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A Study on the Software Middleware Architecture of Turbo Fan Engine FADEC for Aircraft

항공기용 터보팬 엔진 FADEC의 소프트웨어 미들웨어 아키텍처에 관한 연구

  • Changyeol Lee (LIGNEX1) ;
  • Youngho Cho (LIGNEX1) ;
  • Ikchan Lim (LIGNEX1) ;
  • Kihyuk Kwon (LIGNEX1) ;
  • Junghoe Kim (ADD) ;
  • Gyujin Na (ADD) ;
  • Hoyeon Jang (Hanhwa Aerospace)
  • 이창열 (LIG넥스원) ;
  • 조영호 (LIG넥스원) ;
  • 임익찬 (LIG넥스원) ;
  • 권기혁 (LIG넥스원) ;
  • 김중회 (국방과학연구소) ;
  • 나규진 (국방과학연구소) ;
  • 장호연 (한화에어로스페이스)
  • Received : 2024.05.10
  • Accepted : 2024.07.23
  • Published : 2024.08.31

Abstract

With the recent increase in the development of domestic independent turbofan engines for aircraft, there is a need to develop software for FADEC(Full Authority Digital Engine Control) with real-time fault diagnosis functions to enhance fuel efficiency, engine performance, and reliability. As engine control algorithms become more sophisticated, software is being developed using Model-Based Design(model-based development) methods. This paper introduces the Middleware architecture of FADEC(Full Authority Digital Engine Control), which connects hardware with Model-Based Design(model-based development) software. Given the high reliability and safety required for turbofan engines in aircraft, the design complies with DO-178C[1] International Airborne Systems and Equipment Certification Guidelines.

최근 항공기용 터보팬엔진의 국내 독자 개발 증가에 따라 연료 효율, 엔진 성능과 신뢰성 향상을 위한 실시간 고장진단 기능을 갖춘 FADEC(전자식통합엔진제어장치)의 소프트웨어 개발 필요성이 대두되고 있다. 엔진 제어에 관한 알고리즘은 고도화되고 복잡해짐에 따라 모델기반 개발 방식을 사용해 소프트웨어를 제작하는 추세이다. 본 논문에서는 하드웨어와 모델기반 개발 소프트웨어를 연결시킬 FADEC(전자식통합엔진제어장치)의 미들웨어 아키텍처를 소개한다. 항공기용 터보팬엔진의 높은 신뢰성과 안전성을 고려하여 DO-178C[1] 국제감항인증 가이드라인에 따라 설계했다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2024년 정부(방위사업청)의 재원으로 국방과학연구소의 지원을 받아 수행된 연구이다.(UC19007GD)

References

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