DOI QR코드

DOI QR Code

A Study for a Way to Invigorate Domestic Documentary Ecosystem: Focusing on the Growth of Independent Documentaries and the Case of POV

다큐멘터리 생태계의 활성화 방안 -독립 다큐멘터리의 성장과 미국 POV 사례를 중심으로

  • Received : 2019.04.02
  • Accepted : 2019.06.04
  • Published : 2019.06.28

Abstract

This study takes a close look at the recent success of independent documentaries to find its implications and a way to invigorate Korean documentary ecosystems. To this aim, this study performed in-depth interviews with independent documentary film makers and television documentary directors. Also, it analyzed the case of POV (Point Of View), which is television's longest-running showcase for independent documentary films in the USA. The results display that independent documentaries convey competitive edge of contents and expansion of distribution and funding through film industry systems, based on the producer systems, global distribution networks of overseas pitching and film festivals, marketing and audience strategy of film industry. Although this shows its molding of documentary industry ecosystems, there are great needs for various platforms other than film industrial outlet in order to make an advancement of the ecosystems under the digital environment. POV works on the basis of 'open sourcing' form when collaborating with independent film makers. Independent documentaries picked up by POV are aired on PBS, streamed via its online service, and distributed through community screenings; this three-outlet strategy makes POV a unique platform and has a relevance and feasibility to apply for Korean documentary ecosystems. Therefore, this study suggests to create a platform adopting POV system hoping that more studies and efforts would come for various and novel platform building so to make more advanced and invigorated ecosystems of Korean documentary.

이 연구는 최근 독립 다큐멘터리의 성과와 변화를 살펴보고 그 과정에서 어떠한 시사점이 있는지 한국 다큐멘터리 생태계에 던지는 활성화 방안을 모색하고자 했다. 이를 위해 방송사와 독립진영의 다큐멘터리 제작자와 사업, 운영에 참가하는 종사자들을 심층 인터뷰하였고 미국의 가장 오래된 독립 다큐멘터리 시리즈인 POV(Point of View) 사례를 분석하였다. 분석결과, 독립 다큐멘터리들이 보여준 콘텐츠의 경쟁력과 영화적 배급과 펀딩의 확장은 프로듀서 시스템의 도입, 해외 피칭과 영화제를 통한 글로벌 배급 네트워크의 개척, 영화적 마케팅과 적극적 관객전략 등을 통해 산업 생태계적 면모를 보이는 성과를 이뤘으나, 독립 다큐멘터리가 디지털 확장으로 인한 생태계적 발전을 이루기 위해서는 영화적 통로 이외의 다양한 플랫폼이 필요함이 드러났다. POV는 독립 제작자들에게 개방되어 '오픈 소싱(Opensourcing)'형태의 협업 구도로 운영되며, PBS에 방송되고 온라인 플랫폼으로도 연결되어 있으며, 공동체 상영이라는 다큐멘터리의 특별한 배급 형태가 모두 실현되는 플랫폼으로 분석되었으며, 현재 한국 다큐멘터리 생태계에 적절하고 실현가능한 독립 다큐멘터리 플랫폼 형태로 볼 수 있다. 한국 다큐멘터리 시장에 이러한 형태의 플랫폼을 운영해 볼 것을 제안하며, 다큐멘터리 시장의 활성화를 위해서 새롭고 다양한 플랫폼 구축과 생성에 연구와 노력이 확장되길 기대해 본다.

Keywords

CCTHCV_2019_v19n6_168_f0001.png 이미지

그림 1. 다큐멘터리 플랫폼 참여자와 역할

표 1. 2018년 다큐멘터리 영화 관객 수 상위 10위(영화관입장권통합전산망에 나타난 관객 수를 토대로 작성함)

CCTHCV_2019_v19n6_168_t0001.png 이미지

표 2. 심층 인터뷰 대상자 명단

CCTHCV_2019_v19n6_168_t0002.png 이미지

References

  1. 이종수, 멀티플랫폼 시대의 TV다큐멘터리 글로벌 트랜드 연구: 텍스트, 제작, 유통 차원의 국제 비교분석, 방송문화진흥회 연구 보고서, 2007.
  2. 이승민, "한국 독립 다큐멘터리 영화와 민주주의 연구," 기억과 전망, 겨울호(통권37호), pp.52-98, 2017.
  3. 임소연, 이윤철, "다큐멘터리영화의 성공을 결정짓는 요인에 관한 비교사례연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제10호, pp.503-517, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.10.503
  4. 한선희, 변화와 도전의 이름으로 - 국내 다큐멘터리 지형 변화와 국내외 다큐 지원제도, KOFIC 이슈페이퍼, 제50호, pp.1-18, 2014.
  5. 영화진흥위원회 산업정책연구팀, 2015년 한국 영화산업 결산, 영화진흥위원회, 2015.
  6. http://www.ignnews.co.kr/news/articleView.html?=3451
  7. 김주수, 한국영화의 흥행성과 결정요인에 관한 통합적 연구: 1996-2003년 한국영화산업을 대상으로 , 중앙대학교, 석사학위논문, 2004.
  8. http://www.cine21.com/news/view/?mag_id=85424
  9. 정민아, "2016년 하반기 정국, 다큐멘터리 영화와 민주주의 -자백, 무현, 두 도시 이야기를 중심으로," 현대영화연구, 제27권, pp.37-62, 2017.
  10. http://sports.khan.co.kr/bizlife/sk_index.html?art_id=201704151600003&sec_id=560901
  11. 문상현, "미디어생태계의 변화와 글로벌 미디어기업의 대응 전략," 문화경제연구, 제18권, 제1호, pp.23-51, 2015.
  12. 손상영, 김사혁, 신민수, 김환선, 김도훈, 오정석, 디지털컨버전스 생태계의 특징과 발전전망, 21세기 한국 메가트랜드 시리즈 V, 정보통신정책연구원, 2007.
  13. 김대호, 미디어 생태계, 커뮤니케이션북스, 2011.
  14. 권혁인, 문화예술산업 생태계 서비스 모델, 한경사, 2015.
  15. 전경란, "웹다큐멘터리의 재현양식과 리얼리티에 관한 연구," 만화애니메이션연구, 제45호, pp.259-282, 2016.
  16. 박미선, 이재준, "인터렉티브 다큐멘터리: 미학적 분석과 그 의미," 한국영화학회, 제53호, pp.63-87, 2012.
  17. 이경화, "TV 다큐멘터리의 디지털 영상과 하이퍼리얼리티," 문학과 영상, 제11권, 제1호, pp.107-128, 2010.
  18. 이승민, "동시대 한국 정치적 다큐멘터리 영화의 새로운 패러다임," 한민족 문화연구, 제52권, pp.135-164, 2017.
  19. https://www.yna.co.kr/view/AKR20190123159300005
  20. https://docsociety.org/static/core/pdf/Impact_of_Art_Web.pdf
  21. Abrash, Barbara, The View from the Top: P.O.V. leaders on the struggle to create truly public media, Center for Social Media, School of Communication, American University, 2007.