DOI QR코드

DOI QR Code

The effect of professor's image-making on college student's class satisfaction and class commitment

대학수업에서 교수의 이미지메이킹이 학습자의 수업만족 및 수업몰입에 미치는 영향

  • Jung, Hea-Rim (Dept. of Tax Accounting, Baewha Women's University) ;
  • Park, Sun-Ju (Dept. of Beauty Business, Yongin University)
  • 정혜림 (배화여자대학교 세무회계학과) ;
  • 박선주 (용인대학교 미용경영학과)
  • Received : 2021.05.29
  • Accepted : 2021.08.30
  • Published : 2021.09.30

Abstract

The purpose of this study is to understand the influence of the professor's image making (internal, external, social image) perceived by college students on instructional outcomes. The influence of the professor's image making on class satisfaction and class commitment was analyzed, and the mediating effect of class satisfaction and the relationship between class satisfaction and class commitment in the relationship between image making and class commitment was considered. First, it was found that the external image and social image of the professor had a significant effect on class satisfaction. The level of interpersonal relations, such as communication, manners, manners, and intimacy as well as the management of external expressions, clothing style, makeup, hair, gestures, postures, attitudes, voices, speech, and speech speed brings satisfaction to the class. Second, it was found that the professor's inner image, outer image, and social image had a significant effect on class commitment. In order to satisfy the students' immersion in class, professors are required to manage internal, external, and social images. Third, it was found that class satisfaction had a significant effect on class commitment. If the class satisfaction is high, it means that class immersion also increases. Fourth, as for the social image of a professor, it was found that class satisfaction had a completely mediating effect in the relationship between class commitment, and the external image of a professor was found to have a partial mediating effect in class satisfaction in the relationship between class commitment. It was found that the social image of professors perceived by college students improve class satisfaction, and this improves class satisfaction further enhances class immersion.

Keywords

References

  1. 권혜영. (2015). 꿈을 실현시켜주는 성공이미지메이킹. 서울: 성안당.
  2. 김경호. (2004). 이미지메이킹의 개념 정립과 프로그램의 효과성 분석연구. 명지대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김선일. (2014). 호텔사업 감정노동자의 이미지메이킹 효능감이 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향. 강릉원주대학교 대학원 박사학위논문.
  4. 김소라, 최수정, 이상일. (2020). 고등학생이 인식하는 체육교사 이미지가 체육수업 몰입도 및 만족도에 미치는 영향. 한국체육과학회지, 29(5), 831-845.
  5. 김원호, 구자영, 김용은. (2018). 중등 체육교사 이미지와 수업몰입 및 수업태도 간의 관계. 한국사회체육학회지, 72(72), 49-66.
  6. 김종환. (2008). 중학생의 체육수업몰입 척도개발과 타당화. 한국스포츠교육학회지, 15(2), 65-81.
  7. 나선영, 유태순. (2013). 미용교사 이미지가 고등학생들의 수업태도에 미치는 영향. 한국디자인 포럼, 41(41), 261-270.
  8. 박성아, 최정일, 오해영, 연지영. (2020). 서비스종사자의 이미지메이킹과 커뮤니케이션 능력이 고객지향성에 미치는 영향. 서비스경영학회지, 21(3), 105-128.
  9. 신주용, 권령민, 문석환. (2009). 경영학 교과목의 강의만족도에 미치는 요인에 대한 AHP 분석. 경영교육연구, 55(55), 53-73.
  10. 송은영. (2008). 얼굴이미지메이킹 프로그램이 자아존중감, 긍정적 사고, 얼굴이미지 효능감에 미치는 효과분석. 명지대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 유도은. (2019). 뷰티서비스종사자의 이미지메이킹이 고객 만족도와 고객 충성도에 미치는 영향. 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문.
  12. 이슬기, 박종률. (2012). 예비교사들을 대상으로 한 체육교사 이미지가 체육수업 태도 및 수업 만족도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국체육교육학회지 17(3), 11-26.
  13. 이선경, 이홍림. (2016). 비주얼 이미지메이킹. 서울: 구민사.
  14. 오선숙, 홍성순, 김지양, 전명숙, 김순하. (2017). 퍼스널 이미지메이킹. 서울: 경춘사.
  15. 장순자. (2014). 서비스매너. 서울: 백산출판사.
  16. 정의선, 김선일, 정수련. (2015). 호텔종사원의 이미지메이킹효능감이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향(강원도 특급호텔을 중심으로). 관광학연구, 39(3), 75-91.
  17. 추나영. (2019). 대학체육실기 수업에서 교수자의 언어적.비언어적 커뮤니케이션이 교수 평가 및 수업만족에 미치는 영향. 한국체육학회지, 58(6), 141-150.
  18. 허혜순, 도주연. (2015). 미용종사자의 이미지메이킹에 따른 직무만족 및 직무성과에 관한 연구. 한국인체미용예술학회지, 16(1), 193-206.
  19. Baron, R. M. and Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator distinction in social psychological research: Conceptual, Strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  20. Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper Collins.
  21. Marriam, S. B. (2001). The new update on adult learning theory. San Francisco: Jossey-Bass.
  22. Oliver, R. L.(1989). Processing satisfaction response in consumption: A suggested framework andresponse proposition. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction, and Complaining Behavior, 2(1), 1-16.
  23. Steele, C. R. and Fullagar, D. J.(2009). Facilitator and outcomes of student engagement in college setting. The Journal of Psychology, 143(1), 5-27. https://doi.org/10.3200/JRLP.143.1.5-27