DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the development process of Heesch-tiling for textile design education

텍스타일 디자인 교육을 위한 헤슈타일링 개발 프로세스 연구

  • 최유진 (대구대학교 패션디자인학과)
  • Received : 2021.05.10
  • Accepted : 2021.08.30
  • Published : 2021.09.30

Abstract

When teaching traditional pattern-themed textile design, it has been found that many students struggle during the investigation stage of traditional patterns and complete the development of patterns in relatively simple layout methods, such as block patterns and half drop patterns. Until now, digital textile design textbooks lack content on how to develop patterns. Judging that the current teaching method leads to difficulties in developing a new sense of textile design, this study focused on Heesch-tiling tessellation and software called TESS, a program that can transform patterns themselves. This study is an academic study on the methodology of first developing patterns through TESS, a tessellation program developed for elementary school students in the U.S., and then applying various lines and colors to the complete patterns and textures using Adobe Illustrator. In this study, the concept, formative characteristics, and generative principles of Heesch-tiling tessellation were examined, and the process of developing new patterns using the TESS program, which can be used to create patterns through Heesch-tiling principles, was intended to help in textile design education. Therefore, after analyzing the comprehensive concepts and principles of tessellation, the next step is to understand the principles and the characteristics of pattern making only for Heesch-tiling tessellation, and then ultimately to develop new patterns. While patterns using traditional tessellation layouts have been characterized mainly by repeated geometric shapes, Heesch-tiling tessellation can express surrealistic attributes, such as those by painter M. C. Escher or style elements such as those in neo-pop.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2019S1A5B5A07088516).

References

  1. 권지희. (2004). 조선후기 십장생도의 상징성과 조형성에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김민경, 박순천. (2012). 십장생도를 응용한 텍스타일 디자인 개발 연구. 조형미술 논문집, 12(2), 1-13.
  3. 김정은. (2015). 십장생도의 상징과 생명사상. 한국민화, 6, 6-40.
  4. 박정민. (2014). 십장생도를 활용한 패션소품디자인. 성균관대학 대학원 석사학위 논문.
  5. 백선수. (2008), 테셀레이션 원리 지도를 위한 프로그램 개발 및 적용 사례. 학습자중심교과교육연구, 8(2), 203-229.
  6. 손아란. (2005). 테셀레이션을 적용한 십장생 패턴 디자인 연구. 동아대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 신현용, 유익승, 문태선, 신기철, 신실라. (2015). 수학 in 디자인. 서울:교우사.
  8. 이은숙. (2015). 십장생 소재를 이용한 디자인 표현 지도 방안. 서울교육대학 대학원 석사학위논문.
  9. 이하정, 이상은. (2010). 조선후기 유물에 나타난 십장생문의 조형성 분석 : 자수품을 중심으로. 한국의상디자인학회지, 12(1), 131-139.
  10. 임병숙, 조진숙. (2013). 전통 박쥐문양을 활용한 남성 패션상품 디자인 개발 -테셀레이션 배치법 및 클림트 작품의 색채 활용을 중심으로. 패션 비즈니스, 17(2), 95-116.
  11. 임현숙. (1999). 테셀레이션(tessellation)을 응용한 패턴 디자인 연구: 에셔(M.C. Escher)의 작품을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 장애란, 현명관. (2016). 제주도 효제문자도 도상을 활용한 테셀레이션 기법의 텍 스타일 패턴디자인 개발. 복식, 66(8), 78-97. https://doi.org/10.7233/jksc.2016.66.8.078
  13. 차임선, 원윤경. (2015). 테셀레이션에 의한 한국전통 디자인'금문(錦紋)'의 변용 연구, 브랜드디자인학연구, 13(3), 273-284.
  14. 채승진, 전경민. (2011). 기본도형 패턴과 테셀레이션 학습을 통한 어린이들의 인지 능력 향상. 기초조형학연구, 12(5), 553-566.
  15. 황현주, 전성수, 김흥숙. (2017). 테셀레이션의 미술교육적 적용 방안 연구. 미술교육논총, 21(3), 217-246.
  16. Beyer, J. (1999). Designing tessellations: the secrets of interlocking patterns. Illinois: Contemporary Books.
  17. Grunbaum, B. & Shephard, G. C. (2016). Tilings and patterns. New York: W. H. Freeman and Company.
  18. Seymour, D. & Briton, J. (1990). Introduction to tessellation. Palo Alto: Dale Seymour Publications.