Abstract
The author conducted a records research named 'daily life and records.' The purpose of the research was to find an archive, if possible, that would be effective in promoting exchange and cooperation among people in their daily lives, and to distinguish what type of archive it would be, as well as how to let it naturally take place in their ordinary lives. For 4 months (August-December 2019) with 100 college students in their 20s, trial and error were repeated. There was no separate laboratory for the research, and it used regular school hours at universities. Although it is true that there was a control through power by the college system, the plot was centered on the sunshine policy. To human being there is a voluntary and positive attitude. If anyone begins to take this attitude it is difficult to stop such action. Through emotional support, this voluntary action was encouraged to take root. The experiment was an attempt to doubt the obvious, and to search for something new. From afar, this may seem irrelevant to archives. However, for the author who is a professional archivist, it was a time of records through control by Records principles. By organizing into a form of story, its archival implications are observed.
'일상생활과 기록'이라는 이름으로 기록실험을 수행했다. 일상에서 사람들 간에 교류와 협력을 증진시키는 데에 효과가 있는 아카이브가 가능하다면 그것은 어떤 계열의 아카이브일 수 있을까, 어떻게 해야 일상생활에 간편하게 자리를 잡을 수 있을까 하는 것이 목적이었다. 그것은 미시적이고 일상적인 기록세계에 대한 탐구였다. 100명의 20대 대학생들과 4개월 동안(2019.9~12) 시행착오를 반복했다. 따로 실험실을 차린 것은 아니었다. 대학에서 정규적으로 개설하는 교과시간을 활용했다. 대학 제도에서 강제되는 권력적 통제가 있었던 것은 사실이지만, 줄거리는 햇볕정책이었다. 인간에게는 자발적이고 긍정적인 태도가 있다. 누구라도 이런 태도를 취하기 시작하면 그 행동을 막기는 쉽지 않다. 정서적 지원을 통해 자발성이 싹트기를 노력했다. 실험은 당연한 것들에 의문을 품고 새로운 것을 찾아보는 시도이다. 멀리서보면 아카이브와 거리가 있어 보일지도 모르겠다. 그러나 직업적 아키비스트의 한 사람으로 기록학적 원리로 통제하면서 수행한 기록시간이었다. 이야기 형식으로 정리해 기록학적 함의를 살펴본다.