DOI QR코드

DOI QR Code

Case Analysis on AI-Based Learning Assistance Systems

인공지능 기반 학습 지원 시스템에 관한 사례 분석

  • Chee, Hyunkyung (Center for Teaching and Learning, Kyung Hee University) ;
  • Kim, Minji (Faculty of Liberal Education, Seoul National University) ;
  • Lee, Gayoung (Department of Special Education, Bakseok University) ;
  • Huh, Sunyoung (Center for Digital and Distance Education, Seoul Theological University) ;
  • Kim, Myung sun (Training and Education Institute for Clinical Trials, Korea National Enterprise for Clinical Trials)
  • 지현경 (경희대학교 교수학습개발) ;
  • 김민지 (서울대학교 기초교육원) ;
  • 이가영 (백석대학교 특수교육과) ;
  • 허선영 (서울신학대학교 디지털원격교육지원센터) ;
  • 김명선 (국가임상시험지원재단 임상교육원)
  • Received : 2024.05.02
  • Accepted : 2024.06.21
  • Published : 2024.07.31

Abstract

This study classified domestic and international systems by type, presenting their key features and examples, with the aim of outlining future directions for system development and research. AI-based learning assistance systems can be categorized into instructional-learning evaluation types and academic recommendation types, depending on their purpose. Instructional-learning evaluation types measure learners' levels through initial diagnostic assessments, provide customized learning, and offer adaptive feedback visualized based on learners' misconceptions identified through learning data. Academic recommendation types provide personalized academic pathways and a variety of information and functions to assist with overall school life, based on the big data held by schools. Based on these characteristics, future system development should clearly define the development purpose from the planning stage, considering data ethics and stability, and should not only approach from a technological perspective but also sufficiently reflect educational contexts.

Keywords

References

  1. 계보경.손정은(2020). TC동향보고서. 한국교육학술정보원. 
  2. 김민하.안미리(2015). 학습 분석의 데이터 유형과 응용 분야. 한국교육공학회 학술대회발표자료집, 2015(2), 409-421. 
  3. 김성열.한유경.정제영(2017). 지능정보기술 맞춤형 교육서비스 지원 방안 연구. 교육부. 
  4. 김자미 외(2018). 개별 맞춤화 교육 기반의 온라인 평가 체제 연구. 한국교육학술정보원. 
  5. 노영욱(2021). 빅데이터와 AI를 활용한 교육용 자료의 분석에 대한 조사. 한국정보통신학회 종합학술대회 논문집, 25(1), 240-243. 
  6. 서경원 외(2022). 인공지능 기반 맞춤형 교육서비스 지원 방안 연구. 서울특별시교육청 교육연구정보원. 
  7. 손찬희 외(2019). 온라인 학습분석 기반 맞춤형 교육지원 방안 연구. 한국교육개발원. 
  8. 이가영 외(2023). 학생성장발달데이터 통합관리시스템 구축, 운영 방안 정책연구. 세종특별자치시교육청. 
  9. 이가영 외(2023). 대학에서의 인공지능 기반 학습보조시스템 활용을 위한 교수・학습지원 모델 도출 연구. 문화와융합, 45(9), 181-191. 
  10. 임다미 외(2022). 초.중등 인공지능(AI)교육 학교 적용 방안 연구. 한국과학창의재단. 
  11. 정광희 외(2016). 다양한 진로수요 맞춤 교육을 위한 고교 운영체제 혁신 방안: 일반고 선택 교육과정 운영과 지원체제 혁신 방안. 한국교육개발원. 
  12. 최숙영(2021). 교육에서의 인공지능: 인공지능 활용 교육에 관한 문헌 고찰. 컴퓨터교육학회 논문지, 24(3), 11-21. 
  13. 허선영 외(2024). 대학 인공지능 기반 학습지원시스템 구축 및 활용 방안에 대한 요구분석. 문화와융합, 46(1), 971-980. 
  14. 홍선주 외(2020). 학교교육에서의 인공지능 활용 방안 탐색. 한국교육과정평가원. 
  15. 황은경.신종호(2021). 대학 기초 과학 수업에서의 인공지능 기반 적응형 학습 시스템의 도입과 적용에 관한 탐색적 고찰: 일반화학 수업 사례 중심으로. 교양교육연구, 15(6), 71-86. 
  16. Chassignol, M. et al.(2018). Artificial Intelligence trends in education: a narrative overview. Procedia Computer Science, 136, 16-24. 
  17. Chaturapruek, S. et al.(2021). Studying undergraduate course consideration at scale. AERA open, 7, 2332858421991148. 
  18. Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C.(2023). Artificial intelligence in education. Globethics Publications. 
  19. Woolf, B. P. et al.(2013). AI grand challenges for education. AI magazine, 34(4). 66-84. 
  20. Zawacki-Richter, O. et al.(2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education-where are the educators?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27.