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Structural Analysis of University Students' Entrepreneurship, Entrepreneurial Self-efficacy, and Entrepreneurial Intention

대학생의 기업가정신, 창업자기효능감, 창업의지 간 구조분석

  • Lee, Jong-Hun
  • 이종훈 (진성논문통계연구소)
  • Received : 2021.01.10
  • Accepted : 2021.02.02

Abstract

The purpose of this study was to establish entrepreneurship(risk taking, proactiveness, innovativeness), entrepreneurial self-efficacy, and entrepreneurial intention as a structural equation model to confirm the entrepreneurial intention of university students. In order to achieve the purpose of this study, 449 students from 3 university students in Gyeonggi-do were studied, and data analysis was conducted with SPSS 23.0 and AMOS 23.0 statistical programs. The results of the empirical analysis are as follows: First, Among university students' entrepreneurship, proactiveness was not statistically significant to entrepreneurial intention but, risk taking and innovativeness have been identified as having a direct impact. Second, University students' entrepreneurial self-efficacy directly affects entrepreneurial intention. Third, risk taking and innovativeness were statistically significant, but proactiveness was not affected. Finally, through the mediating of entrepreneurial self-efficacy, risk taking effects were fully sold to entrepreneurial intention, and innovativeness was partially sold to entrepreneurial intention. Based on the results of this study, the way to enhance university students' entrepreneurial intention is to develop programs that can improve their entrepreneurial self-efficacy and apply them actively to university education. In particular, university students need mentoring support from on-site entrepreneurial experts and internship education support to increase risk taking and innovativeness as prospective founders. The government can lead to entrepreneurial behavior when economic and institutional support precedes university students to recover from their initial entrepreneur.

본 연구는 대학생의 창업의지를 확인하기 위하여 기업가정신(위험감수성, 진취성, 혁신성), 창업자기효능감, 창업의지를 구조방정식모델로 설정하여 실증분석 하는데 그 목적을 두었다. 본 연구목적을 달성하고자 경기도 소재 3개 대학생 449명을 대상으로, 자료분석은 SPSS 23.0, AMOS 23.0 통계프로그램으로 실증분석을 하였다. 분석결과, 첫째 대학생의 기업가정신 중에서 진취성은 창업의지에 통계적으로 직접 영향이 나타나지 않았지만, 위험감수성, 혁신성은 직접 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 대학생의 창업자기효능감은 창업의지에 직접 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 위험감수성, 혁신성은 창업자기효능감에 통계적으로 직접영향이 나타났지만, 진취성은 직접 영향이 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 창업자기효능감을 매개로 위험감수성은 창업의지에 완전매개효과, 혁신성은 창업의지에 부분매개효과가 나타났다. 본 연구결과를 토대로 대학생의 창업의지를 고양하기 위한 방법은 우선 대학에서 창업자기효능감 향상할 수 있는 프로그램을 개발하고, 이를 적극적으로 대학 교육에 적용하는 것이다. 특히 대학생은 예비 창업자로서 위험감수성, 혁신성을 고취할 수 있도록 대학에서 현장 스타트업 전문가의 멘토지원, 인턴십 교육지원이 필요하다. 정부는 대학생이 초기 창업에 실패하더라도 이를 회복할 수 있도록 경제적·제도적 지원이 선행될 때 창업행동으로 이어질 수 있음을 확인하였다.