초록
본 연구는 보육교사의 자기성찰지능과 영유아권리 존중 보육의 관계를 확인하고, 이들 간의 관계에서 전문성의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 J시 지역에 근무하고 있는 보육교사 351명이다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 통계프로그램을 사용하여 신뢰도분석, 기술통계, 상관분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 보육교사의 자기성찰지능과 영유아권리 존중 보육, 전문성은 모두 유의한 정적 상관이 나타났다. 둘째, 보육교사의 자기성찰지능과 영유아권리 존중 보육 간 관계에서 전문성의 부분매개효과가 나타나, 자기성찰지능은 영유아권리 존중 보육에 정적인 영향을 미치며 매개변인인 전문성은 자기성찰지능이 영유아권리 존중 보육에 미치는 영향력을 증가시킨다는 것이 확인되었다. 따라서 보육교사의 자기성찰지능과 전문성은 영유아권리 존중 보육을 실행하는데 의미 있는 변인이라고 할 수 있다. 본 연구결과는 영유아권리 존중 보육을 위해 보육교사의 자기성찰지능과 전문성을 지원할 수 있는 방안이 제시되어야 함을 시사한다.
Objective: The purpose of this study is to investigate the relations between the childcare teacher's intrapersonal intelligence and the childcare of infant's right respects, and examine the mediating effect of the childcare teacher's professionality in the relationship between them. Methods: For this study, questionnaires were distributed to 351 childcare teachers in the city of J. The collected date were analyzed by descriptive statistic, multiple regression and Cronbach's ${\alpha}$ for reliability by SPSS 24.0 program. Results: The results are as following. First, the childcare teacher's intrapersonal intelligence, the childcare of infant's right respects, professionality showed a significant positive relation. Second, the partial mediating effect of the professionality in the relationship between the childcare teacher's intrapersonal intelligence and the childcare of infant's right respects. It was confirmed that the interpersonal intelligence had a positive effect on the childcare of infant's right respects and the professionality a mediating variable. Conclusion/Implications: The results of this study suggest that a support plan is needed to boost childcare teacher's intrapersonal intelligence and the professionality with regards to the childcare of infant's right.