DOI QR코드

DOI QR Code

Investigating Paid Virtual Live Stream Concert Experience from the Perspective of Social Representations Theory

유료 온라인 라이브콘서트 소비경험에 대한 연구: 사회표상이론을 중심으로

  • Hyunjin Park (School of Media & Communication, Korea University) ;
  • Yoonhyuk Jung (School of Media & Communication, Korea University)
  • 박현진 (고려대학교 미디어학부) ;
  • 정윤혁 (고려대학교 미디어학부)
  • Received : 2022.12.31
  • Accepted : 2023.03.14
  • Published : 2023.05.31

Abstract

Due to COVID-19, paid virtual live-stream concerts have emerged as an alternative format and a new revenue model for in-person live concerts. Despite the increasing scholarly and practical interest in how participants experience paid virtual live-stream concerts, few studies examined participants' consumption and participation experiences. Thus, this study aims to provide insights into consumers' virtual live-stream concert experience by employing social representations theory (SRT). We explore the features of paid virtual live-stream concerts based on the C-P-N-D (Content-Platform-Network-Device) framework and the consumers' cognitive and affective perception. To this end, an SRT-based core-periphery analysis was conducted based on 239 responses to the open-ended survey questions. The results show that network-and device-level features of virtual live concerts and participants' overall perception are presented as core elements of paid virtual live-stream concerts, whereas content- and platform-level features are peripheral elements. This finding provides an in-depth understanding of the emergence of paid virtual live-stream concerts as an alternative concert format, thereby providing an invaluable understanding of a virtual live concert experience and theoretical and practical insights.

코로나19 팬데믹의 영향으로 오프라인 현장콘서트의 대안적 공연형태이자 새로운 수익모델로서 유료 온라인 라이브콘서트가 등장하였으며, 계속해서 활발히 진행되어 오고 있다. 이러한 유료 온라인 라이브콘서트 참여자들의 경험에 대한 관심은 높아지고 있지만, 이들의 콘서트 소비 및 참여경험을 상세하게 분석한 연구는 드물다. 이에 본 연구는 사회표상이론(social representations theory, SRT)을 바탕으로 유료 온라인 라이브콘서트 참여자들의 소비경험에 대한 통찰력을 제공하는 것을 목적으로 한다. 특히 유료 온라인 라이브콘서트에 대한 참여자들의 경험을 바탕으로 C-P-N-D(Content-Platform-Network-Device) 모형에 기반한 유료 온라인 라이브콘서트의 특징 차원의 요소와 관람자의 인식 차원의 요소들을 탐색하고자 하며, 이를 위해 개방형 설문에 대한 239명의 응답을 바탕으로 SRT에 기반한 핵심-주변부 분석을 실시하였다. 연구결과에 따르면, 유료 온라인콘서트에 대한 총체적인 인식과 네트워크 및 기기 차원의 특징들이 유료 온라인콘서트의 핵심적 사회표상 요소로 제시되었으며, 콘텐츠와 플랫폼 차원의 요인들이 주변부 요소로 제시되었다. 본 연구의 결과는 대안적 매체로 부상하는 유료 온라인콘서트에 대한 전반적인 이해를 제고하고, 참여자들의 소비 및 관람 경험에 대한 심도 있는 이해와 이론 및 실무적 통찰력을 제공하고 있다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 고려대학교 미디어학부 특별연구비 지원과 교육부와 한국연구재단의 지원(NRF-2019S1A3A2099973)을 받아 수행된 연구임.

References

  1. 갈욱, 박수진, 이상원, "온라인 콘서트 시청자의 공동 체험을 위한 가상 환경 디자인 연구-시청자의 몰입감과 향후 사용 의향을 중심으로", 한국게임학회 논문지, 제22권, 제1호, 2022, pp. 43-54. https://doi.org/10.7583/JKGS.2022.22.1.43
  2. 권혁인, 나윤빈, "CPND 생태계 관점의 전자책 시장 활성화 요인 연구: 출판사 실무자 AHP를 중심으로", 디지털융복합연구, 제13권, 제4호, 2015, pp. 51-59. https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.4.51
  3. 김수정, 곽찬희, 이민형, 이준영, 이희석, "VR 영상 조회수 결정요인 연구", Information Systems Review, 제22권, 제2호, 2020, pp. 25-41.
  4. 김초영, "한국 아이돌 온라인 콘서트의 팬 플랫폼 기반 상호작용 연구", 만화애니메이션 연구, 통권 제64호, 2021, pp. 583-610.
  5. 남상우, "사회적 구성체로서의 건강담론: 청소년이 인식하는 건강과 비만의 사회적 표상", 한국체육학회지, 제49권, 제1호, 2010, pp. 73-84.
  6. 류동현, 남해, "메타버스 산업의 CPND 전략 연구", 한국통신학회 학술대회논문집, 2022, pp. 201-202.
  7. 맹양, 한창완, "위드 코로나 시대 케이팝(K-pop) 온라인 콘서트 발전 연구", 애니메이션 연구, 제17권, 제4호, 2021, pp. 33-47.
  8. 박현진, 남진영, 정윤혁, "온라인 라이브콘서트 이용자의 만족도에 영향을 미치는 요인 연구", 한국경영정보학회 학술대회, 2021, pp. 174-176.
  9. 백보현, "온라인 콘서트 관람객의 심리적 경험 연구: HMIEM 모형을 기반으로", 문화예술경영학연구, 제15권, 제2호, 2022, pp. 125-145.
  10. 신지나, 허정윤, "사용자 경험 관점에서 문화공연의 디지털 트랜스포메이션 사례 연구-방탄소년단 온라인 콘서트를 중심으로", 한국디자인문화학회지, 제27권, 제1호, 2021, pp. 209-223.
  11. 오유선, 장혜연, 유지연, 조재희. "온택트 공연의 소셜 시청 특성이 시청자의 사회적 실재감과 플로우 및 시청 만족도, 지속시청 의도에 미치는 영향: SOR 모델을 중심으로", 사이버커뮤니케이션학보, 제39권, 제4호, 2022, pp. 51-103.
  12. 원종서, 우석영, 이정훈, "CPND 가치체계에서 스마트홈 콘텐츠서비스의 선택적 요인에 관한 연구", 한국디지털콘텐츠학회 논문지, 제20권, 제2호, 2019, pp. 423-429.
  13. 유성운, "'슈퍼엠' 세계 첫 온라인 콘서트 25억 벌었다", 중앙일보, 2020.4.28., Available at: https://www.joongang.co.kr/article/23764547#home.
  14. 유안나, 이종오, "BTS '방방콘 The Live'의 비접촉 콘서트로서의 대안 포맷 가능성", 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제14권, 제5호, 2020, pp. 27-35.
  15. 이상호, "미디어 콘텐츠 산업의 혁신과 분쟁이슈 연구: CPND 분석모형의 응용을 중심으로", 기업과혁신연구, 제44권, 제4호, 2021, pp. 3-26. https://doi.org/10.22778/JCI.2021.44.4.3
  16. 이시림, 이수현, "코로나 19 이후 한국 아이돌 팬덤의 온라인 공연 경험과 문화적 결속력 변화에 관한 연구", 문화산업연구, 제22권, 제1호, 2022, pp. 35-48.
  17. 이영주, "A study on the preference and development of online concerts between creators and viewer audiences", 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제16권, 제5호, 2021, pp. 1-13.
  18. 이종석, 서규원, 남상훈, "CPND 생태계 차원에서의 방송/미디어 분야 가상현실(VR) 발전전망", 방송공학회논문지, 제23권, 제1호, 2018, pp. 19-25. https://doi.org/10.5909/JBE.2018.23.1.19
  19. 장재진, "99만명 봤다는 BTS 온라인 콘서트, 매출액 '500억+α'", 한국일보, 2020.10.12., Available at: https://www.hankookilbo.com/News/Read/A2020101218150000892.
  20. 지민구, "아이돌 팬 플랫폼, 콘텐츠 유료화로 영토 확장", 동아일보, 2022.12.23., Available at: https://www.donga.com/news/Economy/article/all/20221222/117126645/1.
  21. 채지영, 양윤, 윤유경, "라이브콘서트 소비행위", 한국심리학회지: 소비자.광고, 제3권, 제1호, 2002, pp. 1-14.
  22. 최부헌, "모바일 증강현실 기반 온라인 콘서트 수용에 관한 연구: 확장된 기술수용모델을 중심으로", 디지털융복합연구, 제19권, 제11호, 2021, pp. 315-325. https://doi.org/10.14400/JDC.2021.19.11.315
  23. 한국콘텐츠진흥원, "2020 음악산업백서", 한국콘텐츠진흥원 산업백서, 2021.
  24. 한국콘텐츠진흥원, "2020년 기준 콘텐츠산업조사(콘텐츠산업통계조사)", 한국콘텐츠진흥원 국내 통계정보, 2022a.
  25. 한국콘텐츠진흥원, "2022 음악산업백서", 한국콘텐츠진흥원 산업백서, 2022b.
  26. 홍현주, 김승인. "온라인 콘서트의 사용자 경험 연구-KPOP 온라인 콘서트 사례를 중심으로", 디지털융복합연구, 제19권, 제1호, 2021, pp. 349-354. https://doi.org/10.14400/JDC.2021.19.1.349
  27. Ahn, J. and Y. Jung, "The common sense of dependence on smartphone: A comparison between digital natives and digital immigrants", New Media & Society, Vol.18, No.7, 2016, pp. 1236-1256. https://doi.org/10.1177/1461444814554902
  28. Areiza-Padilla, J. A. and T. Galindo-Becerra, "The importance of e-service quality in the livestreaming music concert business", Cogent Social Sciences, Vol.8, No.1, 2022, 2051791.
  29. Aswad, J., "Concert Industry Lost $30 Billion in 2020", Variety, 2020.12.11., Available at: https://variety.com/2020/music/news/concert-industry-lost-30-billion-2020-1234851679
  30. BBC. "One in three music industry jobs were lost during pandemic", BBC News, 2020.10.19., Available at: https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-58959179
  31. Behr, A., M. Brennan, M. Cloonan, S. Frith, and E. Webster, "Live concert performance: An ecological approach", Rock Music Studies, Vol.3, No.1, 2016, pp. 5-23. https://doi.org/10.1080/19401159.2015.1125633
  32. Borgatti, S. P. and M. G. Everett, "Models of core/periphery structures", Social Networks, Vol.21, No.4, 2002, pp. 375-395. https://doi.org/10.1016/S0378-8733(99)00019-2
  33. Brown, S. C. and D. Knox, "Why go to pop concerts?: The motivations behind live music attendance", Musicae Scientiae, Vol.21, No.3, 2017, pp. 233-249, Available at: https://doi.org/10.1177/1029864916650719
  34. Chang, E., H. T. Kim, and B. Yoo, "Virtual reality sickness: A review of causes and measurements", International Journal of Human-Computer Interaction, Vol.36, No.17, 2020, pp. 1658-1682. https://doi.org/10.1080/10447318.2020.1778351
  35. Cho, E. and Y. Jung, "Consumers' understanding of autonomous driving", Information Technology & People, Vol.31, No.5, 2018, pp. 1035-1046. https://doi.org/10.1108/ITP-10-2017-0338
  36. Choi, H., Y. Jung, and Y. Choi, "Understanding of the fintech phenomenon in the beholder's eyes in South Korea", Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol.29, No.1, 2019, pp. 117-143. https://doi.org/10.14329/apjis.2019.29.1.117
  37. Flament, C., "L'analyse de similitude: Une technique pour les recherches sur les representations sociales", Cahiers de Psychologie Cognitive/Current Psychology of Cognition, 1981.
  38. Gisev, N., J. S. Bell, and T. F. Chen, "Interrater agreement and interrater reliability: Key concepts, approaches, and applications", Research in Social and Administrative Pharmacy, Vol.9, No.3, 2013, pp. 330-338. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2012.04.004
  39. Hacker, J., J. vom Brocke, J. Handali, M. Otto, and J. Schneider, "Virtually in this together-how web-conferencing systems enabled a new virtual togetherness during the COVID-19 crisis", European Journal of Information Systems, Vol.29, No.5, 2020, pp. 563-584. https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1814680
  40. Hoijer, B., "Social representations theory: A new theory for media research", Nordicom Review, Vol.32, No.2, 2011, pp. 3-16. https://doi.org/10.1515/nor-2017-0109
  41. Jang, M., Y. Jung, and S. Kim, "Investigating managers' understanding of chatbots in the Korean financial industry", Computers in Human Behavior, Vol.120, 2021, pp. 106-747.
  42. Jung, Y. and S. Pawlowski, "The meaning of virtual entrepreneurship in social virtual worlds", Telematics and Informatics, Vol.32, No.1, 2015, pp. 193-203. https://doi.org/10.1016/j.tele.2014.07.002
  43. Jung, Y., S. D. Pawlowski, and S. Wiley-Patton, "Conducting social cognition research in IS: A methodology for eliciting and analyzing social representations", Communications of the Association for Information Systems, Vol.24, No.1, 2009, pp. 597-614.
  44. Kandiah, G. and S. Gossain, "Reinventing value: The new business ecosystem", Strategy & Leadership, Vol.26, No.5, 1998, pp. 28-33. https://doi.org/10.1108/eb054622
  45. Kusonwattana, P., Y. T. Prasetyo, S. Vincent, J. Christofelix, A. Amudra, H. J. Montgomery, ...  and S. F. Persada, "Determining factors affecting behavioral intention to organize an online event during the COVID-19 pandemic", Sustainability, Vol.14, No.20, 2022, 12964.
  46. Lo Monaco, G., A. Piermatteo, P. Rateau, and J. L. Tavani, "Methods for studying the structure of social representations: A critical review and agenda for future research", Journal for the Theory of Social Behaviour, Vol.47, No.3, 2017, pp. 306-331. https://doi.org/10.1111/jtsb.12124
  47. Lombard, M. and T. Ditton, "At the heart of it all: The concept of presence", Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.3, No.2, 1997.
  48. Lorenzi Cioldi, F. and A. Clemence, "Group processes and the construction of social representations", in Hogg, M. A. and Tindale, S. (eds.), Blackwell Handbook of Social Psychology: Group Processes, John Wiley & Sons, Hoboken, 2008, pp. 311-333.
  49. Mazloumi Gavgani, A., F. R. Walker, D. M. Hodgson, and E. Nalivaiko, "A comparative study of cybersickness during exposure to virtual reality and "classic" motion sickness: Are they different?", Journal of Applied Physiology, Vol.125, No.6, 2018, pp. 1670-1680. https://doi.org/10.1152/japplphysiol.00338.2018
  50. Moscovici, S., "Notes towards a description of social representations", European Journal of Social Psychology, Vol.18, No.3, 1998, pp. 211-250. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420180303
  51. Moscovici, S., Social Representations: Explorations in Social Psychology, NYU Press, New York, 2001.
  52. Oh, C. S., J. N. Bailenson, and G. F. Welch, "A systematic review of social presence: Definition, antecedents, and implications", Frontiers in Robotics and AI, Vol.5, No.114, 2018, pp. 1-35. https://doi.org/10.3389/frobt.2018.00001
  53. Pawlowski, S. D. and Y. Jung, "Social representations of cybersecurity by university students and implications for instructional design", Journal of Information Systems Education, Vol.26, No.4, 2015, pp. 281-294.
  54. Pawlowski, S. D., E. A. Kaganer, and J. J. Cater III, "Focusing the research agenda on burnout in IT: Social representations of burnout in the profession", European Journal of Information Systems, Vol.16, No.5, 2007, 612-627. https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000699
  55. Penz, E., K. Meier-Pesti, and E. Kirchler, ""It's practical, but no more controllable": Social representations of the electronic purse in Austria", Journal of Economic Psychology, Vol.25, No.6, 2014, pp. 771-787.
  56. Reja, U., K. L. Manfreda, V. Hlebec, and V. Vehovar, "Open-ended vs. close-ended questions in web questionnaires", Developments in Applied Statistics, Vol.19, No.1, 2003, pp. 159-177.
  57. Ryu, S. and D. Cho, "The show must go on? The entertainment industry during (and after) COVID-19", Media, Culture & Society, No.44, Vol.3, 2022, pp. 591-600. https://doi.org/10.1177/01634437221079561
  58. Stenzel, L. M., L. J. Saha, and P. Guareschi, "To be fat or thin? Social representations of the body among adolescent female students in Brazil", International Education Journal, Vol.7, No.4, 2006, pp. 611-631.
  59. Straub, E. T., "Understanding technology adoption: Theory and future directions for informal learning", Review of Educational Research, Vol.79, No.2, 2009, pp. 625-649. https://doi.org/10.3102/0034654308325896
  60. Westgate, C. J., "Popular music fans and the value of concert tickets", Popular Music and Society, Vol.43, No.1, 2020, pp. 57-77. https://doi.org/10.1080/03007766.2019.1601152