DOI QR코드

DOI QR Code

Documentary Narrative Strategies by Platform: Focusing on

플랫폼에 따른 다큐멘터리 서사전략 연구: 를 중심으로

  • Kwon, Sang-Jung ;
  • Chang, Woo-Jin
  • 권상정 (아주대학교 라이프미디어협동과정) ;
  • 장우진 (아주대학교 미디어학과)
  • Received : 2021.01.19
  • Accepted : 2021.02.19

Abstract

Documentaries based on facts not only contain the spirit of that era but have been transformed in various ways according to changes in technologies and media. This study analyzed under the premise that the original documentary of YouTube plays a role in representing the characteristics of the medium. YouTube's original documentary is released on YouTube and then re-edited and released as a documentary film, and has the same shooting source, and is edited and described differently depending on whether it is a YouTube or a movie. This is the content that can confirm the media differences between YouTube documentary and documentary film. The cinema version shows the difference in that the narrative is developed using third-person narration and subtitles, mainly for handheld shooting and smooth editing, and the YouTube version is developing the narrative centering on audio-centric rough editing, interviews and background music. Through this, it can be seen that the YouTube version reinforces intimacy through a personal and direct expression method, while the cinema version reinforces objectivity through an official and indirect expression method.

사실에 기반한 다큐멘터리는 그 시대의 정신을 담고 있을 뿐 아니라 기술과 매체의 변화에 따라 다양하게 변모해왔다. 본 연구는 유튜브의 오리지널 다큐멘터리가 매체의 특징을 대변하는 역할을 하고 있다는 전제하에 를 분석했다. 유튜브 오리지널 다큐멘터리 는 유튜브에서 공개된 후 다큐멘터리 영화로 재편집해 개봉, 동일한 촬영 소스를 가지고 유튜브냐 영화냐에 따라 다르게 편집, 서술되고 있어 유튜브 다큐멘터리와 다큐멘터리 영화의 매체적 차이점을 확인할 수 있는 콘텐츠이다. 영화관 버전은 핸드헬드 촬영과 매끄러운 편집 위주로 3인칭 내레이션과 자막을 활용해 서사를 전개하고 있으며 유튜브 버전은 오디오 중심의 거친 편집, 인터뷰와 배경음악을 중심으로 서사를 전개하고 있다는 차이점을 보였다. 이를 통해 유튜브 버전은 개인적이고 직접적인 표현 방식을 통해 친밀감을 강화하는 반면 영화관 버전은 공식적이며 간접적인 표현 방식을 통해 객관성을 강화하고 있음을 확인할 수 있다.

References

  1. http://www.dt.co.kr/contents.html?article_no=2020110402100931054001&ref=naver
  2. 한석희, "국내에서 제작된 인기 YouTube 채널 분석," 한국인터넷방송통신학회논문지, 제18권, 제2호, pp.11-17, 2018.
  3. 성윤아, "한일 인기 유튜브 콘텐츠의 특징-운영 주체와 콘텐츠 분야별 데이터 비교분석," 한국융합학회논문지, 제11권, 제2호, pp.167-174, 2020.
  4. http://it.chosun.com/site/data/html_dir/2017/04/27/2017042785040.html
  5. 변현진, "유튜브 콘텐츠의 제작.이용 환경 특성과 인기채널 분석 및 함의점 고찰," 조형미디어학, 제21권, 제4호, pp.227-239, 2018.
  6. 최정은, "뮤지엄 유튜브 채널과 콘텐츠 현황 분석 및 활용방안 연구," 기초조형학연구, 제20권, 제5호, pp.640-662, 2019.
  7. 정민아, "유튜브 역사 다큐멘터리 연구-백년전쟁을 중심으로," 영화연구 58호, pp.397-425, 2013.12.
  8. http://www.ohmynews.com/NWS_Web/View/at_pg.aspx?CNTN_CD=A0002020673
  9. 이규정, "플랫폼 차이에 따른 다큐멘터리 영상 재현의 차별화에 관한 연구," 영화연구, 제68호, pp.123-152, 2016.
  10. 이종수, 포스트 텔레비전 시대의 다큐멘터리 트렌드, 커뮤니케이션북스, 2015.
  11. 에릭 바누, 세계다큐멘터리 영화사, 다락방, 2000.
  12. 이기중, "로버트 플래허티의 <북극의 나누크>의 제작과정과 인류학적 의미 연구," 한국문화인류학, 제37권, 제2호, pp.114-138, 2004.
  13. 빌 니콜스, 다큐멘터리 입문, 한울아카데미, 2005.
  14. 김진수, "유튜브 플랫폼의 변천 양상 연구," 한국문화기술, 제24권, pp.61-91, 2018.
  15. 유승관, 박창희, 홍종배, "시청자참여프로그램 내용분석 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제1호, pp.146-153, 2012.
  16. 김진수, "유튜브 플랫폼의 변천 양상 연구," 한국문화기술, 제24권, pp.61-91, 2018.
  17. 이선희, 온라인 동영상 제공 서비스(OTT) 이용 행태분석, 정보통신정책연구원, 2018.
  18. 전병준, 최동길, "분절화 콘텐츠 시장의 등장과 E-비지니스," e-비지니스연구, 제11권, 제5호, pp.143-163, 2010.
  19. 김현숙, 문재철, "스낵 영상 콘텐츠의 표현 방식," 애니메이션연구, 제14권, 제3호, pp.234-249, 2018.
  20. 최영송, "들뢰즈의 다큐멘터리 이미지 빌니콜스의 양식론 비판을 중심으로," 한국방송학보, 제28권, 제1호, pp.245-280, 2014.
  21. 권상정, 장우진 "UHD TV휴먼다큐멘터리 서사전략:<순례-집으로 가는 길>을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제19권, 제11호, pp.516-526, 2019.
  22. 세일라 커런 버나드, 다큐멘터리 스토리텔링, 커뮤니케이션북스, 2009.