DOI QR코드

DOI QR Code

Elementary School Teachers' Perceptions of Using Artificial Intelligence in Mathematics Education

수학교육에서의 인공지능 활용에 대한 초등 교사의 인식 탐색

  • Received : 2023.10.05
  • Accepted : 2023.10.24
  • Published : 2023.10.31

Abstract

With the importance and necessity of using AI in the field of education, this study aims to explore elementary school teachers' perceptions of using Artificial Intelligence (AI) in mathematics education. For this purpose, we conducted a survey using a 5-point Likert scale with 161 elementary school teachers and analyzed their perceptions of mathematics education with AI via four categories (i.e., Attitude of using AI, AI for teaching mathematics, AI for learning mathematics, and AI for assessing mathematics performance). As a result, elementary school teachers displayed positive perceptions of the usefulness of AI applications to teaching, learning, and assessment of mathematics. Specifically, they strongly agreed that AI could assist personalized teaching and learning, supplement prerequisite learning, and analyze the results of assessment. They also agreed that AI in mathematics education would not replace the teacher's role. The results of this study also showed that the teachers exhibited diverse perceptions ranging from negative to neutral to positive. The teachers reported that they were less confident and prepared to teach mathematics using AI, with significant differences in their perceptions depending on whether they enacted mathematics lessons with AI or received professional training courses related to AI. We discuss the implications for the role of teachers and pedagogical supports to effectively utilize AI in mathematics education.

본 연구는 교육에서 인공지능 활용의 중요성과 필요성이 제기됨에 따라 수학교육에서 인공지능 활용에 대한 초등 교사들의 인식을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 초등 교사 161명을 대상으로 인공지능과 수학교육에 대한 태도 및 수학 교수, 학습, 평가 도구로서 인공지능 활용에 대한 인식을 5점 Likert 척도를 활용하여 분석하였다. 연구 결과, 초등 교사들은 전반적으로 수학의 교수, 학습, 평가를 위한 도구로 AI를 활용하는 데에 긍정적인 인식을 드러냈다. 특히, AI를 활용한 수학교육은 맞춤형 개별 교수 학습, 선수 학습 보충, 평가 결과 분석에 도움이 될 것이며 인공지능이 교사의 역할을 대체할 수 없다는 데에 강한 긍정을 드러냈다. 한편, 초등 교사들은 인공지능을 활용한 수학 수업에 대한 자신감이나 준비에서는 상대적으로 낮은 인식을 드러냈는데, 이는 인공지능과 관련된 수학 수업의 실행이나 연수 이수의 여부에 따라 유의한 차이를 드러냈다. 본 연구의 결과를 바탕으로 수학 교육에서 인공지능을 효과적으로 활용하기 위한 교사의 역할 및 교사들에게 필요한 지원에 대한 시사점을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 고호경, 허난, 노지화(2021). RPP(Role-Play Presentation)를 통한 교사의 AI교사와의 지각된 상호작용성 분석. 수학교육, 60(3), 321-340.
  2. 교육부(2020). 제3차 수학교육 종합계획. 교육부.
  3. 김태령, 한선관(2020). 인공지능교육에 관한 초중등교사의 인식에 관한 연구. 교육논총, 40(3), 181-204.
  4. 김홍겸, 박창수, 정시훈, 고호경(2018). 미래교육에서의 인간 교사와 인공지능 교사의 상호보완적 관계에 대한 소고. 교육문화연구, 24(6), 189-207. https://doi.org/10.24159/JOEC.2018.24.6.189
  5. 관계부처 합동(2020). 인공지능시대 교육정책방향과 핵심과제: 대한민국의 미래 교육이 나아가야 할 길(2020. 11.). 관계부처 합동.
  6. 노지화, 고호경, 김병수, 허난(2023). 인공지능 활용 교육의 토픽모델링 분석을 통한 수학교육 연구방향의 함의. 한국학교수학회논문집, 26(1), 1-19. https://doi.org/10.30807/KSMS.2023.26.1.001
  7. 류미영, 한선관(2018). 초등 교사들의 인공지능에 관한 교육적 인식. 정보교육학회논문지, 22(3), 317-324.
  8. 박만구(2020). 수학교육에서 인공지능의 활용 동향. 한국초등교육, 31(특집), 91-102. https://doi.org/10.20972/KJEE.31..202008.91
  9. 박원우, 손승연, 박해신, 박혜상(2010). 적정 표본크기(sample size) 결정을 위한 제언. Seoul Journal of Industrial Relations, 21, 51-85.
  10. 박혜연, 손복은, 고호경(2022). 수학 교수.학습을 위한 인공지능 플랫폼 분석 연구. 수학교육논문집, 36(1), 1-21.
  11. 성지현(2023). 개인 맞춤형 수학 학습을 위한 인공지능 교육시스템의 기능과 적용 사례 분석. 수학교육, 62(3), 303-326.
  12. 손태권(2023). ChatGPT의 수학교육 활용 가능성 탐색: 분수 문제에 관한 학생의 산출물과 예비교사의 담화 사례를 중심으로. 초등수학교육, 26(2), 99-113.
  13. 신동조(2020a). 수학교육에서 인공지능(AI) 활용에 관한 예비수학교사의 인식 분석. 수학교육논문집, 34(3), 215-234.
  14. 신동조(2020b). 초.중등교육에서 인공지능: 체계적 문헌고찰. 수학교육학연구, 30(3), 531-552. https://doi.org/10.29275/jerm.2020.08.30.3.531
  15. 신동조(2022). 인공지능 활용을 통한 수학교사 전문성 신장 방안 모색. 수학교육철학연구, 4(1), 33-50. https://doi.org/10.23027/JPME.2022.4.1.3
  16. 심영훈, 김지현, 권민성(2023). 도구로서 인공지능과 교과로서 인공지능에 대한 중등 수학 교사의 인식 탐색. 수학교육논문집, 37(2), 159-181.
  17. 이준형, 송기상(2021). 인공지능 기반의 ITS에 관한 초중등교사의 인식 조사. 에듀테인먼트연구, 3(2), 25-36.
  18. 임미인, 김혜미, 남지현, 홍옥수(2021). 인공지능(AI) 활용 초등수학수업 지원시스템의 교수.학습 적용 방안 모색. 학교수학, 23(2), 251~270
  19. 임영빈, 안서헌, 김경미, 김중훈, 홍옥수(2021). 인공지능을 활용한 수업 지원시스템의 효과성 분석: <똑똑 수학탐험대> 사례를 중심으로. 한국초등교육, 32(4), 61-73. https://doi.org/10.20972/KJEE.32.4.202112.61
  20. 장혜원, 남지현(2021). 초등수학교육에서 인공지능 활용의 실제: 초등수학 수업지원시스템 '똑똑! 수학탐험대'를 중심으로. 한국초등교육, 31(특집), 105-123. https://doi.org/10.20972/KJEE.31..202101.105
  21. 정슬기, 박만구(2023). 초등수학과 교육과정과 연계한 인공지능 수학 융합 교육프로그램 개발. 한국초등수학교육학회지, 27(1), 87-108.
  22. 한우진, 김은영, 이상수(2021). 수업설계에서의 AI 활용에 관한 초중등 교사들의 인식 분석. 학습자중심 교과교육연구, 21(24), 859-875.
  23. 한형종, 김근재, 권혜성(2020). 인공지능 활용 교육에 대한 초등교사 인식 분석. 디지털융복합연구, 18(7), 47-56. https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.7.047
  24. Baker, T., & Smith, L. (2019). Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. Retrieved from Nesta Foundation website. https://www.media.nesta.org.uk/documents/Future_of_AI_and_education_v5_WEB.pdf.
  25. Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova, A., & Bilyatdinova, A. (2018). Artificial Intelligence trends in education: A narrative overview. Procedia Computer Science, 136, 16-24. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.233
  26. Creswell, J. W. (2022). Research design: Qualitative quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
  27. Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  28. del Olmo-Munoz, J., Gonzalez-Calero, J. A., Diago, P. D., Arnau, D., & Arevalillo-Herraez, M. (2023). Intelligent tutoring systems for word problem solving in COVID-19 days: Could they have been (part of) the solution?. ZDM-Mathematics Education, 55(1), 35-48. https://doi.org/10.1007/s11858-022-01396-w
  29. Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2019). Artificial intelligence in education. Center for Curriculum Redesign.
  30. Hu, W., & Shi, Y. B. (2018). Research on the role predicament of teachers in the era of artificial intelligence. US-China Education Review, 8(6), 273-278.
  31. McCarthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N., & Shannon, C. E. (1955). A proposal for the Dartmouth summer research project on artificial intelligence. AI Magazine, 27(4), 12-14.
  32. Moden, M., Tallvid, M., Lundin, J., & Lindstrom, B. (2021). Intelligent tutoring systems: Why teachers abandoned a technology aimed at automating teaching processes. In. B. Tung (Ed.), Proceedings of the 54th Hawaii international conference on system sciences (pp. 1538-1547). HICSS Conference Office.
  33. Murphy, R. F. (2019). Artificial intelligence applications to support K-12 teachers and teaching: A review of promising applications, challenges, and risks. Rand Corporation. Retrieved from https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE315.html
  34. Russell, S, J., & Norvig, P. (2016). Artificial intelligence: A modern approach. Prentice Hall.
  35. Shin, D. (2021). Teaching mathematics integrating intelligent tutoring systems: Investigating prospective teachers' concerns and TPACK. International J ournal of Science and Mathematics Education, 20(8), 1659-1676.
  36. Tan, S. C., Lee, A. V. Y., & Lee, M. (2022). A systematic review of artificial intelligence techniques for collaborative learning over the past two decades. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, 100097.
  37. Zhao, Y., & Liu, G. (2019). How do teachers face educational changes in artificial intelligence era. 2018 international workshop on education reform and social sciences (pp.47-50). Chengdu, China.