DOI QR코드

DOI QR Code

온라인 식료품 소비자의 그림자노동인식이 모바일 쇼핑회피와 전환행동에 미치는 영향

Impacts of e-Grocery Consumers' Shadow Work on Mobile Shopping Avoidance and Switching Behavior

  • 박상철 (대구대학교 경영학과) ;
  • 김종욱 (성균관대학교 경영전문대학원)
  • Sang Cheol Park (Department of Business Administration, Daegu University) ;
  • Jong Uk Kim (School of Management, Sungkyunkwan University)
  • 투고 : 2021.08.05
  • 심사 : 2021.11.02
  • 발행 : 2021.11.30

초록

코로나19는 소비자의 소비패턴을 비대면 방식으로 전환시켰다. 소비패턴이 디지털화되면서 소비자는 자신이 스스로 해야 하는 일들이 수반되는 이른바 그림자노동을 수행하는 것이 일상이 되었다. 온라인 식료품 서비스 이용 과정에서 소비자가 그림자노동을 인식한다면, 이는 온라인 쇼핑 회피는 물론 다른 채널로의 전환에도 영향을 줄 수 있다. 이에 본 연구에서는 소비자의 그림자노동인식이 모바일 쇼핑회피와 채널전환의도에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하고자 한다. 본 연구는 식료품 구독 서비스 경험이 있는 소비자 283명을 대상으로 온라인 설문조사를 통해 연구자료를 수집하고 PLS 분석을 통해 그림자노동인식에 대한 효과를 검증하였다. 분석결과, 사용자의 그림자노동인식은 모바일 쇼핑회피는 물론 채널전환의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모바일 쇼핑회피 또한 채널 전환의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 그림자노동 관련 연구와 모바일 쇼핑 서비스관련 연구분야에 학문적 기여가 가능하며, 플랫폼 및 큐레이션 기업에 실무적 시사점을 제안할 수 있다.

In nowadays, Covid-19 has transformed patterns of consumers' behavior into a non-face-to-face mode. As the patterns of consumption have been digitalized, it has become a daily routine for consumers who perform so-called shadow work, which involves unpaid jobs that they have to do by themselves. In mobile grocery service context, consumers' shadow work could lead to shopping avoidance as well as switching toward other shopping channels. Thus, this study is to examine how consumers' perception of shadow work affect mobile shopping avoidance and switching intention toward other shopping channels. This study collected 283 survey data from online respondents who have experience on subscription services for ordering groceries in online. We also tested our research model by using partial least squares. Based on our results, this study has found that the perception of shadow work had a positive effect on mobile shopping avoidance as well as switching intention. We expect that our findings could contribute to relevant research on shadow work and suggest practical implications for digital platforms dealing with subscription business models

키워드

참고문헌

  1. 김창근, 유병준, 이재환, "소비자 특성에 따른 가격 촉진 효과에 대한 실증연구: 플랫폼 구독경제를 중심으로", Information Systems Review, 제22권, 제3호, 2020, pp. 143-156. https://doi.org/10.14329/isr.2020.22.3.143
  2. 박상철, 류성열, "맥도날디제이션 관점에서 본 SST사용자의 그림자노동", 인터넷전자상거래연구, 제20권, 제1호, 2020, pp. 99-105.
  3. 박상철, 이웅규, "근거이론을 활용한 멀티채널 사용자의 크로스오버 쇼핑행동 이해", Information Systems Review, 제19권, 제13호, 2017, 179-199. https://doi.org/10.14329/isr.2017.19.3.179
  4. 박상철, 이웅규, "문헌고찰을 위한 근거이론방법의 활용: 디지털환경에서의 그림자노동 개념 도출", 지식경영연구, 제20권, 제2호, 2019, pp. 183-195. https://doi.org/10.15813/KMR.2019.20.2.009
  5. 박상철, 이웅규, 고준, 류성열, "디지털 기술환경에서의 그림자 노동 메커니즘 규명연구", 경영학연구, 제49권, 제1호, 2020, pp. 31-50.
  6. 박현길, "구독경제 Subscription Economy", 마케팅, 제53권, 제7호, 2019, pp. 32-44.
  7. 삼정KPMG 경제연구원, 디지털구독경제 트렌드와 비즈니스기회, 통권 제75호, 2021.
  8. 이은경, 전중옥, "소비자의 습관적 구매행동의 유형화에 관한 연구", 한국심리학회지: 소비자.광고, 제18권, 제4호, 2017, pp. 563-585.
  9. 이항, 김준환, "구독서비스를 통한 HMR 제품구매에 있어 소비가치가 소비자태도에 미치는 영향", 디지털융복합연구, 제18권, 제9호, 2020, pp. 71-79. https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.9.071
  10. 장현용, 박상철, 고준, "온라인 교육 수용 환경에서 시니어들의 디지털행동 이해: 근거이론적용", 지식경영연구, 제21권, 제2호, 2020, 77-100. https://doi.org/10.15813/KMR.2020.21.2.005
  11. 하홍열, "디지털 관계회피의도의 다차원적 측정요인에 대한 연구", 고객만족경영연구, 제17권, 제4호, 2015, pp. 23-41.
  12. 홍진표, 오원석, "전자책 무제한 정액제의 소비자 이용행태분석: 가격제 선택과 구독갱신, 그리고 전자책 구매에 관하여", Information Systems Review, 제22권, 제1호, 2020, pp. 91-111.
  13. 황의록, 신영칠, "시간/노동절약 수단의 활용에 미치는 요인에 관한 연구", 소비자학연구, 제4권, 제1호, 1993, pp. 109-129.
  14. Andrews, C. K., The overworked consumer: Self-checkouts, supermarkets, and the do-it-yourself economy, Lanham: Lexington Books., 2019.
  15. Ashley, C., Noble, S., Donthu, N., and Lemon, K., "Why customers won't relate: Obstacles to relationship marketing engagement," Journal of Business Research, Vol.64, No.7, 2011, pp. 749-756.
  16. Bhattacherjee, A. and S. C. Park, "Why end-users move to the cloud: A migration-theoretic analysis", European Journal of Information Systems, Vol.23, No.3, 2014, pp. 357-372. https://doi.org/10.1057/ejis.2013.1
  17. Bhattacherjee, A., "Understanding information systems continuance: An expectation-confirmation model," MIS Quarterly, Vol.25, No.3, 2001, pp. 351-370. https://doi.org/10.2307/3250921
  18. Chin, W. W., "The partial least squares approach to structural equation modelling", Modern Methods for Business Research, Vol.295, No.2, 1998, pp. 295-336.
  19. Dijkstra, T. K. and J. Henseler, "Consistent partial least squares path modeling", MIS Quarterly, Vol.39, No.2, 2015, pp. 297-316. https://doi.org/10.25300/MISQ/2015/39.2.02
  20. Fornell, C. and D. F. Larker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1, 1981, pp. 39-50.
  21. Gefen, D. and D. Straub, "A practical guide to factorial validity using Pls-Graph: Tutorial and annotated example", Communications of AIS, Vol.16, No.25, 2005, pp. 91-109.
  22. Gregoire, Y., T. M. Tripp, and R. Legoux, "When customer love turns into lasting hate: The effects of relationship: Strength and time on customer revenge and avoidance", Journal of Marketing, Vol.73, No.6, 2009, pp. 18-32. https://doi.org/10.1509/jmkg.73.6.18
  23. Hair, J. F., T. M. Hult, C. M. Ringle, and M. Sarstedt, A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling, Thousand Oakes., 2017.
  24. Hand, C., R. F. Dall'Olmo, P. Harris, J. Singh, and R. Rettie, "Online grocery shopping: The influence of situational factors", European Journal of Marketing, Vol.43, No.9/10, 2009, pp. 1205-1219. https://doi.org/10.1108/03090560910976447
  25. Hansen, T., "Consumer adoption of online grocery buying: A discriminant analysis", International Journal of Retail & Distribution Management, Vol.33, No.2, 2005, pp. 101-121. https://doi.org/10.1108/09590550510581449
  26. Hardin, A. M. and C. A. Looney, "Myopic loss aversion: Demystifying the key factors influencing decision problem framing", Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.117, No.2, 2012, pp. 311-331. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2011.11.005
  27. Henseler, J., C. M. Ringle, and M. Sarstedt, "A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.43, No.1, 2015, pp. 115-135. https://doi.org/10.1007/s11747-014-0403-8
  28. Hubert, M., M. Blut, C. Brock, C. Backhaus, and T. Eberhardt, "Acceptance of smartphone based mobile shopping: Mobile benefits, customer characteristics, perceived risks, and the impact of application context", Psychology & Marketing, Vol.34, No.2, 2017, pp. 175-194. https://doi.org/10.1002/mar.20982
  29. Huws, U., "The hassle of housework: digitalization and the commodification of domestic labour", Feminist Review, Vol.123, No.1, 2019, pp. 8-23. https://doi.org/10.1177/0141778919879725
  30. Ivan, I., Shadow Work, Salem, New Hampshire and London: Marion Boyars, 1981.
  31. Kahneman, D. and A. Tversky, "Prospect theory: An analysis of decisions under risk", Econometrica, Vol.47, No.2, 1979, pp. 263-291. https://doi.org/10.2307/1914185
  32. Kahneman, D., J. L. Knetsch, and R. Thaler, "The endowment effect, loss aversion, and status-quo bias", Journal of Economic Perspectives, Vol.5, Winter, 1991, pp. 193-206. https://doi.org/10.1257/jep.5.1.193
  33. Kim, S. S. and J. Y. Son, "Out of dedication or constraints? A dual model of post-adoption phenomena and its empirical test in the context of online services", MIS Quarterly, Vol.33, No.1, 2009, pp. 49-70. https://doi.org/10.2307/20650278
  34. Lambert, C., Shadow Work: The Unpaid, Unseen Jobs That Fill Your Day, Berkeley, CA, Counterpoint, 2015.
  35. Limayem, M., Hirt, S. G., and Cheung C. M. K., "How habit limits the predictive power of intention: The case of information systems continuance," MIS Quarterly, Vol.31, No.4, 2007, pp. 705-737. https://doi.org/10.2307/25148817
  36. Looney, C. A. and A. M. Hardin, "Decision support for retirement portfolio management: Overcoming myopic loss aversion via technology design", Management Science, Vol.55, No.10, 2009, pp. 1688-1703. https://doi.org/10.1287/mnsc.1090.1052
  37. Maier, C., S. Laumer, J. B. Thatcher, H. Sun, C. Weinert, and T. Weitzel, "Social networking site use resumption: A model of return migration", Journal of the Association for Information Systems, Vol.22, No.4, 2021, pp. 1037-1075. https://doi.org/10.17705/1jais.00688
  38. Noble, S. M. and J. M. Phillips, "Relationship hindrance: Why would consumers not want a relationship with a retailer?", Journal of Retailing, Vol.80, No.4, 2004, pp. 289-303. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2004.10.005
  39. Palm, M., Technologies of consumer labor: A history of self-service, New York, NY: Routledge, 2017.
  40. Park, S. C. and S. Y. Ryoo, "An empirical investigation of end-users' switching toward cloud computing: A two factor theory perspective", Computers in Human Behavior, Vol.29, No.1, 2013, pp. 160-170. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.07.032
  41. Ryoo, S. Y. and S. C. Park, "Antecedents and consequences of digital shadow work in mobile shopping apps context", Sustainability, Vol.13, No.14, 2021, pp. 1-11.
  42. Wolfswinkel, J. F., E. Furmueller, and C. P. M. Wilderom, "Using grounded theory as a method for rigorously reviewing literature", European Journal of Information Systems, Vol.22. No.1, 2013, pp. 45-55.