References
- Porter, A. C.(1989). A curriculum out of balance : The case of elementary school mathematics. Educational Researcher 18 (5), 9-15. https://doi.org/10.2307/1176127
- 강현석.유제순(2010). Backward Design을 통한 교육과정 설계: 교과의 진정한 이해를 위한 한 구상. 교육철학, 40(-), 1-37.
- Bruner, J. S.(1960). The Process of Education. Cambridge: Harvard University Press.
- Tyler, R.(1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: Chicago University Press.
- Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of education objectives, handbook I : cognitive domain. Longman.
- Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., and Pintrich, P. R., (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing : A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
- Krathwohl, D. R.(2002). A revision Bloom's taxonomy : An overview. Theory into practice, 41 (4), 212-218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
- Marzano, R. J. & Kendall, J. S.,(2007). The new taxonomy of educational objectives, CA: Sage.
- 김자미(2011). 교과교육과정 조정의 관점에서 본 중학교 '정보'교과서의 목표와 평가의 일치도 분석. 교육과정평가연구, 14(3), 129-155.
- 최현종(2014). Anderson의 교육목표분류법을 이용한 중학교 정보 교과서의 수업목표 분석에 관한 연구, 한국컴퓨터교육학회 논문지, 17(1), 51-63.
- 최현종(2014). Anderson과 Fuller의 교육목표 분류법을 이용한 고등학교 정보 교과서의 수업 목표 분석. 한국컴퓨터정보학회 논문지, 19(9), 185-196.
- Wiggins, Grant & McTighe, J. (2005), Understanding by Design, Expanded 2nd Edition. ASCD books. Alexandria, VA.
- 고려대학교민족문화연구원(2009). 고려대 한국어대사전 세트. 고려대학교민족문화연구원.
- 국립국어원(2017). 표준국어대사전. 국립국어원.
- Morocco, C. C.(2001). Teaching for understanding with students with disabilities: New directions for research on access to the general education curriculum. Learning Disability Quarterly, 24 (1), 5-13. https://doi.org/10.2307/1511292
- Wiggins, Grant & McTighe, J. (2011). The Understanding by Design Guide to Creating high-Quality units. ASCD books. Alexandria, VA.
- 박일수(2014). 이해중심 교육과정 통합의 가능성 모색 : 백워드 설계 모형(backward design)을 중심으로. 통합교육과정 연구, 8(2), 1-23.
- Harriet Isecke(2011). Backwards Planning : Building Enduring Understanding Through Instructional Design. shell education.
- 강현석.이지은(2008). 백워드 설계를 통한 역량기반 교육과 이해중심 교육과정의 통합 방안. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 8 (1), 329-339.
- McTighe, J. & Thomas, R.(2003). Backward design for forward action. Educational Leadership, 60 (5), 52-55.
- 강현석.이지은 (2013). 백워드 교육과정 설계 2.0 버전의 적용 가능성 탐색. 교육과정연구, 31(3), 153-172.
- Bransford, J. D., Brown, A. L. & Cocking, R. R. & National Research Council(2000). How People learn Brain, Mind, Experience, and school. Washington, D. C.: National Academy Press.
- Tileston, D. W.(2004). What every teacher should know about instructional planning. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
- 양일호.나종철.임성만.임재근.최현동 (2008). Klopfer의 교육목표분류 체계에 의한 초등학교 과학과 지필 평가 문항 분석: 5학년 1학기를 중심으로. 초등과학교육, 27(3), 221-232.
- 강현석.이지은(2018). 이해중심 교육과정을 위한 백워드 설계의 이론과 실천. 학지사.
- Lahtinen, E.(2007). A Categorization of Novice Programmers: A Cluster Analysis Study. Proceedings of the 19th annual Workshop of the Psychology of Programming Interest Group, Joensuu, Finland, 32-41.
- Fuller, U., Johnson, C. G., Ahoniemi, T., Cukierman, D., et al. (2007). Developing a Computer science-specific learning taxonomy. ACM SIGCSE Bulletin, 39 (4), 152-170. https://doi.org/10.1145/1345375.1345438
- 김현수(2018). 이해중심 교육과정 이론에 근거한 도덕과 교육과정의 재구성 방법. 도덕윤리과교육연구, -(60), 349-378.
- 서울대학교 교육연구소(1995). 교육학 용어사전. 서울대학교 교육연구소.
- Gadamer, H.(1994). Truth and method. New York: Continuum.
- Polany, M.(1962). Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy. The University of Chicago press. 표재명, 김봉미 역(2001). 개인적 지식: 후기 비판적 철학을 향하여. 서울: 아카넷.
- Anderson, L. W., Krathwohl, D(2009). A review of taxonomy, The Gale Group. http://www.education.com/reference/article/blooms-taxonomy/#A