The Impact of Edu-Tech and Tangible and Intangible Services of Private Institutes on parents' Intention for Re-Enrollment: The Moderating Effect of Rapport-Building Behavior

학원의 에듀테크특성과 유·무형적서비스가 학부모의 재수강의도에 미치는 영향: 라포형성행동의 조절효과

  • Jeon, Ji-Yeon (Graduate School of Ventures, Hoseo University) ;
  • Ha, Tae-Kwan (Graduate School of Ventures, Hoseo University, Department of Venture Mnangement)
  • 전지연 (호서대학교 벤처대학원 벤처경영학과 ) ;
  • 하태관 (호서대학교 벤처대학원 벤처경영학과)
  • Received : 2024.07.06
  • Accepted : 2024.08.17
  • Published : 2024.08.31

Abstract

This study investigates the impact of edutech characteristics and both tangible and intangible educational services on the intention to re-enroll, which is directly related to the management performance of private institutes. The study aims to propose strategies to improve re-enrollment intentions and management performance based on the findings. Private education has grown continuously, complementing the limitations of public education and increasing parental dependence. This study tested the hypothesis that edutech characteristics, intangible services, and tangible services, increasingly utilized with the development of information and communication technology, would influence re-enrollment intentions. It also examined whether rapport-building behavior with parents would have a moderating effect on this relationship. The hypothesis testing results showed that among the edutech characteristics, content, intangible services such as reliability and empathy, and tangible services such as tangibility and payment accessibility positively impacted re-enrollment intentions. The hypothesis that rapport-building behavior would moderate the relationship between educational services and re-enrollment intentions was supported for empathy in intangible services and tangibility in tangible services. Based on these findings, the study proposed three strategies to improve management performance of private institutes. First, in terms of improving and managing edutech characteristics, it suggested introducing and updating edutech content and ensuring operational stability. Second, for improving and managing intangible services, it recommended managing instructor recruitment and training to enhance quality and competence, maintaining professionalism through continuous education by credible institutions, and providing level-based education for students based on the qualitative improvement of educational programs. Third, to improve and manage tangible services, it suggested setting appropriate tuition fees, offering various payment methods (online, mobile, card, bank transfer) unrestricted by time and place, and equipping interiors and facilities that enable focused learning. Additionally, considering the moderating effect of rapport-building behavior, it emphasized that improvements and management requiring costs are necessary, but making parents feel a high level of tangibility through rapport-building is also important. Furthermore, given the increasing importance of edutech based on information and communication technology, the study highlighted the need for various support measures such as government technological support and venture certification system support for institutes with an entrepreneurial spirit aiming to introduce innovative technologies such as AI technology based on large language models and AR/VR-applied metaverse environments. This study is expected to help improve the management performance of private institutes by specifically suggesting items and methods for improvement and management in the educational field.

본 연구는 에듀테크특성과 유·무형의 교육서비스가 학원의 경영성과와 직접적 관련이 있는 재수강의도에 미치는 영향에 관한 연구이다. 연구 결과를 근거로 학원의 재수강의도와 경영성과 향상 방안 제시를 목적으로 연구하였다. 사교육은 공교육의 한계를 보완하며 지속적으로 성장하며, 학부모의 의존도를 높여가고 있다. 본 연구는 정보통신기술의 발달과 함께 교육현장에서 활용도를 높여가고 있는 에듀테크특성과 무형적서비스 및 유형적서비스 요인들이 재수강의도에 영향을 미칠 것이라는 가설과 각 요인들이 재수강의도에 영향을 미치는데 있어 학부모와의 라포형성행동이 조절효과가 있을 것이라는 가설을 검증하였다. 가설 검증결과, 에듀테크특성 중 콘텐츠와 무형적서비스인 신뢰성과 공감성 그리고 유형적서비스인 유형성과 지불접근성이 재수강의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 학원의 교육서비스와 재수강의도 사이에서 라포형성행동이 조절효과를 나타낼 것이라는 가설은 무형적서비스의 공감성과 유형적서비스의 유형성 두 가지 요인이 채택되었다. 가설 검증 결과를 바탕으로 본 연구에서는 학원의 경영성과 향상을 위한 세 가지 방안을 제시하였다. 첫째, 에듀테크특성의 개선과 관리 차원에서 에듀테크의 도입 및 콘텐츠의 최신화와 운영의 안정성 확보를 제안하였다. 둘째, 무형적서비스의 개선과 관리 차원에서 강사의 자질과 역량 향상을 위한 채용관리와 공신력 있는 기관을 통한 지속적 교육으로 전문성 유지 그리고 교육 프로그램의 질적 수준 향상을 바탕으로 한 학생 수준별 교육을 제안하였다. 셋째, 유형적서비스의 개선과 관리 차원에서 적절한 수강료 책정과 온라인, 모바일, 카드, 계좌이체 등 장소와 시간에 구애함 없는 다양한 수강료 납부 방법의 마련과 학습에 집중할 수 있는 인테리어와 편의시설 구비를 제안하였다. 또한 라포형성행동의 조절효과를 고려하여 유형성의 개선과 관리에 있어 비용을 수반하는 개선이나 관리도 필요하지만 라포형성을 통해 유형성의 수준이 높다고 느끼게 하는 것도 중요함을 주장하였다. 또한 정보통신기술 기반의 에듀테크의 중요성이 증가하고 있는 만큼 LLM 기반의 AI기술, AR·VR을 적용한 메타버스 환경구축 등 혁신적 기술을 도입하고자 하는 벤처정신을 갖춘 학원에 대한 정부의 기술지원, 벤처인증제도 지원과 같은 다양한 지원책이 필요하다. 본 연구가 교육현장에서 개선하고 관리하여야 할 항목과 방법을 구체적으로 제시함으로써 학원의 경영성과 개선에 도움이 될 것이라 기대한다.

Keywords

References

  1. 강나경(2015). 라포(rapport)형성과 쇼핑성향이 헤어제품 구매행동 및 신뢰형성에 미치는 영향. 박사학위논문, 서경대학교 대학원.
  2. 강정화(2011). 스마트러닝 활성화를 위한 SNS 활용 방안 연구. 디지털융복합연구, 9(5), 265-274. https://doi.org/10.14400/JDPM.2011.9.5.265
  3. 길하나.심성민.장흥섭(2011). 상인최고경영자과정 교육서비스품질 및 참여동기가 교육만족과 긍정적 행동의도에 미치는 영향. 경영교육연구, 26(4), 581-600.
  4. 김명겸.박종우(2019). 대학교육 서비스품질의 중요도.만족도 분석연구. 품질경영학회, 47(4), 807-822.
  5. 김상문(2018). MICE산업종사자의 라포와 신뢰의 형성과 효용에 관한 연구. 박사학위논문, 가천대학교 대학원.
  6. 김상문(2019). 빅데이터기반 중소제조기업의 스마트팩토리 수용의도와 경영성광 관한 실증연구. 박사학위논문, 한성대학교 일반대학원.
  7. 김상현.오상현(2002). 고객재구매의도, 결정요인에 관한 연구: 고객가치, 고객만족, 전환비용, 대안의 매력도. 마케팅연구, 17(2). 25-55.
  8. 김성경.임성준(2020). 클래식 라이브 스트리밍 공연의 서비스 품질이 시청만족과 현장공연 구매의도에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 20(1), 60-72. https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.01.060
  9. 김용민(2019). 호텔서비스종사자의 라포형성행동이 대인신뢰에 미치는 영향. 박사학위논문, 경기대학교 대학원.
  10. 김호겸.최우성(2019). 교육서비스품질이 학습전이에 미치는 영향에 있어 학습목표지향성의 조절효과에 관한 연구: 조리 관련 직업전문학교 학생들을 중심으로. 관광경영연구, 23(5), 875-899.
  11. 남선우(2020). 에듀테크 기반 플립러닝 교수학습 모형 개발 및 적용. 인문사회 21, 11(3), 1677-1691.
  12. 매사양(2023). 실시간 온라인 교육 플랫폼 특성이 교수자의 만족도와 지속사용의도에 미치는 영향. 박사학위논문, 건국대학교 대학원.
  13. 민소라.양지인. 라포(Rapport)가 관계품질과 장기거래지향성에 미치는 영향: 항공사 객실승무원을 중심으로. 한국항공경영학회지, 18(2), 39-54. https://doi.org/10.30529/AMSOK.2020.18.2.003
  14. 박병호․이동원․김연성(2005). 경영컨설팅 서비스품질 측정에 관한 연구. 품질경영학회지, 33(3), 505-521.
  15. 박선용(2011). 교육서비스 질, 학생 만족, 행동 의도의 영향 관계. 박사학위논문, 경북대학교 대학원.
  16. 박소이(2021). 온라인 교육서비스품질이 학습전이에 미치는 영향과 학습자 만족 및 학습몰입의 매개효과: 환대산업 전공 대학생을 중심으로. 박사학위논문, 호남대학교 대학원.
  17. 박용주(2021). 베이커리 서비스스케이프가 고객만족도와 재방문의 도에 미치는 영향: 종사원의 라포형성행동을 조절효과로.. 석사학위논문, 호남대학교 사회융합대학원.
  18. 박주성.김종호.신용섭(2002). 대학교육서비스 품질 요인이 학생만족, 재입학의도 및 구전효과에 미치는 영향. 아시아마케팅저널, 4(4), 51-71.
  19. 박지수.길준민(2020). 4차 산업혁명 시대의 에듀테크. 정보처리학회, 9(11), 329-331. https://doi.org/10.3745/KTSDE.2020.9.11.329
  20. 서미순.윤병섭.채명신(2022). 사교육의 교육서비스품질이 만족도와 재수강의도에 미치는 영향 연구. 초등.중등 수학학원 학생과 학부모의 교육서비스만족 인식비교. 문화와융합, 44(7), 647-663.
  21. 손권배(2012). 학원의 교육서비스품질이 교육서비스성과에 미치는 영향. 서비스공정성, 서비스신뢰, 서비스관계몰입의 매개역할. 박사학위논문, 건양대학교 대학원.
  22. 손권배.김재열(2014). 학원의 교육서비스품질이 교육서비스성과에 미치는 영향-서비스공정성, 서비스신뢰, 서비스관계몰입의 매개효과. 경영교육연구, 29(1), 271-303.
  23. 안진우.김윤환.강명주(2012). 관계마케팅에서 사회적 라포와 프렌드십의 조절적 역할. 경영과 정보연구, 31(4), 139-165.
  24. 여순심(2019). 여행사 종사원의 라포형성행동이 고객의 신뢰와 장기거래지향에 미치는 영향 연구. 관광진흥연구, 7(2), 1-20.
  25. 오광수(2022). 에듀테크(Edu-Tech)를 활용한 중학교 체육수업 건강영역 프로그램 개발 및 적용에 따른 교육 효과 탐색. 박사학위논문, 조선대학교 대학원.
  26. 오대영(2020). 대학생의 실시간 원격수업 만족도와 지속수강의도에 영향을 주는 요인. 숭실대학교 영재교육연구소. 10(3), 79-107.
  27. 우종필(2022). 우종필 교수의 구조방정식모델 개념과 이해 (개정판). 서울: 한나래 아카데미.
  28. 우종필.양민정(2011). 학원의 교육서비스품질이 전반적 고객만족과 충성도에 미치는 영향-전환장벽의 조절효과 중심으로. 상품학연구, 29(2), 39-49. https://doi.org/10.36345/KACST.2011.29.2.004
  29. 윤하나(2024). 학력 격차 해소 방안으로서 에듀테크 수업효과 분석. 박사학위논문. 경북대학교 대학원.
  30. 이경오(2000). 대학교육 서비스 마케팅모형 구축에 관한 연구. 박사학위논문. 경남대학교 대학원.
  31. 이기목(2020). 서비스 제공자의 라포 행동이 고객 공감에 미치는 영향에 관한 연구. 박사학위논문, 경기대학교 대학원.
  32. 이경탁.구동모.노미진(2011). 소비자의 지각된 가치가 소셜커머스 이용의도에 미치는 영향. 아시아마케팅저널, 13(3), 135-161.
  33. 이상호.송정명(2019). 스쿠버다이빙 강사의 라포 형성행위에 따른 감정반응 및 지속참여행동의 관계. 한국사회체육학회지, 76, 139-150.
  34. 이송하.유재봉(2023). 코로나19 이후 초․중․고 학부모의 사교육 경험에 관한 질적 연구. 문화교류와 다문화교육, 12(4), 123-148.
  35. 이정기(2015). 온라인 대학 교육. 서울: 커뮤니케이션북스.
  36. 임성은(2016). 교육서비스품질과 경험품질이 조직 충성도에 미치는 영향. 박사학위논문, 숭실대학교 대학원.
  37. 정기수(2011). 교육서비스 품질과 학습동기에 따른 성인학습자의 학습만족도 결정요인 분석. 평생교육․HRD연구, 7(2), 1-22.
  38. 정아람(2020). 스포츠센터의 사회적 서비스 스케이프가 라포형성 및 관계지속성에 미치는 영향. 한국스포츠학회. 18(4), 25-34.
  39. 조원희(2020). 경영학 교육서비스품질, 수강자 특성 및 경영학 교육성과 간의 관련성 연구. 박사학위논문, 가천대학교 대학원.
  40. 진기방.하태관(2024). 렌탈구독서비스 이용자의 지각된 유용성, 신뢰성 및 편의성이 고객만족에 미치는 영향에 관한 실증연구. 벤처창업연구, 19(3), 97-107. https://doi.org/10.16972/APJBVE.19.3.202406.97
  41. 진성신․장형유(2022). 중국 쇼핑 플랫폼 추천 서비스 특성이 소비자 만족도 및 지속 사용의도에 미치는 영향: 제품 유형의 조절효과를 중심으로. 유통물류연구, 9(2), 25-41.
  42. 최규환(2005). 관광교육서비스평가 만족, 행동의도에 관한 연구. 소비자문화연구, 8(1), 135-152.
  43. 최락인(2015). 대형할인점의 고객만족도를 위한 구조적 관계 모형 연구. 한국컴퓨터정보학회, 20(2), 221-229. https://doi.org/10.9708/JKSCI.2015.20.2.221
  44. 최혁라(2005). 기업 E-Learning 교육효과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: P 사의 E-Learning 서비스 사례를 중심으로.. 한국전자거래학회지, 10(2), 59-88.
  45. 통계청(2024). 2023년 초중고사교육비조사 결과. Retrieved (2024.06.06.) from https://www.kostat.go.kr/board.es?mid=a10301010000&bid=245&act=view&list_no=429923
  46. 한국교육학술정보원(2020). 미래교육을 위한 에듀테크 활성화 방안(CR 2020-4). 서울: 4차산업혁명위워원회.
  47. 한주연(2024). 입시학원 선택 요인의 우선순위 연구. 박사학위논문, 단국대학교 대학원.
  48. 한혜선(2021). 에듀테크를 활용한 무용 기능 해부학 프로그램 개발. 박사학위논문, 국민대학교 대학원.
  49. 홍현진(2005). 도서관의 정보서비스 품질평가 연구에 관한 고찰. 한국도서관 정보학회지 36(2), 93-120.
  50. 황희중(2012). 교육서비스품질이 교육서비스 재구매의도에 미치는 영향: 교육서비스 가격공정성의 매개효과를 중심으로. 대한경영학회지, 25(1), 1-19.
  51. Aiken, L. S., & West, S. G.(1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Sage Publications, Inc.
  52. Bagozzi, R., & Dholakia, U.(2002). International social action in virtual communities. Journal of Interactive Marketing, 16(2), 2-21.
  53. Berry, L.(1980). Services Marketing is Different, Business, 5(3), 24-29.
  54. Creswell, J. W., Shope, R., Plano Clark, V. L., & Green, D, O.(2006). How interpretive research extends mixed methods research. Research in the Schools, 13(1), 1-11.
  55. Dell, S. A.(1991). Relational Communication and Organizational Customer Loyalty. Doctoral dissertation. University of Denver.
  56. Fornell, C., & Larker, D. F.(1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. https://doi.org/10.1177/002224378101800104
  57. Gremler, D. D., & Gwinner, K. P.(2000). Customer-employee rapport in service relationships. Journal of service research, 3(1), 82-104. https://doi.org/10.1177/109467050031006
  58. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E.(2013). Multivariate Data Analysis. Pearson Education Limited.
  59. Jain, R., Sinha, G., & De, S. K.(2010). Service quality in highereducation: An exploratory study. Asian. Journal of Marketing, 4(3), 144.
  60. Kaski, T., Niemi, J., & Pullins, E.(2018). Rapport building in authentic B2B sales interaction. Industrial Marketing Management, 69, 235-252. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.08.019
  61. Kline, R. B.(2013). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York: Guilford Publications.
  62. Kuo, Y. F., Wu, C. M., & Deng, W. J.(2009). The relationships among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services. Computers in Human Behavior, 25(4), 887-896. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.03.003
  63. Lovelock, C.(1991). Services Marketing. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  64. Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., & Bakia, M.(2013). The effectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature. Teachers College Record, 115(3), 1-47. https://doi.org/10.1177/016146811311500307
  65. Olt, P. A.(2018). Virtually there: Distant freshmen blended in classes through synchronous online education. Innovative Higher Education. 43(5), 381-395. https://doi.org/10.1007/s10755-018-9437-z
  66. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L.(1988). SERVQUAL: A multipl item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-14.
  67. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L.(1991). Refinement and Reassessment of the SERVQUAL scale. Journal of Retailing 67(4), 420-450.
  68. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L.(1994). Alternative Scales for Measuring Service Quality: A Comparative Assessment Based on Psychometric and Diagnostic Criteria. Journal of Retailing, 70(3), 201-230. https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90033-7
  69. Shank, M. D., Walker, M. H., & Hayes, T.(1995). Understanding Professional Service Expectation. Journal of Professional Service Marketing, 13, 74-89.
  70. Sheng, Chen Chen, & Jang, H. Y.(2022). Effect of Chinese Shopping Platform Recommendation Service Characteristics on Consumer Satisfaction and Continued Use Intention: Moderating Role of Product Types. Journal of Distribution and Logistics, 9(2), 25-41. https://doi.org/10.22321/jdl2022090202
  71. Stanchevici, D., & Siczek, M.(2019). Performance, interaction, and satisfaction of graduate EAP students in a face-to-face and an online class: A comparative analysis. TESOL Canada Journal, 36(3), 132-153. https://doi.org/10.18806/tesl.v36i3.1324
  72. Weitz, B. A., Castleberry, S. B., & Tanner, J. F.(1992). Selling-Building Partnerships. Boston: Richard D. Irwin.
  73. Yu, J. P., & Yang, M. J.(2011). Effects of Private Educational Institute of Education Service Quality On Customer Satisfaction and Loyalty: Moderating Effects of Switching Barriers. Journal of Commodity Science and Technology, 29(2), 39-49.