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Developing a survey items for elementary school students on the quality of mathematics education

초등학생용 수학교육의 질 인식 설문 도구 개발 연구

  • Kim, Rina (Mogun Elementary School)
  • 김리나 (서울목운초등학교)
  • Received : 2024.09.11
  • Accepted : 2024.10.11
  • Published : 2024.10.31

Abstract

The government and schools may take a responsibility to improve the quality of mathematics education. The quality of mathematics education might be evaluated by education experts and administrators. At the same tiem, it is also important to listen to the opinions of students who actually participate in mathematics learning. In this study, as a preliminary task to investigate the quality of mathematics education perceived by elementary school students, a survey items for the quality of mathematics education for elementary school students (grades 3 to 6) was developed. I synthesized domestic and international discussions to develop three aspects of the quality of mathematics education: mathematics classroom, mathematics teacher, and mathematics environment. A total of 27 items were confirmed by statistically analyzing the results of a validity verification with 20 experts and a reliability verification through three pilot tests targeting elementary school students in grades 3 to 6. The survey items developed in this study may provide implications not only for understanding the quality of mathematics education perceived by elementary school students in the future, but also for diversifying discussions related to the quality of mathematics education. Furthermore, it is expected to provide basic data for practically improving the quality of mathematics education.

국가와 학교는 수학교육의 질을 개선하기 위해 노력해야 한다. 수학교육의 질은 교육 전문가, 행정 관리자 등에 의해 평가될 수도 있지만, 실질적으로 수학 학습에 참여하는 학생들의 의견을 경청하는 것도 중요하다. 본 연구에서는 초등학생들이 느끼고 있는 수학교육의 질을 조사하기 위한 선행 작업으로 초등학생용(3~6학년) 수학교육의 질설문 도구를 개발하였다. 이를 위해 국내외의 논의를 종합하여 수학교육의 질을 수학 교실, 수학 교사, 수학 환경이라는 세 가지 측면으로 구분, 하위 문항을 설계하였다. 전문가 20인이 참여한 타당도 검증, 초등학교 3~6학년 학생을 대상으로 한 3차례의 파일럿 테스트를 걸친 신뢰도 검증 내용을 통계적으로 분석하여 총 27개의 문항을 확정하였다. 본 연구에서 개발한 설문 도구는 향후 초등학생들이 체감하는 수학교육의 질을 이해하는 것뿐만 아니라 수학교육의 질과 관련한 논의를 다양화하는데 시사점을 제공할 수 있다. 나아가 실질적으로 수학교육의 질을 향상하는데 기초 자료를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

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