DOI QR코드

DOI QR Code

An Exploratory Study on Social Presence in Synchronous Distance Course : Focused on the Cases of Christian Education Classes

실시간 화상 수업에서의 사회적 실재감 탐색 : 기독교교육 수업 사례를 중심으로

  • Received : 2020.11.30
  • Accepted : 2020.12.26
  • Published : 2020.12.31

Abstract

The purpose of this study is to identify the degree of social presence perceived by students and to explore the factors that have affected it after practicing Christian Education classes as synchronous distance course due to Covid-19. It is also to suggest effective ways in the aspects of the design and operation to improve social presence. In order to measure social presence and derive influencing factors, research related to synchronous distance class and social presence is summarized through literature review. The researchers also surveyed 58 students in three courses of Christian education major at a University in Gyeonggi-do and conducted in-depth interviews with 6 students. The main findings are as follows: First, the sense of social presence was moderate, the emotional bond was the lowest by sub-factor, the open communication, the sense of community was moderate, and the mutual support and concentration were the highest. Second, factors that had a positive impact on the sense of social reality were group activities, selfintroduction activities, active participation in classes, mutual communication such as Q & A or response to peer learners' opinions during lectures by professors, questions, feedback, etc, and having a smaller number of students. Factors that had a negative impact on the perception of social presence were lack of private conversations, poor participation in classes, lack of communication with each other, and difficulty concentrating. The causes of these negative factors were technical problems and limitations arising from zoom, inconvenience and distracting surroundings, lack of time, and psychological awkwardness. Reflecting the results of the study, orientation to effective synchronous distance course, guidance on smooth communication methods, strengthening the role of professors to promote learning, strengthening group activities and learner-centered activities, and proposing a smaller scale of students were ways that are offered to improve the sense of social presence in synchronous distance courses.

본 연구는 코로나 19로 인해 기독교교육 전공 수업을 실시간 화상 수업으로 실행한 후, 학생들이 인식한 사회적 실재감의 정도와 여기에 영향을 끼친 요인을 파악하고, 이를 바탕으로 사회적 실재감 향상을 위한 수업의 설계, 운영 방안을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 실시간 화상 수업과 사회적 실재감과 관련 있는 연구들을 문헌연구를 통해 정리하고, 사회적 실재감을 측정하고 영향 요인을 도출하기 위해 경기도 소재 A 대학교 기독교교육 전공 수업 3강좌의 수강생 58명을 대상으로 설문 조사를 하고, 6명의 학생과 심층 면담을 실시하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 실재감은 보통 수준이었으며, 하위요인별로는 정서적 유대감이 가장 낮았고, 개방적 커뮤니케이션, 공동체감이 보통 수준이었으며, 상호지원 및 집중이 가장 높았다. 둘째, 사회적 실재감에 긍정적 영향을 끼친 요인으로는 조별 활동, 자기소개 활동, 적극적인 수업참여, 교수자의 강의 중 질의응답이나 동료학습자의 의견에 대한 반응, 질문, 피드백 등과 같은 상호소통, 적은 수강생 수가 도출되었다. 사회적 실재감 인식에 부정적 영향을 끼친 요인으로는 사적 대화 부족, 저조한 수업참여, 상호소통 부족, 주의 집중의 어려움이 있었다. 이러한 부정적 요인들의 원인은 줌(zoom)에서 발생한 기술적인 문제와 한계, 불편함과 산만한 주변 환경, 시간 부족, 심리적 어색함 등 이었다. 연구결과를 반영하여 실시간 화상 수업에서의 사회적 실재감 향상 방안으로 친교 활동, 효과적인 실시간 화상 수업에 대한 오리엔테이션, 원활한 의사소통 방법 지도, 교수자의 학습 촉진 역할 강화, 조별 활동 및 학습자 중심 활동 강화, 적은 수강생 규모를 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강민석.김혜영 (2011). 원격화상세미나 소프트웨어를 활용한 이러닝 운영 사례연구: 학습자 인식, 태도 및 강의평가 예측요인을 중심으로. e-비즈니스연구, 12(3), 3-25.
  2. 김성호 (2020.6.13). 화상회의.원격강의 삶 파고든 첨단기술... '일상이 변한다'. 파이낸셜뉴스. https://www.fnnews.com/news/202003191241266958/에서 인출.
  3. 김승희 (2020.3.28). 화상회의용 '줌' 코로나 환경서 각광. 이코노텔링. http://www.econotelling.com/news/articleView.html?idxno=2707에서 인출.
  4. 김정주 (2009). 원격고등교육에서의 사회적 실재감 측정도구 개발. 미출판 박사학위논문. 고려대학교.
  5. 김효숙 (2016). 다음세대와의 상호적 소통을 위한 교사 역량의 중요도-실행도 분석. 기독교교육논총, 46, 13-46.
  6. 박은혜 (2020). 예수님의 임파워먼트의 교사교육 및 양육에의 적용 방안 연구. 기독교교육정보, 65, 205-234.
  7. 손원영.김도일.김난예.김정희.원신애.조은하.남은경 외 (2014). 포스트모더니즘 시대의 기독교교육 학습공동체. 서울: 요단.
  8. 이영희 (2015). 실시간 원격 화상 한국어 교육에 대한 사례 연구: KF Global E-school 숙명여대-쿠웨이트대 한국어 교육을 중심으로. 돈암어문학회, 12, 413-437.
  9. 이종연 (2003). 실시간 웹 기반 교육 운영 사례 연구: K 대학교 실시간 웹 강좌 운영을 중심으로. 교육정보방송연구, 9(2), 5-37.
  10. 정인성.나일주 (2004). 원격교육의 이해. 서울: 교육과학사.
  11. 정인화 (2020.3.29.). 코로나19, 대학생의 수업권은 어디로? 대학신문. http://www.snunews.com/news/articleView.html?idxno=21028
  12. 정종구 (2010). 실시간 원격 화상시스템을 이용한 원격수업의 상호작용유형과 학습만족도에 관한 연구. 미출판 석사학위논문. 서강대학교.
  13. 조은순.염명숙.김현진 (2012). 원격교육론. 서울: 양서원.
  14. 최원형 (2020.5.8.). 대학 70% '1학기 전체' 또는 '코로나 안정기까지' 온라인 강의. 한겨레. http://www.hani.co.kr/arti/society/schooling/944198.html에서 인출.
  15. Berry, S. (2019). Teaching to connect: Community-building strategies for the virtual classroom. Online Learning, 23(1), 164-183.
  16. Collins, K., Groff, S., Mathena, C., & Kupczynski, L. (2019). Asynchronous video and the development of instructor social presence and student engagement. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(1), 53-70.
  17. Giesbers, B., Rienties, B., Tempelaar, D. T., & Gijselaers, W. (2014). Why increased social presence through web video conferencing does not automatically lead to improved learning. E-Learning and Digital Media, 11(1), 31-45. https://doi.org/10.2304/elea.2014.11.1.31
  18. Grenz, S. J. (2010). 포스트모더니즘의 이해: 포스트모던 시대와 기독교의 복음. 김운용 역. 서울: 예배와 설교 아카데미 (원저 1996년 출판)
  19. Gunawardena, C. N. (1995). Social presence theory and implications for interaction and collaborative learning in computer conferences. International Journal of Educational Telecommunications, 1(2), 147-166.
  20. Habermas, R., & Issler, K. (2016). 화목을 위한 가르침. 김성웅역. 서울: 도서 출판 디모데 (원저 1992년 출판)
  21. Hara, N., Bonk, C., & Angeli, C. (2000). Content analysis of online discussion in an applied educational psychology course. Instructional Science, 28(2), 115-152. https://doi.org/10.1023/A:1003764722829
  22. Johannesen, M., Mifsud, L., & Ogrim, L. (2018). Identifying social presence in student discussions on facebook and canvas. Technology, Knowledge and Learning, 24, 641-657 https://doi.org/10.1007/s10758-018-9362-3
  23. Joksimovic, S., Gasevic, D., Kovanovic, V., Riecke, B. E., & Hatala, M. (2015). Social presence in online discussions as a process predictor of academic performance. Journal of Computer Assisted Learning, 31(6), 638-654. https://doi.org/10.1111/jcal.12107
  24. Karaman, S., Aydemir, M., KuCuk, S., & Yildirim, G. (2013). Virtual classroom participants' views for effective synchronous education process. Turkish Online Journal of Distance Education, 14(1), 290-301.
  25. Kim, J., Song, H., & Luo, W. (2016). Broadening the understanding of social presence: Implications and contributions to the mediated communication and online education. Computers in Human Behavior, 65, 672-679. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.07.009
  26. Oztok, M., & Kehrwald, B. A. (2017). Social presence reconsidered: Moving beyond, going back, or killing social presence. Distance Education, 38(2), 259-266. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1322456
  27. Poquet, O., Kovanovic, V., de Vries, P., Hennis, T., Joksimovic, S., Gasevic, D., & Dawson, S. (2018). Social presence in massive open online courses. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(3), 44-68.
  28. Richardson, J. C., Maeda, Y., Lv, J., & Caskurlu, S. (2017). Social presence in relation to students'satisfaction and learning in the online environment: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 71, 402-417. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.001
  29. Richardson, J. C., & Swan, K. (2003). Examining social presence in online courses in relation to students'perceived learning and satisfaction. Journal of Asynchronous Learning Networks, 7(1), 68-88.
  30. Rourke, L., Anderson, T., Garrison, D. R., & Archer, W. (2001). Assessing social presence in asynchronous, text-based computer conferencing. Journal of Distance Education, 14(3), 51-70.
  31. Sherrill, L. (1955). The Gift of Power. New York: Macmillan Co.
  32. Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. London: John Wiley & Sons.
  33. Tang, Y., & Hew, K. F. (2020). Does mobile instant messaging facilitate social presence in online communication? A two-state study of higher education students. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17, 1-17. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0174-x
  34. Walther, J. (1994). Interpersonal effects in computer mediated interaction. Communication Research, 21(4), 460-487. https://doi.org/10.1177/009365094021004002
  35. Whiteside, A., Dikkers, A., & Lewis, S. (2014, May/June). The power of social presence for learning. EDUCAUSE Review Online. https://er.educause.edu/articles/2014/5/the-power-of-social-presence-for-learning에서 인출.