교육시스템의 프로토타입을 인터넷환경에서 구현하였다. 향후 이 프로토타입을 기반으로 실무에서 다양하게 활용될 수 있는 시스템이 개발될 수 있을 것이다. -
This study looks at the influential factors of cyber education in order to create a cyberspace where the public official can obtain information at a place and time convenient to them. This will provide a chance to activate cyber education effectively. The results of the study show the influential factors of education effect as follows: - the instruction design and contents factors such as interesting educational contents, interaction between learners and teacher, and positive instruction, a31 had an important influence. - the learner factors, such as a desire to learn, motivation, and interest in the lesson, also had a significant influence. - the environmental factors such as systematical basis and support, atmosphere, and consideration of others had a large effect on the education effect.
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가상강좌에 대한 사회적 관심이 높아지고 각종 교육기관에서 다양한 방식의 서비스를 제공하고 있음에도 가상강좌의 효과 즉, 가상강좌 수강생들의 만족을 측정하는 도구의 개발은 상대적으로 미흡한 실정이다. 특히 초기의 가상강좌가 정보기술을 이용한 실험적인 형태에서 벗어나 기존의 오프라인 교육을 대치할 수 있는 중요한 도구로 대두되고 있다는 점을 감안할 때 가상강좌의 효과를 측정하기 위한 도구는 좀 더 종합적인 접근 방식이 요구되고 있다. 본 연구에서는 가상강좌 특히 인터넷을 기반으로 하는 가상강좌의 네 가지 요소인 학습관리시스템, 강의 컨텐츠, 학습에 대한 인적 서비스 그리고 학생 자신의 심리적 상태 등을 고려한 종합적인 접근에 의한 가상강좌 만족 모형을 제시하고 그 측정도구에 대한 타당성을 검증하도록 한다. 이를 위해 정보기술 사용 측면, 정보품질적 측면, 서비스 관리적 측면 그리고 사회심리학적 측면에서 가상강좌 측면에 만족을 주는 이론적 변수 및 측정도구를 제시하고 측정도구에 대한 타당성을 실증적으로 검증한다.
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현재 오프라인에서 행해지고 있는 거래들을 온라인에서 지원하기 위란 거래 시스템에 대한 연구들이 많이 진행되고 있다. 하지만 이러한 거래 시스템들은 일반적인 상거래, 즉 판매자가 제시한 가격에 구매자가 구매를 하는 고정가격제 거래방식을 지원하는 시스템이 대부분 이었고 판매자와 구매자가 협상을 통해 적절한 가격선을 찾을 수 있도록 지원해 주는 거래 시스템에 대한 연구는 미흡하다. 이러한 자동 협상 시스템은 전자상거래 환경에서의 다양한 환경변화와 복잡한 문제 등에 보다 빠르고 유연하게 대처하고 많은 협상을 일관성있고 효율적으로 수행하기 위해서 필요하다. 본 연구에서는 전자상거래 환경에서 자동으로 협상을 수행하는 자동협상시스템을 개발하였다. 이 시스템은 협상안을 자동으로 생성하고, 또한 상대방의 협상안을 평가하여 Counter 협상안을 작성
${\cdot}$ 전송하거나 Accept 또는 Reject를 할 수 있는 멀티 에이전트 기반 자동협상 시스템이다. -
Automation of a container terminal is a world-wide tendency nowadays. The interest of ACT (Automated Container Terminal) is increasing more and more because of necessity of container terminal with higher competitive power and ultramodern equipment to down the cost and up the efficiency. ECT (Europe Combined Terminals) and CTA (Container Terminal Altenwerder) have studied a detailed technique for the operation of ACT. In Korea, many projects related to the development of ACT are working at present. However, indiscreet introduction of ACT may cause tremendous loss. Thus it is much important thing that we search relevant automation level or type for an environment In this study, we propose the necessary strategy in developing ACT through analyzing the present condition, automated equipments and property of operation at advanced An. If the strategy is applied in development of domestic ACT, we'll be able to build ACT with higher competitive power.
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In this research we present a new model, PLCM(Cort-Logistics Chain Management), which can cooperate each other in the port-logistic industry that occupy a heavy rain in the Northeast Asian economy. PLCM(Port-Logistics Chain Management) synthetically manages the logistic chain and information laying stress on the port. Unlike SCM, which hat a vertical relationship between the main groups to cooperate each other, PLCM has a horizontal relationchip between the ports to achieve common purpose and to improve their whole competitive power. In this research we present a concept of PLCM and a specific plan to develop a system for PLCM targetting Pusan, Shanghai, and Tokyo Port which occupy a heavy rain in the Northeast Asian port industry. This system is composed of integrated information system and EDI document exchange system according to the special quality of user's request information. And in order to prove its feasibility and validity, the case study sailing from Shanghai to Busan has been applied to this study.
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오늘날과 잘은 정보통신 기술의 급속한 발전은 기업의 경쟁우위와 비영리조직의 서비스 증대에 많은 변화를 가져왔다. 이러한 변화에 대응하여 기업은 정보기술을 활용하여 비용절감은 물론, 생산성 향상, 경쟁력 강화, 조직 혁신을 도모하였으며, 정부기관이 주도하는 비영리조직은 일반 행정 분야를 비롯한 민원인을 위한 공공서비스의 분야에 이르기까지 공정하고 투명한 서비스 혁신을 추진하고 있다. 현재까지 기업의 정보시스템 아웃소싱 위험요인에 대한 많은 연구가 있었지만 비영리조직의 정보시스템 아웃소싱 도입단계별 위험요인에 연구는 미미한 실정이다. 이에 본 연구에서는 비영리조직의 정보시스템 아웃소싱에 대한 이론적 토대를 제공하기 위하여 비영리조직의 특수성을 고려한 아웃소싱 도입단계별 위험요인의 프로토타입을 개발하고자 한다.
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In industrialised countries, innovation is a key source of economic growth. Research is a key driver of technological innovation and involves the process of systematic investigation and/or experimentation to discover new knowledge. The Governments' industry innovation policy supports a business focus on Research and Development (R&D) through a range of programs in order to achieve these aims. The Innovation Statement (DISR 2000, 20010, launched by the Australian Prime Minister in January 2001, commits an additional
$\$3$ billion over five years to encourage and support innovation. The Australian Government aims to build world competitive firms and strong research capability in industry to strengthen Australia's international competitiveness and increase national prosperity. It develops policies and programs to enhance investment in innovation. The Australian Government has establisher a number of R&D funding support programs aimed at increasing the level of R&D in Australia. The backbone of these programs is the tax concession program, which is made up of the 125 per cent R&D tax concession, the 175 per cent premium tax concession and the tax offset. Over 4000 businesses take advantage of the tax concession scheme, which costs the government around$\$400$ million a year. This cost is expected to rise to over half a billion by 2005-06 (Commonwealth of Australia, 2003). Ensuring these resources are invested where they provide significant national economic benefits is a major policy issue. In this sense, this paper looks at the appropriateness, effectiveness and efficiency of the R&D tax concession with costs and benefits analysis. -
An effective use of information and communications technology is thought of as critical for achieving corporate competitiveness. This study identifies patterns of corporate use of communications technology, and examines how the use of those technologies is associated with business strategies and the level of information intensity. A survey study on a sample of Korean corporations shows that the use of communications technology is closely related both to business strategy and information intensity, and that communications technologies can be divided into two types in terms of their usage pattern. The structured communication technology is found to be related to the tools and services that support structured tasks, and the The unstructured technology to the tools the use of which is less structured and more flexible. Cost-based strategy is found to be closely related to the use of structured communication technology, while differentiation strategy is closely related to the use of unstructured communication technology.
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소프트웨어 아키텍처는 소프트웨어 컴퍼넌트와 이들 컴퍼넌트들 간의 상호 관계를 나타내는 시스템의 전체적인 구조이다. 이때 완성된 시스템이 품질에 대한 요구를 만족시키는 시스템인지의 여부를 결정하는 아키텍처의 평가가 매우 중요하다. 그러나 평가 과정에서 아키텍처에 대한 부적절하거나 모호한 표현으로 인해 광범위한 응용에서는 않은 제약이 따른다. 그러므로 본 논문에서는 소프트웨어 아키텍처를 평가하기 위해 준비하고, 실행하고, 완료하는 세 가지 단계 제시한다. 이들 단계를 수행함에 따라 품질 속성의 획득에 많은 영향을 주는 아키텍처의 설계 결정을 중심으로 체계적인 아키텍처 평가가 이루어질 수 있다.
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최근 클라이언트/서버 모델이 웹 기반의 컴퓨팅 환경으로 변화함에 따라 웹 서비스 모델로 발전해왔다. 웹 서비스는 인터넷을 기반으로 표준화된 기술을 사용하여 서비스간에 상호작용을 함으로써, 플랫폼과 구현 언어에 대한 의존성을 제거 할 수 있다. 따라서, 다양한 환경에서 웹 서비스들이 개발되거나 개발 중에 있다. 기업에서는 표준화된 상호작용을 사용하여 작은 단위의 웹 서비스를 큰 단위의 웹 서비스로 통합하여 사용과 개발이 용이한 비즈니스 서비스를 제공하기 위한 통합 방법의 필요성이 증가하고 있다. 웹 서비스의 위상은 통합을 위한 메타 모델의 기능과 웹 서비스의 다양한 구현 형태로 이루어져 있다. 본 논문에서는 서비스 지향 아키텍처 상에서 공급자 측면에서 제공되는 웹 서비스를 통합하기 위한 위상을 제시하고자 한다. 이를 위해서, 웹 서비스를 논리적으로 계층화하여 정의하고, 논리적 계층 모델을 기반으로 웹 서비스 메타 모델을 생성한다. 위상의 다양한 구성은 메타 모델을 기반으로 제시된다. 마지막으로 웹 서비스 통합에 대한 사례연구를 제시한다.
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최근 디지털 지식기반 사회에 대응하는 교육의 형태로 e-Learning이 교육적 대안으로 급부상하면서, 시스템의 상호 운영성 및 컨텐츠 명세, 활용을 지원하기 위한 표준화에 따른 연구가 국내외에서 급속도로 확산되고 있다. 특히, 국제표준기관에서 제시한 e-Learning 개발 환경을 위한 Learning Technology Standard Architecture(LTSA)와 Sharable Content Object Reference Model(SCORM)을 제 정하여 컨텐츠의 사용과 상호 호환을 가능하게 함으로써 e-Learning의 효율성을 증대시키고 산업 시장의 확장을 이룰 수 있다. 또한, 현재 많은 교육관련 업체에서는 SCORM 체계를 기반으로 한 학습 컨텐츠들을 개발하여 제공하고 있다. 따라서, 본 논문에서는 국제 표준 기술인 SCORM을 기반으로 개발된 학습 컨텐츠를 체계적으로 지원하기 위해 컨텐츠 관리 시스템 개발에 대한 기술을 정의하고, 다양한 관점의 컨텐츠 메타 데이터를 식별, 분류함으로써 컨텐츠의 생성과 저장, 검색 나아가 형상관리를 위한 기본 정보로 이용 가능하다. 또한 이들 메타 데이터를 기반으로 한 학습 컨텐츠 관리 시스템의 프로토타이핑을 제시함으로써 재사용성과 유지보수성 향상을 통해 컨텐츠 개발의 용이성과 품질 및 생산성을 높일 수 있다.
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콤포넌트 가변성 장치를 이용하면 사용자가 용도에 알맞게 기능을 특화할 수 있다. 프로덕트 라인은 다양하고 빠르게 변화하는 시장의 요구사항과 특정 도메인 영역에 속하는 애플리케이션간의 재사용 가능한 아키텍처 및 컴포넌트의 구성으로부터 연관된 시스템 구축 시 생산성과 품질의 향상을 제공함으로써 현재 많은 관심의 초점이 되고 있다. 프로덕트 라인에서 컴포넌트 내부에 공통으로 사용할 워크프롤로를 가지고 있어 컴포넌트 사용자는 Sequence Diagram등을 통해 메시지 흐름을 직접 구현할 필요가 없다. 재사용 가능한 아키텍처는 많은 변화 계획들과 메커니즘을 포함하고 있다. 하지만, 아키텍처를 설계하기 위한 아키텍처에서의 변화성 관리에 대한 명확한 방법이 미흡하다. 따라서 본 논문에서는 재사용 가능한 아키텍처를 설계하기 위해 변화성의 명확한 표현과 아키텍처에서의 적절한 위치를 식별하기 위해, 다양한 변화성 타입을 정의하고, 프로덕트 라인 아키텍처상의 컴포넌트 설계의 변화성을 표현하고, 다중 뷰의 모델링을 통하여 프로덕트 라인의 다양한 측면을 제시하고, 사례연구로 성적관리 컴포넌트 모델링에 적용해 보고자 한다.
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The purpose of the present study was to explore the plan to promote the e-Learning industry. The e-Learning is defined as the method of teaming or educational to access information and knowledge through Internet without time and boundary barriers. To promote e-Learning industry, first, establishing national strategy for e-Learning industry. Second, establishing e-Learning center to solve the problem of contents and technology standard. Third, right understanding of e-Leaning.
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본 연구에서는 인터넷이 등장한 이후 인터넷의 사용이 보편화되면서 사이버 커뮤니티에 대한 관심과 참여하고 있는 사람들의 숫자가 급증하였다. 그러므로 사이버 커뮤니티의 시
${\cdot}$ 공간의 제약 초월, 인터넷 공동체, 수평적 구조, 인터넷 방송, 인터넷 비즈니스 등의 다양한 순기능과 인터넷 상의 윤리적 문제, 익명성, 비대면성 등에서 발생되는 역기능의 실태, 사이버 커뮤니티의 활용에 대해서 조사분석을 실시하였다. 이를 위하여 사이버 커뮤니티의 개념부터 사이버 커뮤니티의 특징, 사이버 커뮤니티의 순기능과 역기능을 살펴본 후, 주 대상자 20대의 대학생으로 한 설문조사를 통해 사이버 커뮤니티의 순기능과 역기능에 대한 생각에 대해 알아보았다. -
본 연구는 인터넷 환경 하에서 Davis의 기술수용모델(TAM)을 확장한 것이다. 본래의 TAM 모델에서는 인지된 사용용이성(perceived ease of use) 및 인지된 사용편이성(perceived usefulness)이 시스템 사용을 설명할 때 가장 중요한 요인이라고 제안하고 있다. 그러나 TAM 모델은 실제 시스템 사용의 약
$40\%$ 만 설명하고 있어 이 모델의 확장이 필요한 편이다. 본 연구에서는 기존의 TAM 모델에, Flow 이론에서 언급된 "인지된 즐거움 (perceived enjoyment)" 및 혁신확산이론(IDT)에서 언급된 "일치성(compatibility)"을 추가하여 TAM 모델을 확장하여 사용하였다. 본 연구자가 근무하는 대학의 대학포탈(university portals) 웹사이트를 사용하여 이 모델을 평가하였다. -
This paper builds a system dynamics model analyzing first mover effect and growth strategy of online retailer, a major segment of B2C e-commerce. The dynamic model in this paper is calibrated to the online book market and Yes24.com as major test cases. The model consists of eight key value chain sectors. Five of these(Users, Site Operations, Human Resources, Financial Accounting, and Fundraising) are internal to the company, and three others(Market, Financial Market, and Relative Performance) are external to the company. With the model, this paper suggests research propositions representing positive feedback loops and negative feedback loops that lead to corporate growth and limits to growth according to dynamic causal relationships among eight key value chain sectors, and simulate these propositions.