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The Influencing Factors and Moderating Factors on Intention to Continuously Use Car-Hailing Mobility Service

차량호출 모빌리티 서비스 지속이용의도의 영향요인 및 조절요인 연구

  • Ae Ri Lee (Department of Business Administration, Sangmyung University)
  • Received : 2021.08.05
  • Accepted : 2021.10.12
  • Published : 2021.11.30

Abstract

Mobility services are rapidly developing along with information and communication technology (ICT) innovation. Recently, the on-demand mobility platform market is growing, and an environment is provided in which users can call services more conveniently and check the connection status in real time using smartphones. This study investigates the current status of users' perceptions and experiences of car-hailing mobility services such as KAKAO Taxi and UT Taxi, and it analyzes the factors affecting the intention to continuously use the car-hailing service, focusing on environmental and instrumental benefits and trust in driver and platform. In particular, this study examines whether the significance of the relationship between influencing factors and continuous use intention could vary depending on the degree of innovativeness and ICT utilization. The results of this study showed that perceived benefits (environmental benefits and convenience and economic instrumental benefits) and trust in driver had significant effects on increasing trust in platform. It was analyzed that the higher the trust in platform, the higher the intention to continuously use the car-hailing service. Furthermore, the influence of perceived environmental benefits and economic benefits on the trust in platform was different depending on the degree of individual innovativeness, and the influence of convenience and economic benefits on the trust in platform varied depending on the degree of ICT utilization. Referring to the results of this study, mobility service providers can better understand the current status of users' perceptions and trust for car-hailing services, and implement service promotion strategies suitable for individual characteristics.

정보통신기술(ICT) 혁신과 함께 모빌리티(Mobility) 서비스가 빠르게 발전하고 있다. 최근 사용자의 수요에 맞는 온디맨드(On-demand)형 모빌리티 플랫폼 시장이 성장세에 있으며, 스마트폰을 활용하여 사용자들이 보다 편리하게 서비스를 호출하고 실시간으로 연결 상황을 확인하며 이용할 수 있는 환경이 제공되고 있다. 본 연구에서는 카카오 택시, UT 택시 등과 같은 차량호출 모빌리티 서비스를 중심으로 이에 대한 사용자의 인식과 경험 현황을 조사하고, 차량호출서비스의 지속사용의도에 대한 영향요인을 환경적/도구적 혜택과 드라이버/플랫폼에 대한 신뢰에 초점을 두고 분석하였다. 특히, 본 연구는 혁신성과 ICT 활용정도에 따라서 이들 영향력 관계가 달라질 수 있는지 분석하였다. 연구 결과, 인지된 혜택(환경적 혜택, 편리성 및 경제성의 도구적 혜택)과 드라이버에 대한 신뢰가 플랫폼에 대한 신뢰를 높이는데 유의한 영향을 미쳤고, 플랫폼에 대한 신뢰가 높으면 차량호출서비스의 지속사용의도가 증가하는 것으로 분석되었다. 또한 개인의 혁신성 정도에 따라 인지된 환경적 혜택과 경제성 혜택이 플랫폼 신뢰도에 미치는 영향력이 다르게 나타났고, ICT 활용정도에 따라서 편리성 및 경제성 혜택의 플랫폼 신뢰도에 대한 영향력이 다르게 나타났다. 본 연구 결과를 참조하여, 모빌리티 서비스 제공자들은 차량호출서비스에 대한 사용자들의 인식과 신뢰도의 현주소를 파악하고 개인의 특성에 맞는 서비스 홍보 전략을 구사할 수 있을 것이다.

Keywords

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