Development and Application of Mathematical Modeling Task for the Lower Grade Elementary School Students

초등학교 저학년을 위한 수학적 모델링 과제 개발 및 적용 가능성 탐색

  • Received : 2019.01.15
  • Accepted : 2019.02.14
  • Published : 2019.02.28

Abstract

Considering precedent studies in which research subjects are mainly confined to secondary school students or higher grade students of elementary schools, we can notice that there has been implicit agreement that instruction of mathematical modeling is quite difficult to lower grade students of elementary schools. Compared to this tendency, this study aims to examine the possibility of instruction of mathematical modeling for all of school ages, and more specifically, the applicability of mathematical modeling tasks to lower graders. To do this, we developed a mathematical modeling task proper to cognitive characteristics of lower graders and applied this task to the second graders. Based on the research results by lesson observation and the teacher's reflection, some didactical suggestions were induced for teaching the lower grade elementary school students mathematical modeling.

수학적 모델링은 수학과 현실의 연계성, 수학 문제 해결 등의 측면에서 중요시되면서 다수의 연구가 진행되어 왔다. 수학적 모델링 지도와 관련된 선행 연구는 중고등학생을 대상으로 한 것이 대부분이고 초등학교의 경우에는 그 대상이 고학년에 국한되어 왔다는 점에서 초등학교 저학년을 대상으로 수학적 모델링 수업을 하는 것이 사실상 어렵다는 것에 대한 암묵적인 공감이 있어왔다고 볼 수 있다. 이와 같은 경향과 달리 본 연구는 수학적 모델링 지도가 모든 학령층에 가능하다는 주장에 근거하여 초등학교 저학년을 대상으로 한 수학적 모델링의 적용 가능성을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 모델링 지도를 위한 과제 특성 및 초등학교 저학년 학생들의 인지적 특성을 반영하여 수학적 모델링 과제를 개발하고, 이를 초등학교 2학년 한 학급을 대상으로 적용하였다. 수업 관찰 및 교사 성찰을 통해 파악한 학생 활동 특성 및 과제 적용 시 나타난 지도상의 어려움에 근거하여 초등학교 저학년 대상의 수학적 모델링 수업을 위한 교수학적 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부고시 제2015-74호 [별책 8].
  2. 김민경 (2010). 수학적 모델링-초등수학 중심으로. 서울: 교우사.
  3. 김민경, 홍지연, 김혜원 (2010). 수학적 모델링 적용을 위한 문제 상황 개발 및 적용. 한국수학교육학회지: 시리즈 A, 49(13), 313-328.
  4. 김선희, 김기연 (2004). 수학적 모델링 과정에 포함된 추론의 유형 및 역할 분석. 학교수학, 6(3), 283-299.
  5. 도은혜 (2009). 수학적 모델링 활동 수업을 통한 문항 개발 및 적용. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 박선영 (2018). 수학적 모델링 과정을 실현하기 위한 교과서 문제 재구성 방안 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 박은주 (2013). 초등수학에서 실생활 문제해결을 위한 모델링 과정 분석. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 박진형 (2015). 다면적 모델링에 기반한 수학 교수 학습 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 박진형, 이경화 (2014). 모델링 활동을 통한 메타수준 학습에 대한 연구. 학교수학, 16(3), 409-444.
  10. 오영열 (2013). 초등수학에서 수학적 모델링 적용 필요성에 대한 연구. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 483-501.
  11. 장혜원, 김은혜, 강윤지, 최혜령 (2018). '우유의 양' 과제를 이용한 초등학교 6학년 수업에서 수학적 모델링 교수‧학습 분석. 학교수학, 20(4), 547-572.
  12. 황혜정 (2007). 수학적 모델링의 이해: 국내 연구결과 분석을 중심으로. 학교수학, 9(1), 65-97.
  13. Blum, W. (2015). Quality Teaching of Mathematical Modelling: What Do We Know, What Can We Do?. The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 73-96). Cham: Springer.
  14. Borromeo Ferri, R. (2007). Modelling from a cognitive perspective: Individual modelling routes of pupils. In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Eds.), Mathematical modelling, Education, Engineering and Economics (pp. 260-270). Chichester: Horwood Publishing.
  15. Borromeo Ferri, R. (2018). Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education. Cham: Springer.
  16. Borromeo Ferri, R. & Blum, W. (2009). Mathematical modelling: can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1). 45-58.
  17. Chamberlin, S. & Coxbill, E. (2013). Using model-eliciting activities to introduce upper elementary students to statistical reasoning and mathematical modeling. http://www.uwyo.edu/wisdome/_files/documents/chamberlin_coxbill.pdf
  18. Chan, C. M. (2008). Using model-eliciting activities for primary mathematics classrooms. The Mathematics Educator, 11(1/2), 47-66.
  19. Common Core State Standards Initiative(CCSSI: 2010). Common Core State Standards for Mathematics. http://www.corestandards.org/assert/CCSSI_Math%20standards.pdf
  20. English, L. D. (2002). Development of 10-years-olds'mathematical modeling. In A, Cockburn & E. Nardi(Eds.), Proceedings of the 26th International PME Conference, University of East. Anglia, Norwich. 329-336.
  21. English, L. D. (2006). Mathematical modeling in the primary school : Children's construction of a consumer guide, Educational Studies in Mathematics. 63, 303-323. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9013-1
  22. English, L. D. & Watters, J. J. (2005). Mathematical modeling in the early school years. Mathematics Education Research Journal. 16(3). 58-79. https://doi.org/10.1007/BF03217401
  23. Gravemeijer, K. (1997). Solving word problems: A case of modelling?. Learning and Instruction. 7(4), 389-397. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(97)00011-X
  24. MaaB, K. (2007). Modelling in class: what do we want the students to learn? In C. Haines, P. Galbraith,, & W. Blum, S. Khan(Eds.), Mathematical Modelling, Education, Engineering and Economics (pp. 65-78). Chichester: Horwood Publishing.
  25. MaaB, K. (2010). Classification scheme for modelling tasks. Journal fur Mathematik-Didaktik, 31, 285-311. https://doi.org/10.1007/s13138-010-0010-2
  26. Ministere de l'Education nationale (2008). Mathematique. France: Centre national de documentation pedagogique.
  27. Ministry of education (2012). Primary mathematics teaching and learning syllabus. Singapore: Curriculum Planning and Development Division.
  28. Yoon, C. & Thompson, M. (2007). Cultivating modeling abilities. In R. A. Lesh, E. Hamilton, & J. J. Kaput(Eds.), Foundations for the Future in Mathematics Education. London: LEA. 201-209.