초록
본 연구는 현직 영유아교사들의 이야기에서 구체적으로 강조되고 있는 영유아 건강에 대한 인식과 실천 행위를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 대전·충남 지역의 사립유치원 및 어린이집 교사 15명을 대상으로 전화 면담을 실시하여 자료를 수집하였고, 수집된 자료는 텍스트 연결망 분석을 통해 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 연구참여자들은 영유아의 등원 시 체온 및 유아의 상태를 파악함으로써 유아의 건강을 관찰하고 이상 징후가 발생할 경우 학부모에게 연락을 취하고 있었다. 둘째, 연구참여자들은 건강문제와 관련하여 영유아의 컨디션 파악, 적절한 영양섭취, 여러 명이 함께 생활하는 기관 특성에 따른 건강문제의 관리 등을 중요하게 생각하고 있었다. 셋째, 감염병의 관리와 관련하여 연구참여자들은 유증상 유아가 발생 시 해당 유아를 다른 영유아들과 분리하고 소독과 방역을 실시하며, 부모에게 연락을 취하여 진료를 받을 수 있도록 실천하고 있었다. 마지막으로 연구참여자들은 응급상황을 대비하여 안전과 관련된 교육을 받고 응급상황에서의 매뉴얼을 숙지하며 상황에 따른 응급처치방법을 알고 있어야 한다고 인식하고 있었다.
The purpose of this study was to analyze the perception and practice of young children's health, which is emphasized in the stories of early childhood teachers. To collect data, telephone interviews were conducted with 15 teachers of kindergartens and daycare centers in Daejeon and Chungnam The collected data was analyzed by text network analysis. The research results are as follows. First, the participants observed the health of young children when they went to school, and contacted parents in case of abnormal signs. Second, the participants considered it important to understand the physical condition of children, proper nutrition intake, and manage health problems according to the characteristics of institutions where many people live together. Third, in relation to the management of infectious diseases, the participants were practicing to separate the child with symptoms from others, conduct disinfection and quarantine, and contact the parentst. Finally, the participants recognized that they should be educated related to safety in preparation for emergency, familiarize themselves with manuals in emergency situations, and know first aid methods according to the situation.