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An Analysis of Consumer Preferences for Forecasting a Dominant Design of the Next Generation TV Display Technology: A Conjoint Analysis

TV용 차세대 디스플레이의 지배적 디자인 예측을 위한 소비자 선호속성 분석 : 컨조인트 분석의 활용

  • 이민우 (한국기술교육대학교 IT융합과학경영대학원 반도체디스플레이과학경영학과) ;
  • 지일용 (한국기술교육대학교 IT융합과학경영대학원 반도체디스플레이과학경영학과)
  • Received : 2019.04.09
  • Accepted : 2019.06.24
  • Published : 2019.06.28

Abstract

During the last decade, the dominant design of display has been LCD, and it has been led by Korean manufacturers. However, their leading positions has been recently threatened by Chinese manufacturers, Korean manufacturers are endeavoring to move toward next generation display technologies. They embarked on standards battle to win dominant design especially in the next generation display market for TVs by launching new technologies such as Quantum-dot display and OLED. While there are a number of factors of dominant design, it is expected that the technical attributes of the technology itself may be the most significant factor. For this reason, this research scrutinizes consumer preferences for technical attributes, and attempts to provide implications for standards battle in the display (for the TVs) sector. For this purpose, we employed a conjoint analysis for the preferences of potential consumers. The results show that potential consumers prefer displays with higher resolution, natural color, and durabillity.

최근 10여 년간 디스플레이 시장에서의 지배적 디자인은 LCD로 한국 업체들이 이를 주도해 왔다. 그러나 최근 중국 기업들로부터의 위협이 증가되고 있어, 국내 업체들은 차세대 디스플레이 분야로 진출하기 위한 노력을 기울이고 있다. 한국 디스플레이 업체들은 최근 양자점 디스플레이 및 유기발광디스플레이 등의 신기술을 출시하여, 특히 TV용 차세대 디스플레이 시장에서 지배적 디자인을 차지하기 위한 표준 경쟁에 돌입하였다. 지배적 디자인을 결정하는 요소는 다양한 가운데, 디스플레이 제품은 특히 제품 자체의 기술적 속성이 가장 중요할 것으로 예상된다. 따라서 본 연구에서는 TV용 차세대 디스플레이에 대한 소비자의 선호 속성을 파악함으로써, 이 분야 표준 경쟁을 위한 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 잠재적 소비자들을 대상으로 한 컨조인트 분석을 실시하였다. 분석 결과, 초고해상도 화면에 자연스런 색상을 표현할 수 있는 내구성 높은 제품에 대한 선호도가 높은 가운데, 제품의 가격이 중요한 요소로 작용하는 것으로 나타났다.

Keywords

표 1. 차세대 디스플레이 비교

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표 2. QLED 및 OLED TV 시장가 (2019.1.20.)

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표 3. 컨조인트 속성 및 속성 수준

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표 4. 컨조인트 프로파일

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표 5. 응답자 연령 및 성별 구성

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표 6. 응답자 소득수준별 구성

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표 7. 전체 응답자 컨조인트 중요도 및 효용

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표 8. 성별 중요도

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표 9. 연령별 중요도

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표 10. 소득수준별 중요도

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