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A Study on the Development and Consumer Preference of the Soup·Stew HMR New Products

탕·찌개류 HMR 신제품 개발을 위한 소비자 기호도 연구

  • 이승민 (공주대학교 외식상품학과) ;
  • 최은경 (이화여자대학교 식품영양학과) ;
  • 조미숙 (이화여자대학교 식품영양학과) ;
  • 오지은 (이화여자대학교 신산업융합대학)
  • Received : 2019.06.25
  • Accepted : 2019.08.14
  • Published : 2019.08.28

Abstract

This paper is a study on the development and consumer preference of the soup stew HMR new products, and the main contents are as follows. A total of nine products were studied, including three developed products and six market products. For this study, the demographic characteristics, the awareness and attitude of HMR products were investigated. In addition, the consumer panel evaluated overall liking, appearance, color, flavor, and taste using the nine-point recertification scale, while the strength assessed viscosity, sweetness, saltiness, sourness, and Umami. Familiarity, health degree, Purchase intention and Recommendation intention were investigated and the reasons for preference and non preference were analyzed by multi-response method. The consumer preference analysis indicates that the product is competitive among existing products and that it would be desirable to improve after identifying the causes of non-preferred factors.

본 논문은 최근 다양한 HMR 제품에 대한 소비자의 요구가 증가함에 따라 국내 HMR 시장 세분화의 필요성을 인식하여, 탕 찌개류 3종 제품을 개발하고 시중에서 판매되고 있는 경쟁 제품들과 함께 소비자 기호도 분석을 통해 개발 제품에 대한 기초자료를 제공하고자 진행되었다. 사용된 시료는 탕(들깨탕), 찌개(된장, 짜글이)이며, 개발된 3종과 각 종류별로 경쟁제품군 2가지씩을 각각 선정하여 총 9개 제품을 30~50대 성인 남녀 60명을 대상으로 소비자 기호도를 조사하였다. 소비자 기호도는 외관, 색, 향, 맛, 전반적 기호도로 구성되었고, 강도는 점도, 단맛, 짠맛, 신맛, 감칠맛을 조사하였으며, 친숙함, 건강도, 구매의도, 추천의도도 함께 조사하였다. 소비자 기호도 조사 결과 개발제품들은 기존 제품들 사이에서 경쟁력이 있는 것으로 판단되며 보완이 필요한 비선호 요인을 파악하고 원인을 분석한 후 제품을 개선할 필요가 있을 것으로 생각된다.

Keywords

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