Abstract
This paper analyzes the economic effects when platform provider including CP contributes to broadband universal service and uses broadband bandwidth providing high quality network service. In this model, the contribution rate of broadband universal service is determined by ISP and platform provider sets its price of contents. The main results are as follows. First, the traffic usages is less than social optimum when the market of contents is monopoly. The sum of contribution fee and network usage rate must be less than marginal cost of network operation to get social optimum traffic. Second, the rate set by ISP is equal to social optimum when the market of contents is competitive. Third, when platform provider does not charge contents provided, ISP sets social optimum prices and the network usage rate for contents user is decreasing as advertisement revenue becomes larger. These results suggest that the platform provider should contribute to universal service funding to encourage the network investment of ISP.
본 연구는 콘텐츠 제공자를 포함한 플랫폼 사업자가 광대역 인터넷 접속을 통해 고품질의 콘텐츠를 제공하는 경우 보편적 서비스 기여금을 분담할 때 이것의 경제적 효과를 분석한다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 플랫폼 사업자가 독점적 위치에 있다면 트래픽 이용량은 사회적 최적 수준보다 적으며, ISP가 결정하는 가격들은 콘텐츠 수요의 가격민감도에 영향을 받는다. 둘째, 플랫폼 사업자가 경쟁적인 경우 ISP가 책정하는 요금은 사회적 최적 수준과 동일하다. 셋째, 플랫폼 사업자가 콘텐츠 요금을 부과하지 않는 경우는 ISP는 요금을 사회적 최적 수준으로 결정하고 광고 수입이 많을수록 소비자에게 부과하는 망 이용대가는 줄어든다. 이는 플랫폼 사업자에게 고품질 콘텐츠 서비스를 제공할 수 있는 네트워크 서비스를 이용하는 대신, 보편적 서비스 기여분 분담을 의무화한다면 사회후생은 증가될 수 있기 때문에 플랫폼 사업자에게 보편적 서비스 기여분을 분담하는 것이 사회적으로 바람직하다는 것을 시사해 준다.