DOI QR코드

DOI QR Code

A Qualitative Study of the Young Children's Perception of Faith

유아가 인식하는 신앙에 관한 질적 연구

  • Received : 2020.08.27
  • Accepted : 2020.09.29
  • Published : 2020.09.30

Abstract

This study attempts to suggest the direction of Christian education for young children by analyzing concepts related to how they understand the faith. For this purpose, this researcher conducted interviews of seventeen young children who had not yet entered elementary school. Answers to ten interview questions were analyzed and research participants' understandings of belief and church were identified. The results have shown that participants consider faith to be religious practices such as prayer, praise and worship, the practice of good conduct, the key to heaven and providing direction and mission for their lives. Participants also revealed the acquisition and internalization of biblical knowledge and theological terms and listed parents, ministers or friends as the important role models of faith. They recognized the church as a place where religious practices are performed, where spiritual joy is felt and where pleasure is experienced because they do things they like. It is expected that these results would be used as the basis for future research regarding young children's faith and as the principles of the practice of it.

본 연구의 목적은 유아가 이해하는 신앙의 의미를 발견하여 유아기 신앙교육의 방향을 제언하는 것이다. 이러한 목적을 위해 본 연구에서는 초등학교 입학 전인 유아 17명을 면담하였다. 10개의 면담 질문을 통하여 유아들이 이해하는 '믿음'과 '교회'의 의미를 분석하였다. 연구 결과, 유아들은 믿음을 기도, 찬양, 예배 등의 종교적 행위, 선행의 실천, 천국에 들어가는 열쇠 그리고 하나님을 섬기는 방법과 사명을 제시하는 방향타로 이해했다. 면담 중 유아들은 풍부한 성경 지식을 드러냈고 신학적 용어도 사용하는 모습을 보였으며, 부모, 사역자 또는 친구를 신앙의 모델로 선택했다. 유아들의 교회에 대한 생각은 종교적 행위를 하는 곳, 영적인 기쁨이 있는 곳 그리고 자신이 좋아하는 일로 만족을 느낄 수 있는 곳이었다. 본 연구의 결과가 유아 신앙과 관련된 후속연구의 기초자료 및 유아 신앙교육을 위한 실천에 활용되기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 고원석 (2007). 아동들에게 죄와 구원을 어떻게 가르칠 것인가? 신학적 의미와 경험적 관찰간의 비판적 대화. 기독교교육논총, 15, 131-170.
  2. 김국환 (2006). 신앙발달과 기독교교육. 서울: 기독한교.
  3. 김성원 (2020). 유아 신앙 형성에 관한 탐색전 질적 연구: 교회교육 전문가들이 인식한 유아 신앙. 신학과 실천, 68, 411-449.
  4. 김정신 (2002). 유아를 위한 영성교육의 홀리스틱 방향 탐색. 홀리스틱교육연구, 6(1), 29-49.
  5. 김정신 (2004). 영성지향 유아교육의 목적 설정을 위한 연구. 유아교육연구, 24(2), 107-133.
  6. 민시인.김미숙 (2011). 기독교 유아의 신앙생활에 관한 문화기술 연구: 유아부 예배와 자모실을 중심으로. 신앙과 학문, 16(4), 75-106.
  7. 성미영 외 (2017). 아동관찰 및 행동연구. 서울: 학지사.
  8. 양금희 (2008). 영유아의 하나님 이해와 기독교 유아교육의 방향. 장신논단, 32, 111-153.
  9. 유선희 (2013). 어린이에게 영성은 존재하는가?. 신학논단, 71, 169-202.
  10. 이영주.엄정애 (2008). 부모의 하나님 개념과 신앙생활 및 양육태도가 유아의 하나님 개념에 미치는 영향. 유아교육연구, 28(1), 91-119.
  11. 장화선 (1999). 신앙면담을 통한 교회 어린이교육에 관한 연구. 기독교교육논총, 4, 279-298.
  12. 장화선 (2002). 어린이 신앙발달에 관한 연구. 기독교교육논총, 8, 155-185.
  13. 장화선 (2011). 어린이 신앙교육 길라잡이. 서울: 생명의 양식.
  14. 정정미 (2010). 유아영성의 이해와 그 교육적 적용에 관한 고찰. 기독교교육정보, 27, 383-403.
  15. 주연수 (2019). 영.유아기 영성함양을 위한 기독교적 형성교육. 기독교교육논총, 58, 243-283.
  16. 황해익.최혜진.권유선 (2019). 아동관찰 및 행동연구(2판). 고양: 공동체.
  17. Beckwith, I. (2004). Postmodern children's ministry: Ministry to children in the 21st century. Grand Rapids, MI: Zondervan.
  18. Beers, V. B. (1986). Teaching theological concepts to children. In R. E. Clark, J. Brubaker, & R. B. Zuck(Eds.), Childhood education in the church (363-379). Chicago: Moody Press.
  19. Hay, D., & Nye, R. (2011). 어린이 영적 세계의 탐구. 유명복 역. 서울: 대서 (원저 2006 출판).
  20. Heller, D. (1986). The children's God. Chicago: The University of Chicago Press.
  21. Kim, S. W. (2007). A study of the relationship between children's God concept and specified parental predictors, and the difference in children's God concept across age groups (Unpublished Doctoral Dissertation). Southwestern Baptist Seminary, Fort Worth, TX.
  22. Seidman, I. (2015). 질적 연구 방법으로서의 면담. 박해준.이승연 공역. 서울: 학지사. (원저 2009 출판)
  23. Self, M. M. (1986). Understanding fours and fives. In R. E. Clak, J. Brubaker, & R. Zuck(Eds.). Childhood education in the church (109-124). Chicago: Moody Press.
  24. Stonehouse, C., & May, S. (2010). Listening to children on the spiritual journey: Guidance for those who teach and nurture. Grand Rapids, MI: Baker Academic.
  25. Tamminen, K. et al. (1988). The religious concepts of preschoolers. In D. Ratcliff(Ed.), Handbook of preschool religious education (59-81). Birmingham, AL: Religiousn Education Press.
  26. Wilhoit, J. (1991). Christian education: The search for mearning(2nd ed.). Grand Rapids, MI: Baker Book House.