DOI QR코드

DOI QR Code

Persuasive Effects of Message Framing and Source on the Attitudes and Behavior Intention for Drunk Driving Prevention: Focusing on Vietnamese Motorbike Driver

메시지 프레이밍과 정보원 유형이 음주운전 예방캠페인의 설득효과에 미치는 영향: 베트남 오토바이 운전자를 중심으로

  • Received : 2019.06.18
  • Accepted : 2019.07.30
  • Published : 2019.08.28

Abstract

In this study, we investigated the joint effects of message framing (profit vs. loss) and source type (celeb vs. general) on the persuasive effectiveness of mass media campaign to prevent drunk driving. As a result of conducting an experimental study on 218 motorcycle drivers in Vietnam, the main effects of message framing were not significant, but the interaction effect with the type of information source consistently influenced the attitude toward the advertisement, the drunk driving prevention, and the behavior intention Specifically, it is more persuasive to send a message by a general model rather than an celebrity when the loss framing method is used while it is more persuasive to send a message by a celebrity model than a general model when the gain framing is used. This study therefore provided valuable information and practical implication to the National Traffic Safety Committee of Vietnam for establishing a campaign to prevent drunk driving. In addition, this research also has valuable theoretical implication because it examines the effect of drunk driving prevention campaign on the attitude toward not only advertisement and the drunk driving prevention but also the behavior intention.

본 연구에서는 메시지 프레이밍(이득 대 손실)과 정보원 유형(연예인 대 일반인)이 음주운전예방 캠페인의 설득효과에 미치는 영향을 검증하였다. 베트남 오토바이 운전자 218명을 대상으로 실험연구를 실시한 결과, 메시지 프레이밍의 주효과는 유의미하지 않았으나 정보원 유형과의 상호작용 효과는 광고에 대한 태도, 음주운전 예방태도 및 예방행동의도에 영향을 미쳤다. 구체적으로, 손실 프레이밍 방식을 사용한 경우, 연예인보다 일반인 모델로 메시지를 전달하면 더 설득적인 반면, 이득 프레이밍 방식을 사용한 경우, 일반인보다 연예인 모델로 메시지를 전달하면 더 설득적인 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 본 연구는 음주운전 예방캠페인을 수립하는 데 있어 베트남 국가교통안전위원회 실무 담당자에게 유용한 시사점을 제공해 줌으로써 실무적 함의를 지니고 있다고 할 수 있다. 또한 음주운전 예방캠페인이 광고에 대한 태도와 음주운전 예방태도를 넘어 음주운전 예방행동의도에까지 미치는 영향을 함께 살펴봄으로서 이론적 함의를 가지고 있다.

Keywords

References

  1. 이병관, 윤태웅, "공익광고의 프레이밍 효과에 관한 연구: 메타분석," 한국광고홍보학보, 제14권, 제2호, pp.33-60, 2012.
  2. D. Kahneman and A. Tversky, "Prospect theory: An analysis of decision under risk," Econometrica, Vol.47, No.2, pp.263-292, 1979. https://doi.org/10.2307/1914185
  3. 김준홍, 윤영민, "공중보건 캠페인에서 메시지의 설득적 효과에 영향을 미치는 요인: AIDS 질병영역을중심으로," 홍보학연구, 제14권, 제1호, pp.83-123, 2010.
  4. A. Rothman, C. Antone, K. Keough, and C. Martin, "The Influence of message framing on intentions to perform health behaviors," Journal of Experimental Social Psychology, Vol.29, pp.408-433, 1993. https://doi.org/10.1006/jesp.1993.1019
  5. 유현재, 임재성, 김인기, "자살예방 웹사이트에 활용되는 메시지와 모델의 효과성 연구," 광고PR실학연구, 제6권, 제1호, pp.109-133, 2013. https://doi.org/10.21331/JPRAPR.2013.6.1.005
  6. 조형오, "금연 광고 메시지가 대학생의 흡연태도에 미치는 영향: 개인적 특성과 메시지 프레이밍의 매개역할을 중심으로," 광고연구, 제45권, pp.25-50, 1999.
  7. 최현경, 이명천, 김정현, "메시지 프레이밍과 지향성이 공익광고 효과에 미치는 영향," 한국광고홍보학보, 제10권, 제2호, pp.34-65, 2008.
  8. 이명천, 나정희, 김지혜, "흡연 여부와 메시지 프레이밍에 따른 금연광고 효과 연구," 한국광고홍보학보, 제8권, 제3호, pp.210-236, 2006.
  9. 김주호, "부정적 소비자 인식제품의 광고 프레이밍 효과," 한국광고홍보학보, 제14권, 제1호, pp.97-128, 2012.
  10. Maheswaran, Durairaj and Joan Meyers-Levy, "The Influence of Message Framing and Issue Involvement," Journal of Marketing Research, Vol.27, No.3, pp.361-367, 1990. https://doi.org/10.1177/002224379002700310
  11. Millar, G. Murray, and U. Karen, "Promoting safe driving behavior: The influence of message framing and issue involvement," Journal of Applied Social Psychology, Vol.30, No.4, pp.853-866, 2000. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2000.tb02827.x
  12. 조삼섭, 한규훈, "여성암 조기검진 촉진 캠페인의 설득효과 요인에 관한 연구," 한국광고홍보학보, 제11권, 제1호, pp.248-275, 2011.
  13. R. Ohanian, "The impact of celebrity spokespersons' perceived image on consumers' intention to purchase," Journal of Advertising Research, Vol.31, No.1, pp.46-54, 1991.
  14. 이경아, 이경렬, "대리경험이 자기효능감을 매개로 메시지 수용자 태도에 미치는 영향," 조형미디어학, 제18권, 제4호, pp.219-231, 2015.
  15. Michael A. Kamins, Meribeth J. Brand, Stuart A. Hoeke, and John C. Moe, "Two-Sided versus One-Sided Celebrity Endorsements: The Impact on Advertising Effectiveness and Credibility," Journal of Advertising, Vol.18, No.2, pp.4-10, 1989. https://doi.org/10.1080/00913367.1989.10673146
  16. 유승엽, 김은희, "광고정보원 유형과 모델 인지도 및 소구 방법에 따른 의료광고효과," 한국심리학회지: 소비자.광고, 제6권, 제3호, pp.41-59, 2005.
  17. 이현주, "유기견 입양 장려를 위한 효과적 PR 캠페인 제안: 수용자의 관여도, 메시지 프레임, 정보원을 중심으로," 한국PR학회 가을철 학술대회, pp.219-224, 2015.
  18. Richard J. Lutz, Scott B. MacKenzie, and George E. Belch, "Attitude Toward the Ad As a Mediator of Advertising Effectiveness: Determinants and Consequences," Advances in Consumer Research, Vol.10, pp.532-539, 1983.
  19. 조전근, "광고보증인의 유형과 성이 태도변용에 미치는 효과," 한국광고홍보학보, 제10권, 제1호, pp.165-194, 2008.
  20. I. Ajzen, "The theory of planned behavior," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.50, No.2, pp.179-211, 1991. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  21. M. Fishbein and I. Ajzen, Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Addison-Wesley, 1975.
  22. 손영곤, 이진우, 장지영, "자궁경부암 조기 검진 캠페인의 설득 효과에 관한 연구," 광고연구, 제90권, pp.99-131, 2011.