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Effects of Service Qualities Perceived by the Pilates Users on Their Reuse Intention: A Study on Mediating Effect of Functional and Emotional Values

필라테스 이용자가 지각한 서비스 품질이 이용자의 재이용의도에 미치는 영향: 기능적 가치와 감정적 가치의 매개효과 연구

  • Jeong, Nan-hee
  • 정난희 (구미대학교 스포츠건강관리과)
  • Received : 2021.01.04
  • Accepted : 2021.01.27

Abstract

This study is aimed to investigate the effects of perceived value of the users in the relationship between service qualities of the Pilates training centers, which has been recently increasing, and their reuse intention. A survey research was conducted with 487 users who used the Pilates training centers and collected data were analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 programs. The analysis results are as follows. First, service qualities perceived by the Pilates users including external service, quality of trainers, training program, and tuition fee showed significant impact on reuse intention, positively. Second, service qualities perceived by the Pilates users including external service, quality of trainers, training program, and tuition fee showed significant impact on both functional and emotional values, positively. Third, functional and emotional values perceived by the Pilates users showed significant impact on reuse intention, positively. Fourth, significant mediating effect of functional value was found in the relationship between service qualities of the Pilates training centers, which were external service, quality of trainers, training program, and tuition fee, and reuse intention. Fifth, significant mediating effect of emotional value was found in the relationship between service qualities of the Pilates training centers including training program and tuition fee, and reuse intention.

본 연구는 최근 증가하고 있는 체육활동 종목으로 필라테스 교육 시설의 서비스 품질과 재이용의도 간의 관계에서 이용자의 지각된 가치의 영향을 파악하고자 한다. 본 연구는 필라테스 센터를 이용하는 이용자 487명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 수집된 자료는 SPSS 23.0, AMOS 23.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 필라테스 이용자가 지각한 서비스 품질인 외적서비스, 학원강사자질, 교육프로그램, 학원수강료는 모두 재이용의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 필라테스 이용자가 지각한 서비스 품질인 외적서비스, 학원강사자질, 교육프로그램, 학원수강료는 모두 기능적 가치와 감정적 가치에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 필라테스 이용자가 지각한 기능적 가치와 감정적 가치는 재이용의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 기능적 가치의 매개효과를 살펴보면, 필라테스 교육 시설의 서비스 품질인 외적서비스, 학원강사자질, 교육프로그램, 학원수강료와 재이용의도 간의 관계에서 모두 기능적 가치의 유의한 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 감정적 가치의 매개효과를 살펴보면, 필라테스 교육 시설의 서비스 품질인 교육프로그램, 학원수강료와 재이용의도 간의 관계에서 감정적 가치의 유의한 매개효과가 있는 것으로 나타났다.

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