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Factors Affecting Deviation Broadcasting Intentions of Internet Personal Broadcasting Jockey: From the Perspective of the Social Pressure of Viewers

인터넷 개인 방송 진행자들의 일탈 방송의도에 영향을 미치는 요인: 시청자의 사회적 압력 관점에서

  • 채성욱 (호서대학교 경영대학 디지털기술경영학과) ;
  • 송혜지 (호서대학교 경영대학 디지털기술경영학과)
  • Received : 2022.02.17
  • Accepted : 2022.05.24
  • Published : 2022.06.30

Abstract

With the spread of Internet personal broadcasting service, the number of personal broadcasting hosts (BJs: Broadcasting Jockeys) and viewers is increasing, and immediate communication between them is also actively taking place. This study examines whether the mechanism to suppress deviant behavior of BJ works effectively and how viewers interacting with BJs affect the intentions of deviant behaviors of BJs. Through the structural equation model, the effect of formal and informal sanctions of deterrence theory on BJs' intention of deviant broadcasting through their policy compliance attitude was investigated. The moderating effect of social pressure on the relationship between BJs' policy compliance attitude and their deviant broadcasting intention was confirmed. A total of 234 data were analyzed by surveying Africa TV BJs. As a result of the analysis, it was found that informal as well as formal sanctions increased the BJs' attitude toward policy compliance. However, it was confirmed that the social pressure perceived by BJs from Internet personal broadcasting viewers reduced the effect of policy compliance attitudes on reducing deviant broadcasting intentions.

인터넷 개인 방송의 확산에 따라 개인 방송 진행자(BJ, Broadcasting Jockey)와 시청자 수가 증가하고 있으며 이들 간 즉각적인 의사소통도 활발하게 일어나고 있다. 본 연구는 인터넷 개인 방송에서 사회적 문제를 야기하고 있는 일부 BJ들의 자극적인 방송에 주목하고 BJ의 일탈 행위를 억제하는 기제가 효과적으로 작동되는지 그리고 BJ와 상호작용을 하는 시청자들은 어떤 영향을 미치는지 알아본다. 구조방정식 모형을 통해 억제 이론의 공식적 및 비공식적 제재가 BJ의 정책 준수 태도를 통해 일탈 방송 의도에 미치는 영향을 살펴보고 BJ의 정책 준수 태도와 일탈 방송 의도와의 관계에 대한 사회적 압력의 조절효과를 확인하였다. 아프리카 TV의 BJ를 대상으로 설문하여 총 234개의 데이터를 분석한 결과 공식적 제재 뿐만 아니라 비공식적 제재 또한 BJ들의 정책 준수 태도를 높이는 것으로 나타났다. 하지만, BJ가 인터넷 개인 방송을 시청하는 시청자로부터 인식하는 사회적 압력은 정책 준수 태도가 일탈 방송 의도를 줄이는 효과를 감소시키는 것으로 확인되었다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2019년도 호서대학교의 재원으로 학술연구비 지원을 받아 수행된 연구임 (2019-0850)

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