Intersubjective Justification and Objective Justification

상호주관적 정당화와 객관적 정당화

  • Received : 2019.01.15
  • Accepted : 2019.02.13
  • Published : 2019.02.28

Abstract

A coherence theory is adequate as a theory of justification only when justification as conceived by the theory is truth-conducive. But it is not clear how coherentist justification is truth-conducive. This is the alleged truth-conduciveness problem of coherentism. In my 2017 paper, I argued that a certain version of the coherence theory, namely a Sellarsian coherence theory combined with the deflationary conception of truth, can cope with this problem. Against this claim, Kiyong Suk argues in his recent paper that my proposed solution fails on the grounds that there is no practical way of distinguishing between intersubjective justification and objective justification. The purpose of this paper is to clarify my view by way of explaining why Suk's criticism is not correct. In particular, I argue that his criticism is based on a wrong assumption, namely that for one to be objectively justified in believing something, one's justification must be qualitatively transformed into the status of having objective justification from the status of having intersubjective justification.

정합성 이론이 정당화 이론으로서 적절하기 위해서는 그 이론에 의해 이해된 정당화가 진리개연적이어야 한다. 그러나 정합적 정당화가 어떻게 진리개연적인지 분명치 않다. 이것이 정합성 이론이 직면하는 이른바 진리개연성 문제이다. 필자는 2017년 논문에서 셀라시언 정합성 이론과 진리의 축소주의를 결합함으로써 진리개연성 문제를 성공적으로 처리할 수 있음을 주장하였다. 이에 대해 석기용 교수는 그의 최근 논문에서 상호주관적 정당화와 객관적 정당화를 나눌 실질적인 방법이 없기 때문에 필자의 제안이 진리개연성 문제를 해결하는 데 실패함을 주장한다. 이 논문에서 필자는 석 교수의 비판이 왜 옳지 않은지를 밝힘으로써 필자의 견해를 좀 더 명료하게 설명한다. 특히 그의 비판이 어떤 믿음이 객관적으로 정당화되기 위해서 단지 상호주관적 정당화의 단계에 머물러서는 안 되고, 객관적 정당화의 단계로의 질적 전환이 필요하다는 잘못된 가정에 기반을 둔 것임을 밝힌다.

Keywords

References

  1. 석기용 (2018), "사회실천적 정당화와 진리개연성 문제에 대한 비판적 고찰", 철학.사상.문화, 제28호, pp. 95-116.
  2. BonJour, L. (1985), The Structure of Empirical Knowledge, Cambridge: Harvard University Press.
  3. Brandom, R. (1994), Making It Explicit, Cambridge: Harvard University Press.
  4. Davidson, D. (1984), "On the Very Idea of a Conceptual Scheme", in his Inquiries into Truth and Interpretation, Oxford: Clarendon Press.
  5. Kant, I. (1996), Critique of Practical Reason, in M. G. Gregor (trans. and ed.), Practical Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 135-271.
  6. Lee, B. D. (2017), "The Truth-Conduciveness Problem of Coherentism and a Sellarsian Explanatory Coherence Theory", International Journal of Philosophical Studies 25, pp. 63-79. https://doi.org/10.1080/09672559.2016.1236140
  7. Lehrer, K. (2000), Theory of Knowledge, Second Edition. Boulder: Westview Press.
  8. Sellars, W. (1963a), "The Language of Theories", in his Science, Perception and Reality, Atascadero: Ridgeview, pp. 106-126.
  9. Sellars, W. (1963b), "Empiricism and the Philosophy of Mind", in his Science, Perception and Reality. Atascadero: Ridgeview, pp. 127-196.