Abstract
A Flight test is an important process that must be performed to maintain airworthiness in the aircraft lifecycle, including aircraft development and certification. Flight test can be conducted for the purpose of demonstrating or verifying compliance with the applicable standard. Results of the flight test air accident analysis confirm that it is caused by a combination of various factors as well as aircraft. The International Civil Aviation Organization recommends the establishment and implementation of a safety management system to prevent aircraft accidents, but it does not reflect the specificity of the flight test. As such, advanced countries are providing separate criteria to assist stakeholder in conducting flight test safety management. This study investigates and analyzes relevant regulations of advanced countries, in accordance with the construction of a national flight performance test site in Korea, and proposes government-level guidelines to help stakeholders develop their flight test operation manuals. The guidelines discuss topics such as organizational composition, safety and risk management, flight operation, personnel management, and administrative issues.
비행시험은 항공기 개발 및 인증을 비롯한 항공기 수명 주기에서 감항성 유지를 위해 반드시 수행해야 하는 중요한 절차로서 관련 표준에 대한 적합성을 입증 또는 검증하기 위한 것이다. 비행시험 항공사고 분석 결과는 항공기 자체 요소뿐만 아니라 다양한 복합 원인에 의해 발생되었음을 확인한다. 국제민간항공기구는 항공기 사고 방지를 위해 안전관리시스템 구축 및 이행을 권고하고 있으나 비행시험의 특수성은 반영되어 있지 않다. 이에 항공선진국들은 이해관계자의 비행시험 안전관리 수행을 지원하기 위해 별도의 기준을 제공하고 있다. 본 논문에서는 국내 국가종합비행성능시험장 구축에 맞춰 항공선진국의 관련 규정을 조사, 분석하고 조직 구성, 안전 및 리스크 관리, 비행 운영, 인력 관리, 행정 사항 등의 내용을 포함하는 비행시험 운영 매뉴얼 개발을 위한 정부차원의 기준 안을 제시한다.