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고충실도 시뮬레이션 기반 전문소생술 교육과 재교육 효과 연구

A Study on the Effectiveness of Advanced Life Support Education and Reeducation Program Based on High-Fidelity Simulation

  • 김지현 (인천재능대학교 간호학과 ) ;
  • 박선영 (백석대학교 간호학과 ) ;
  • 양정하 (수원대학교 간호학과)
  • Jihyun Kim (Department of Nursing Science, JEI University) ;
  • Sun-Young Park (Department of Nursing, Baekseok University) ;
  • Jeong Ha, Yang (Department of Nursing, Suwon University)
  • 투고 : 2024.08.06
  • 심사 : 2024.09.27
  • 발행 : 2024.10.31

초록

본 연구는 간호학과 4학년 학생에게 시뮬레이션 기반 advanced life support education program 을 제공하여 교육 직후와 5개월 후의 전문소생술 재교육 시행 후에 전문소생술의 지식을 측정하여 교육의 효과와 지속성을 확인해 보기 위해 시도되었다. 고충실도 시뮬레이션 기반 전문소생술 교육 시행 5개월 후헤 동영상 이용한 재교육과 팀접근 시뮬레시션 실습 교육을 한 후 지식측정을 한 결과는 실험군 19.23±1.923, 대조군 16.03±2.752로 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p.=<001). 실험군의 교육 지속 효과는 22.30±1.473에서 19.23±1.923으로 감소하였다. 연구 결과를 통해 이론 강의와 술기 실습, 팀 기반 시뮬레이션 실습 등으로 구성된 전문소생술 교육의 효과를 확인하였다. 그러나 5개월 후의 교육 지속 효과는 감소하여 정기적인 재교육의 필요성을 확인하였다. 즉 고충실도 시뮬레이션 기반 전문소생술 교육은 매우 효과가 좋은 교수법이지만 1회성 교육으로는 지속된 효과를 기대하기는 어렵기 때문에 주기적인 재교육이 필요하다.

This study was attempted to confirm the effectiveness and continuity of education by providing a simulation-based advanced life support education program to fourth-year nursing students and measuring the knowledge of professional CPR immediately after and after 5 months of training. After 5 months of conducting high-fidelity simulation-based professional CPR training, the results of knowledge measurement after retraining using video and training for team approach simulation were 19.23±1.923 in the experimental group and 16.03±2.752 in the control group(p.=<001). The effect of continuing education in the experimental group decreased from 22.30±1.473 to 19.23±1.923. Through the research results, the effect of professional CPR education consisting of theoretical lectures, skill practice, and team-based simulation practice was confirmed. However, the effect of continuing education after 5 months decreased, confirming the necessity of regular retraining. In other words, professional CPR education based on high-fidelity simulation is a very effective teaching method, but it is difficult to expect continued effects with one-time education, so periodic retraining is required.

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