DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Metaverse Application Measures for the Problem Based Learning

Problem Based Learning을 위한 메타버스 활용방안 연구

  • Lee, Jae-Kyoung (Innovation Center for Engineering Education, Daejin University)
  • 이재경 (대진대학교 공학교육혁신센터)
  • Received : 2024.07.10
  • Accepted : 2024.07.31
  • Published : 2024.07.31

Abstract

This study found that the use of the metaverse enabled two-way communication online, regardless of time and place, making it possible to achieve teaching and learning goals. As applied subject (Occupational ethics in science and engineering) that allow for curriculum activities using the metaverse, team activities, and Problem Based Learning (PBL) selected. This study selected the teaching method that combines team activities of in-class and metaverse depending on the team projects and applies them appropriately according to the class procedure. Basic theoretical content learning and team activities related to the class content were conducted during class time. Also In Gathertown, team projects were carried out through team activities. As a result, this study confirmed that the PBL-subjects curriculum are definitely possible through the progress of the metaverse activities. If the educational environment for metaverse activities and the instructor's preparation and participation are supported, a very high learning effect is expected.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2024학년도 대진대학교 학술연구비 지원에 의하여 연구되었음.

References

  1. 계보경 외(2021). 메타버스(Metaverse)의 교육적활용: 가능성과 한계. 2021 KERIS 이슈리포트, 연구자료 RM 2021-6. 한국교육학술정보원. 
  2. 김경화(2017). PBL 수업 적용에 따른 학습성과에 관한 질적 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 17(12). 191-201. 
  3. 김상균(2020). 메타버스. 플랜비디자인. 
  4. 김준권.옥장흠(2008). 교육방법 및 교육공학. 학이당. 
  5. 금혜진(2019). PBL 우수 사례자로 선정된 교수들의 수업운영 전략 탐색. 융합정보논문지, 9(2). 163-169. 
  6. 노영.이경근(2020). 비대면 온라인 교육의 학습자 만족에 영향을 미치는 요인연구. 고객만족경영연구, 22(3), 107-125. 
  7. 박일수(2019). 문제중심학습(PBL)이 문제해결능력에 미치는 효과에 관한 메타분석. 한국융합학회논문지, 10(10), 197-205. 
  8. 윤기영(2021). 몰입형 메타버스 전략. 이투데이, 6월 25일. https://www.etoday.co.kr/news/view/2038805 
  9. 윤정현.김가은(2021). 메타버스 가상세계 생태계의 진화전망과 혁신전략. STEPI Insight, 284, 1-53. 
  10. 이명숙(2021). 해커톤 수업사례를 통한 메타버스 플랫폼의 교육적 활용방안. 컴퓨터교육학회 논문지, 24(6), 61-68. 
  11. 이승호(2022). 메타버스에서의 참여형 PBL 수업 설계. 실천공학교육논문지, 14(1), 91-97. 
  12. 이용상.신동광(2020). 코로나19로 인한 언택트 시대의 온라인 교육 실태 연구. 교육과정평가연구, 23(4), 39-57. 
  13. 이재규.김의창(2020). 교육용 스마트콘텐츠의 교육효과를 높이기 위한 몰입도 평가 시스템 연구. e-비즈니스연구, 21(6), 85-98. 
  14. 이현민.김미수(2020). 온라인 교육을 위한 디지털콘텐츠 활용 수업 개발 및 운영 사례-가상박물관을 중심으로. 한국교양교육학회, 14(4), 81-96. 
  15. 인하대학교 공학교육혁신연구센터(2015). 공학교수를 위한 팀 프로젝트 운영 가이드북(연구보고 RCIEE-2015-03). 
  16. 전재천.정순기(2021). 메타버스(Metaverse) 기반 플랫폼의 교육적 활용 가능성 탐색. 정보교육학회 학술논문집, 12(2), 361-368. 
  17. Austin, S.(2021). The new wave of web 3.0 metaverse innovations. Entrepreneur. Retrieved from https://www.entrepreneur.com/article /380250. 
  18. Bailenson, J. N.(2021). Nonverbal overload: a theoretical argument for the causes of zoom Fatigue. Technology, Mind, and Behavior, 1(3), DOI:10.1037/tmb0000030. 
  19. CB Insights(2022). Metaverse of madness: 13 big industries the rise of virtual worlds could disrupt. Research report. Retrieved from https://www.cbinsights.com/research/report/industries-disrupted-metaverse.